Bethábara-gemeente

Redactie Refoweb / 84 reacties

Vraag

Wie is dominee Roukens van de Bethábara-gemeente in Alblasserdam? Wat is zijn achtergrond?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Roukens is benoemd tot dominee door Ruben Jansen, een voormalige proponent uit de PKN die plots het licht zag, een eigen kerkverbandje begon en zich zichzelf al eerder tot predikant liet kronen. Het is een wat sektarische baptistisch clubje, dat z’n uiterste best doet elkaar de tent uit te vechten. Roukens was eerder lerend ouderling bij Jansen. Inmiddels hebben ze, zoals gebruikelijk bij dit soort clubjes, onderling ruzie. Ook hier herhaalt zich de geschiedenis: wie scheurt, blijft scheuren. En: opkomen, blinken en verzinken.

84 reacties
Stillawake
@Huisje-op-de-hei:
In dit geval gaat het niet om een deskundige, maar om de redactie van refoweb.
Deze mensen "deskundige" noemen gaat wat ver, vind je ook niet?
Samanthi
@Jantje1
Jij zelf doet niets vliever dan dr GA van der Brink in discrediet te brengen.

Iets met balk en splinter....
Omega
@Johnvb Je bent niet goed geïnformeerd. Je kunt namelijk niet uit de PKN gezet worden, tenzij je het wel heel erg bont maakt. Ik zou zo direct geen voorbeeld kunnen noemen. Proponent Jansen is zelf opgestapt. Voordat hij dat deed heeft hij zijn ambtsbroeders tijdens een preek nog even een flinke trap na gegeven en ze onder andere dwaalleraars genoemd. Nu is dat niet ongewoon bij sekteleiders, maar in dit geval waren het vrienden die om hem heen stonden en op hem betrokken waren. Hij is vervolgens met een aantal aanhangers zijn eigen kerkje begonnen. Dat noemen we in kerkelijk Nederland gewoon een scheuring en Jansen is dus een scheurmaker.

De reden van zijn vertrek was niet zozeer een andere doopovertuiging, want hij had zich prima bij de refobaptisten kunnen aansluiten, maar hij kreeg vanwege zijn wonderlijke exegese geen beroep uit een PKN-gemeente. Hoe het verder ambtelijk is gegaan bij dit clubje, is precies hoe het bij nieuwe bewegingen werkt, met alle gevolgen van dien. Roukens is daar een product van. En volgens mijn laatste informatie hebben ze inderdaad de buit verdeeld, maar kunnen ze elkaars bloed nog steeds wel drinken.
Omega
@Stillawake Er kan in kerkelijk Nederland geen dominee een wind laten zonder dat de redactie van Refoweb het weet. Dat is ook een vorm van deskundigheid ;-)
kejak
@huisje_op_de_hei. Zeker is Ruben Jansen een tijd panellid geweest. En je hebt helemaal gelijk, ik vindt het zelf ook een heel merkwaardige vraag. Dan weet ik er ook nog wel een paar (willekeurig!) : Wie is ds. van Voorden? Wie is ds Kort? Wie is ds van der Zwan ? enzovoort. Weet zeker dat als je die zo'n vraag zou stellen , je naar de persoon zelf verwezen zou worden.
Schaakpion
Jantje1, in hoeverre doe je nu precies hetzelfde als wat je een ander verwijt?
Ellenoor
Ik ben niet zo van de complottheorieën, maar die van kejak zou ik bijna geloven. Wat ontzettend onprofessioneel gaat het er hier soms aan toe, met name als de gergem of de rechterflank van de gezindte op de hak genomen worden. Natuurlijk is er veel mis in kerkelijk Nederland. Scherpe kritiek kan nodig zijn, maar die kritiek verwoord je dan met pijn in je hart. Mensen publiekelijk belachelijk maken is iets heel anders en is een christen onwaardig.
Jantje1
@Schaakpion,
Je kunt dit hypocriete stelletje en deze website toch niet meer serieus nemen met zo'n antwoord? De redactie is ook nog eens volledig anoniem dus ze kunnen lekker los gaan.

Ik vind heel deze beweging hier een hypocriet stelletje, die gewoon de reformatorische gezindte loopt te verzieken en kapot loopt te maken.

Dit blijkt wel uit het simpele feit dat alleen kritische vragen over de rechterflank van de gezindte in behandeling worden genomen en andere vragen zonder pardon of zonder antwoord worden geweigerd.

Hypocriet tot en met. Linkse woke, zou je bijna zeggen, maar dan in de reformatorische gezindte.
Samanthi
@Jantje1
Die dit nu niet...
Schaakpion
Jantje1, mijn vraag was: in hoeverre doe je nu precies hetzelfde als wat je een ander verwijt?

Volgens mij doe je niet alleen hetzelfde, maar verlies je zelfbeheersing in overtreffende trap. Voorbeelden:
- Walgelijk
- Stinkende slangenkuil
- Schijnheilig Halleluja-Amenclubje
- Hypocriet stelletje
- Anonieme redactie kan lekker los gaan
- Gezindte verzieken en kapot maken
- Bijna linkse woke

Hoe rijm jij dat met elkaar?
Doeterniettoe
Soms valt een antwoord in goede aarde en soms niet. Refoweb had het wel wat volwassener kunnen zeggen en toch hetzelfde.
Rembrand
@ Doeterniettoe: in volwassen , nette of stichtelijke bewoording anderen veroordelen, afbranden of hooghartig in een hoek zetten vind ik nog erger. Alsof iemand zijn zondige lijf bedekt met een keurig kostuum. Dat kom ik regelmatig tegen op refoweb. De kritiek op drs van den Brink is daar een voorbeeld van.
Huisje_op_de_hei
@Stillawake
Ik ben zelf ook niet altijd even deskundig en maak best fouten. Het punt is wel dat de redactie van Refoweb het hoogste woord heeft en het voor iedereen publiekelijk maakt. Zij plaatsen de vragen, antwoorden en koppelen vraag en panellid aan elkaar.
In dit geval geven ze zelf het antwoord en nemen de positie van deskundige in. Ben het met je eens dat het antwoord op deze vraag niet zo deskundig is.
Tot nog toe zijn alle reacties blijven staan en is er nog geen verwijderd. Dat vind ik dan wel weer positief.
Doeterniettoe
@Rembrand. Dat zeg ik ook helemaal niet/bedoel ik niet. Het gaat mij erom dat iemand een vraag stelt en dat daar een antwoord op komt. Dat betekend niet dat je elkaar hoeft af te branden maar ook niet dat er geen kritische opmerkingen geplaatst mogen worden bij genoemde gemeente. Die zijn er, mijns inziens, wel degelijk. Kritisch commentaar mag maar wel binnen de fatsoensnormen. Als jij dat niet vind dan is dat jouw mening en niet de mijne.

Ps. Dr. van den Brink krijgt meer adhesiebetuigingen dan dat hij afgefakkeld wordt.
Doeterniettoe
ik zou, als ik me zo zou ergeren niet meer op refoweb komen.
CrA
Beste vraagsteller, het zijn volgelingen van Johannes de doper.
Jesaja40
Ik had nog niet eerder gehoord van deze gemeente en de vraag is gewoon legitiem: wie is die man?

Ik neem aan dat de redactie van Refoweb haar onderzoek heeft verricht in Alblasserdam en omgeving. Dan komt een antwoord niet zomaar uit de lucht vallen. Je hebt gewoon mensen gesproken die zeer dichtbij staan.

Ook ik heb gekeken op hun website en daarin wat doorgebladerd. Standaard teksten ten opzichte van andere kerkgenootschappen.

Wat preken op Mp3 beluisterd, die naar mijn smaak passen in donderpreken. Een leesdienst met versprekingen is beslist niet het visitekaartje. Mijn analyse is het ontbreken van klankkleur en het zwaar aanzetten van woorden.

Dan is het heel begrijpelijk dat Refoweb de juiste kleuring geeft in haar antwoord over de gemeente Bethábara in Alblasserdam.
karlo
Ik kan me inderdaad niet aan de indruk onttrekken, dat refoweb zelf deze vraag heeft opgeworpen en het antwoord heeft gegeven. En dat om weer eens een dikke steen in een troebele vijver te laten plonzen. Want zoals hiervoor iemand al opmerkte, men kan deze informatie gewoon ergens opzoeken. Schandalig gedoe!
Eekhoorn99
Ik vraag me af hoeveel mensen die hebben gereageerd een keer een dienst hebben bijgewoond. Ik zit zelf bij dominee Roukens in Alblasserdam in de kerk. Een fijne en Bijbelgetrouwe gemeente. Ik heb geen mensen van refoweb ontmoet daar, we kennen elkaar dus een nieuw iemand valt op en er is altijd gelegenheid voor gesprek na de dienst als we koffie drinken of psalmen zingen met elkaar. Iedereen van harte welkom, dan kan je zelf de prediking naast de Bijbel leggen.

Verwonderlijk wat er over een gemeente gezegd kan worden zonder dat mensen er echt iets over weten. Aan de andere kant ook weer niet want waar Gods Woord klinkt komt de duivel er op af en baptisten werden de hele kerkgeschiedenis door altijd al vervolgd of in kwaad daglicht gezet.

Ik denk dat we de eenheid waar Jezus het over heeft niet moeten zoeken in kerkgebouwen of stromingen maar in de onderlinge liefde onder alle gelovigen. Die liefde is hier helaas ver te zoeken. Laten we voor elkaar bidden en elkaar in liefde vermanen als dat nodig is.

Nog even ter opheldering wanneer iets een sekte is:
- Éen leider (er zijn in onze gemeente 2 voorgangers en 1 zendeling en voorgangers uit reformatorische achterban zijn ook van harte welkom, ook al zouden ze het doopstandpunt niet delen)
- kritiek en eigen meningen zijn niet welkom (ik merk dat hier juist veel openheid voor is in tegenstelling tot de reformatorische kerk waar ik vandaan kwam)
- zien buitenstaanders als minder/gevaarlijk (iedereen is van harte welkom!)
- leden moeten banden met familie/vrienden verbreken (dit is naar mijn weten nog nooit gebeurd, niemand wordt gedwongen iets te doen, zelfs de doop wordt niet opgelegd. Er zijn ook mensen die aan het Avondmaal gaan zonder geloofsdoop, in andere gemeenten gebeurd het nog wel eens dat mensen met een andere doopvisie niet welkom zijn of zich verplicht moeten dopen wanneer ze belijden te geloven)
- leden moeten veel geld afstaan (er is gewoon een collecte zoals in elke andere reformatorische kerk)
- afgesloten groep mensen (ik denk dat we op dit punt mss nog wel wat meer naar buiten gericht mogen zijn. Je kijkt gauw naar binnen terwijl er buiten de kerk nog zoveel mensen onbekend zijn met het Evangelie.

Er werd gesuggereerd dat de veluwe en Alblasserdam elkaars bloed wel kunnen drinken. Ik zou er niet aan moeten denken. We kunnen in vrede met elkaar leven. Ik denk dat we hierin ook geen oude koeien uit de sloot moeten halen. Dat is alleen maar maar de duivel heel graag wil. Het zijn twee zelfstandige gemeentes waar onderling nog contact is met de leden en de jeugd ontmoet elkaar.
Verder werd nog gezegd dat onze voorgangers zichzelf tot dominee hebben gebombardeerd. Reformatorische kerken houden zich wat dat betreft aan de DKO, wij aan de Londense Baptisten geloofsbelijdenis uit 1689 waarin staat: Niet een opleiding of door mensen gekozen telt, maar wie zich door God geroepen weet.

Ik wens iedereen de genade, liefde en vrede van de Heere Jezus toe! Dat we ons met elkaar mogen verwonderen in Zijn volbrachte werk.
En welkom a.s. zondag bij ons in Alblasserdam! De koffie staat klaar!
hans0166
Ik ken ds Jansen uit z'n PKN tijd dat hij te S. woonde als proponent, daar regelmatig preekte en hoe hij en z'n vrouw daar een gezin met drie heel jonge kinderen gigantisch goed geholpen hebben in moeilijke tijden.
Hij had altijd een vriendelijk woord als je hem tegenkwam.
Hij is "zwaar" van leer, en heel spijtig dat hij tot een scheuring gekomen is.
Hem zo neerzetten als hier gebeurt vind ik nogal wat.
Dat had best met een beetje meer fatsoen mogen gebeuren.

Dit had zo niet gepubliceerd mogen worden op een website die voor de "inhoud"gaat.