Bethábara-gemeente

Redactie Refoweb / 84 reacties

Vraag

Wie is dominee Roukens van de Bethábara-gemeente in Alblasserdam? Wat is zijn achtergrond?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Roukens is benoemd tot dominee door Ruben Jansen, een voormalige proponent uit de PKN die plots het licht zag, een eigen kerkverbandje begon en zich zichzelf al eerder tot predikant liet kronen. Het is een wat sektarische baptistisch clubje, dat z’n uiterste best doet elkaar de tent uit te vechten. Roukens was eerder lerend ouderling bij Jansen. Inmiddels hebben ze, zoals gebruikelijk bij dit soort clubjes, onderling ruzie. Ook hier herhaalt zich de geschiedenis: wie scheurt, blijft scheuren. En: opkomen, blinken en verzinken.

84 reacties
CrA
De Bijbel waarschuwt dat het bewust/met opzet afscheiden van de samenkomst, de plaats waar het lichaam van Christus zich manifesteert, verbonden is met het afscheiden van het Hoofd.

Jelle123, je zegt: maar ze komen toch samen in de gemeente. Ja, maar niet nadat ze zich eerst afgescheiden hebben van de gemeente. En blijkt hier niet uit dat bv. de doopvisie hen wel een hoofdzaak is, anders zouden ze niet vertrokken zijn. Of ze moeten zo onder druk zijn gezet met tuchtmaatregelen dat ze zich gedwongen zien om te vertrekken.
Stillawake
@Omega,
Je schrijft dat een kaars of een bril niet helpen als de wens om te lezen niet bestaat. Exact datgene is wat er gebeurd is: je hebt een redelijk stompzinnig "antwoord" geschreven, maar staat totaal niet open voor een stukje kritiek daarop.
Ik schrijf "antwoord" tussen aanhalingstekens, omdat ik sterk de indruk heb dat vraag en antwoord van dezelfde hand zijn.

Kijk eens in de spiegel zou ik zo zeggen...
Huisje_op_de_hei
Ik weet niet of dit off-topic is wat betreft Bethábara-gemeente (mijn eerdere reactie is verwijderd) maar ik heb een topic geopend op het forum: 'is de kinderdoop geldig?'.
Ik heb het idee dat er reageerders zijn die behoefte hebben om daarover te praten en te discussiëren. En ik heb echt een waardevol inhoudelijk stukje gevonden wat ik graag wilde plaatsen.
Bij deze dus! Dan heb ik me toch netjes aan de regels gehouden.
davinci
@CrA

"..maar ze komen toch samen in de gemeente. Ja, maar niet nadat ze zich eerst afgescheiden hebben van de gemeente..."
Wat is 'de gemeente'? Dat zijn alle gelovigen tezamen. Niet perse jouw groep mensen die een bepaalde titel draagt (en zeer waarschijnlijk ook nog niet zo lang geleden is afgesplitst). Mensen zijn door hun doop of geboorte niet contractueel gebonden aan een zelf uitgeroepen groep. Ik snap wel dat er loyaliteit is naar mensen waar je al jaren mee optrekt en dat je zorg voor elkaar wilt dragen, het ook praktisch is om bij een zelfde groep te blijven, maar zaken als 'je bent hier geplaatst (dus mag niet ergens ander lid van worden van God)' of "dit is de (enige/beste) gemeente Gods" is denk ik niet gemakkelijk vanuit de bijbel te onderbouwen.