Stropdas in de kerk

Ds. H. Peet / 13 reacties

Vraag

Heeft een witte stropdas bij een predikant (bijvoorbeeld CGK) een bepaalde betekenis? Omdat er vaak een wit overhemd onder zit valt deze niet op, dus zou een dominee de stropdas net zo goed weg kunnen laten. Of heeft de stropdas een functie die ik niet ken?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bij mijn weten heeft het dragen van een witte stropdas geen speciale betekenis. Me dunkt dat je beter aandacht kunt geven aan de boodschap die een predikant brengt dan letten op de kleur van zijn stropdas. Zelf draag ik altijd een das in een grijstint en dat gewoon omdat ik dit het mooist vind. Meer zit er niet achter. En het spreekwoord zegt: over smaak valt niet te twisten. Dus hoop ik ook maar dat me die vrijheid gelaten wordt.

Vanaf de kansel valt mij trouwens ook iets op als het om stropdassen gaat. In gemeenten waar ik zoal voorga, worden dat er steeds minder. De trend is blijkbaar om steeds meer casual gekleed te gaan. Natuurlijk staat of valt echt niet alles met een stropdas. Ik ben vooral blij als iemand er is: met of zonder stropdas.

Toch geeft die ontwikkeling wel wat te denken. Als het om de zusters van de gemeente gaat, zijn er een aantal richtlijnen waaraan erg gehecht wordt in reformatorisch Nederland. Het wordt wel wat vreemd als de dame er keurig uitziet en dan vergezeld wordt door een echtgenoot in spijkerbroek... Ik zou dan toch echt voor iets anders kiezen. Misschien toch de stropdas weer eens te voorschijn halen nadat men een net kostuum heeft aangedaan? Een Psalmregel zegt: toont eerbied waar Hij woont. Dat mag ook best in de kledingkeus tot uitdrukking komen. Ook bij de mannenbroeders onder ons!

Ds. H. Peet

Lees meer artikelen over:

kleding
13 reacties
Samanthi
Zou een witte stropdas niet net zo iets zijn als de bef van de toga?

Waarom draagt de ene dominee een zwarte stropdas en de andere een witte? Om zijn nek (+;
Gerard
Hier in Finland en ook wel in andere landen word het dragen van een stropdas in sommige wat 'zwaardere' kerken als ongepast gezien. Evenzo hebben vrouwen een eenvoudige omslagdoek op bij het bidden, geen hoeden of zo. Dergelijke dingen worden gezien als ongepaste versiering. Niet verboden maar zelf laten ze deze dingen liever weg.
dkw
Ik vind een stropdas niets met eerbied te maken hebben.
Nette kleding natuurlijk wel maar ik vind een stropdas niet netjes, integendeel zelfs.
Johannes77
Tja wat is nette kleding? Wat de ene net vind vindt de ander niet kunnen. Ik denk gewoon dat je het per geval moet beoordelen. Een pak met een gerepareerde winkelhaak in het jasje is voor iemand die €100.000 verdient niet netjes maar voor iemand in de bijstand wel. Voor de ene is een spijkerbroek een werkbroek voor de ander is een pak juist de werkkleding. Doe kleding aan waarin jij je prettig voelt en anderen geen aanstoot geeft of afleid. Besef je goed waar je heen gaat en denk er over na wat passend is in je garderobe. Neem verder niet overal aanstoot aan, behalve uitersten zijn het vaak allemaal bijzaken.Je zit er ook niet om over anderen te oordelen. Smaken kunnen nu eenmaal verschillen. Maak je meer druk om de intentie van iemand. Het is beter je druk te maken over iemand die ongeïnteresseerd in een net pak aanwezig is dan over iemand die in korte broek en T-shirt aandachtig luistert .
Schaakpion
Super antwoord van ds. Peet. Spijker op z'n kop en heerlijk in verhouding. Als kleding in de kerk als absolute bijzaak wordt gezien, dan is die stellingname voor de persoon in kwestie blijkbaar een hoofdzaak.
Molly
Het ging om de functie van een wítte stropdas (onopvallend) op een wít overhemd. Niet om wel of geen stropdas in de kerk of bezwaren tegen welke kleur dan ook. Eens dat het er verder niet toe doet en het gaat om de (inhoud van de) preek maar het is niet verboden om onschuldige vragen te stellen op refoweb toch of moet het allemaal even zwaarmoedig?
NorahLinde
Van verschillende CGK-predikanten die een witte stropdas dragen weet ik dat ze dit doen als teken van en focus op de genade, het volbrachte werk van Jezus Christus. Rein, wit, door het bloed van Hem. Volgens mij is dat een écht antwoord op waarom er wit op wit gedragen wordt.
Samanthi
@Norah Linde
Mooie gedachte, maar het zwarte pak dan?
NorahLinde
@samanthi

Denk dat dat geldende uniforme afspraken zijn.
In de stropdas is men vrij en kan men dus variëren al dan niet met betekenis. Van zwart tot grijs tot wit tot kleurtjes.
Zv70
Hoe een modeverschijnsel een symbool van weet-ik-wat kan worden. Om onze 'schande te bedekken' hebben we 'm niet nodig...

https://superstropdas.nl/geschiedenis-van-de-stropdas/
Graceland
Bij ons in de evangelische kerk slaat het idd wel eens door naar de andere kant. Ik heb besloten daar niets van de vinden.
In de reactie van deze dominee gaat het over "eerbied in Zijn huis"
Tja, dan komen we toch weet uit bij tempeldienst.
In de tijd van de Psalmen.
In Jezus is die vervuld en met de komst van de Heilige Geest zijn wedergeboren kinderen van God tempels van de Heilige Geest.
De kerkdienst is een samenkomst van gelovigen. Niet minder maar ook niet meer. Het gebod van Liefde doet ons omzien naar elkaar en dan is het goed om ook even naar kleding te kijken om niemand te grieven.
Mensen die oordelen over anderen mogen denken aan...wie zonder zonden is werpe de 1e steen.
Jezus: "dit is mijn gebod...heb elkaar lief"
kip
leuk die stropdassen

ik kom uit christ geref.

ons is gezegd,je kunt aan de kleur stropdas zien,hoe de ligging v d dominee is.
moest zwart zijn
dat waren de bekeerde dominees.

ach zoiets geloof je DAN.
MAAR...JAREN LATER,HOODE WIJ EEN ZEER GELIEFDE PREDIKANT,VAN HEEL ANDERE RICHTING.
DIE HAD EEN....WITTE STROPDAS OM.

HET WERD IN DE VOLKSMOND DE,,ZWARE KERK'' GENOEMD

OCH mensen wat er toch door ons heen ging!
how is it mogelijk???
duurde echt lang,voordat we erachter kwamen,dat het kleurtje ''stropdas'' zwart of wit,niks met bekering te maken had van de predikant

persoonlijk dat is eigen smaak,vind ik ambtskleding met bijpassende stropdas zwart hhet stemmigst staan

maar....kan daar geen bekeringsverhaal van maken.

als onze vrouwen een lange broek gingen dragen,vernamen wij,dat de Heere onsze vrouwen nooit zal bekeren...omdat we tegen Gods gebod ingingen......
ook dat geloofde wij.

nu in christ geref zijn er maar weinig jurken en rokken.....

ja.Wat is Dan Waarheid he

.
dorpeling
Weleens gehoord van een predikant dat hij bewust een witte stropdas droeg, om de reinheid van het Evangelie dat hij mocht brengen. Het zwarte pak stond voor de zonde die we zelf zijn.

Al met al voegt het voor mij persoonlijk niet wat toe, het gaat om de boodschap die hij brengt.