Catechisatiemethode in Gereformeerde Gemeenten

C.A. Hoekman / 4 reacties

Vraag

Wij kerken bij de Gereformeerde Gemeenten. Onze kinderen volgen daar catechisatie. Dat wordt door een ouderling gegeven omdat wij zelf geen dominee hebben. Dit seizoen is er gestart met een nieuwe methode. Een methode van de HHJO. Deze zou beter aansluiten bij de jongeren. Nu is mijn vraag of deze methode (uit een ander kerkverband) gebruikt mag worden binnen de Ger. Gem.?

Antwoord

Beste ouders,

Mooi dat je meeleeft met en betrokken bent op het catechetisch onderwijs wat jullie kinderen ontvangen in jullie kerkelijke gemeente. Biddende en meelevende ouders zijn zo belangrijk in de gemeente. Immers wanneer we belijden dat de gemeente een gemeente is van onze Heere Jezus Christus is het ons verlangen dat onze kinderen door het onderwijs vanuit Gods Woord, de Heere Jezus mogen leren kennen als hun Zaligmaker, Redder en Heiland. Gods Verbond en Woorden zijn onze enige hoop en verwachting voor ons en onze kinderen. Vanuit deze gedachte interpreteer ik jullie vraag.

Jullie kerken bij een Gereformeerde Gemeente, waar jullie kinderen ook catechisatie volgen. Dat wordt gegeven door een ouderling, omdat jullie zelf geen dominee hebben. Dit seizoen is gekozen voor de methode van de HHJO, de jongerenorganisatie van de Hersteld Hervormde Kerk. Deze methode zou beter aansluiten bij de jongeren. Ik ga er van uit dat deze laatste opmerking het motief van de kerkenraad is geweest om deze methode te kiezen. Nu jullie vraag: mag deze methode (uit een ander kerkverband) gebruikt worden binnen de Ger. Gem.?

Wanneer er iets tot de volle verantwoordelijkheid van een kerkenraad behoort, is het wel het catechetisch onderwijs aan de jongeren van de gemeente. Onderwijs naar Gods Woord en de onder ons bekende Belijdenisgeschriften. Het is de eerste opdracht van de kerkenraad om te zorgen dat het gegeven onderwijs voluit Schriftuurlijk is. Als tweede kan ik me voorstellen dat een kerkenraad ook nagaat of de methode voldoende aansluit bij onze  jongeren en de gebruikte taal het begrip van onze jongeren niet al te ver te boven gaat. Ik denk dat dit argument best meegewogen mag worden. Ik heb zelf jarenlang catechisatie gegeven en daarbij ervaren dat er veel sneller een taalkloof is dan dat wij denken. En dat argument wordt mijns inziens ondersteund door de huidige vraag uit verschillende Bijbelgetrouwe kerken naar herziening van de Statenvertaling, juist vanwege die taalkloof.

Mag je zo’n, niet Ger. Gem., methode, gebruiken in de Gereformeerde Gemeenten? Voor mij is de keus voor de te hanteren methode, de taak en bevoegdheid van de plaatselijke kerkenraad. Ook in het verleden waren er verschillende methoden in gebruik bij de Gereformeerde Gemeenten. Er zijn nooit bindende Synodale uitspraken geweest over de te hanteren methode. Ik denk ook dat we dan te veel zouden komen op het terrein van de taak en bevoegdheid van de plaatselijk kerkenraad. Wanneer je als kerkenraad je conformeert aan een methode die in veel gemeenten gebruikt wordt, is daar niets op tegen. Maar dat hoeft een andere kerkenraad niet te dwingen om dat ook te doen. Ze mogen hun eigen afweging hebben.

Ik wijs nogmaals op de belangrijkste taak van de kerkenraad. Onze jongeren onderwijzen overeenkomstig Gods Woord en onze belijdenisgeschriften. En ik kan me niet voorstellen dat de Hersteld Hervormde Kerk een catechisatiemethode toestaat die niet Bijbels is, daar mag je volgens mij op vertrouwen. Ga op broederlijk wijze met je kerkenraad in gesprek en vraag zelf naar hun motieven voor de keus die ze gemaakt hebben, zodat er geen wantrouwen blijft zitten en je jullie kinderen met vrijmoedigheid de catechisatie laat volgen.

Bedenk dat de methode Bijbels moet zijn, maar dat de man die de catechisatie mag geven veel belangrijker is dan de methode op zich. Catechisatie geven aan onze jongeren is zo’n mooi werk. Je probeert ze de Bijbelse leer mee te geven en in te prenten. Ik denk zo maar aan de veel gehanteerde uitspraak: alleen verzoening door voldoening. Een dogma waar onze zaligheid mee staat of valt. Maar wat is dat tegelijk een prachtig moment om onze jongeren te vertellen wie de Heere Jezus wil zijn voor zondaren zoals wij zijn, ook voor jongeren. Om ze te wijzen op de gewilligheid van onze Heere Jezus Christus om ook zondige jongeren te redden en zalig te maken. Zodat ze met al hun zonden en zorgen leren vluchten tot de Heere Jezus en ze naar Zijn belofte, niet worden afgewezen. Ondanks al hun weerbarstigheid: je bent welkom bij deze Jezus. Komt, want Hij ontvangt zondaren, ook jonge, en eet met hen. Heel hun jonge leven bij Hem brengen en ondervinden: Heere Jezus, ook voor mij. Dat begrijpt je niet, maar je aanbidt Hem wel, Die Zijn ziel gaf tot een rantsoen, losprijs voor velen. Mijn verzoening, Heere Jezus, is alleen door Uw voldoening aan het kruis van Golgotha.

Dat zijn geen moeilijke avonden voor hem die catechiseert. Dat is blij zijn met heel je hart en verlangen dat al de jongeren die voor je zitten Jezus door het geloof mogen kennen, Zijn eigendom zijn, Hem volgen zodat ze gaan zingen:

Ik heb de vaste grond gevonden,
waarin mijn anker eeuwig hecht:
de dood van Christus voor de zonden,
van eeuwigheid als grond gelegd.
Die grond zal onverwrikt bestaan,
als aarde en hemel ondergaan.

Ouders, zing je mee?  En bid voor de man die jullie kinderen op de catechisatie mag wijzen op het Lam van God, die zondaren zoekt en vindt.

Hartelijke groet,
C. A. Hoekman, Kapelle

4 reacties
Droppie
Ik zou er moeite mee hebben.
Tonny
Waarom Droppie? Als de methode bijbelgetrouw is, alleen omdat de 'juiste kerknaam' er niet op staat? Omdat het geschreven is door iemand die dan wel een oprecht kind van God is, maar in een ander kerkverband zit dan jij?
Echt een oprechte vraag waarom de naam van een kerkverband zo van belang is. Weet je überhaupt wat het dogmatische verschil is tussen beide kerkverbanden?
WillemB
Ik was in de veronderstelling dat de GG een strikte eigen methode had, de Hellenbroek plus, dus specifiek in de GG uitvoering.
Maar blijkbaar hebben bepaalde gemeenten daar toch de nodige moeite mee…
davinci
De tijd lost dit vanzelf op...
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.