Bethábara-gemeente

Redactie Refoweb / 84 reacties

Vraag

Wie is dominee Roukens van de Bethábara-gemeente in Alblasserdam? Wat is zijn achtergrond?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Roukens is benoemd tot dominee door Ruben Jansen, een voormalige proponent uit de PKN die plots het licht zag, een eigen kerkverbandje begon en zich zichzelf al eerder tot predikant liet kronen. Het is een wat sektarische baptistisch clubje, dat z’n uiterste best doet elkaar de tent uit te vechten. Roukens was eerder lerend ouderling bij Jansen. Inmiddels hebben ze, zoals gebruikelijk bij dit soort clubjes, onderling ruzie. Ook hier herhaalt zich de geschiedenis: wie scheurt, blijft scheuren. En: opkomen, blinken en verzinken.

84 reacties
Samanthi
@hans0166
Je hebt dit netjes verwoord en ja dit ben ik met je eens.
WillemB
@ Eekhoorn99.
Dankjewel dat je reageert als kenner van deze gemeente, zodat een eerlijk en inhoudelijk hoor en wederhoor kan plaatsvinden.
Misschien goed dat je, afgezien van het doopstandpunt, het verschil met de reformatorische kerken probeert aan te geven?
Jullie zijn dus geen Refo-Baptisten begrijp ik en wat is dan jullie verschil met hen?
evantorisch
Zelden lees ik hier de vragen en antwoorden nog, het is een beetje een ver van mijn bed show geworden.
Soms lees ik de koppen nog als het kort is, plus als er in korte tijd veel reacties worden geplaatst, dan wint mijn nieuwsgierigheid het meestal. Zo ook bij deze vraag.
Of de vraag 'gemaakt' is was nog niet bij me opgekomen.
Na het antwoord te hebben gelezen dacht ik direct "wat een Omega/Kruipolie/Refomator antwoord is dit.
Toen had ik zoiets van 'wedden dat Omega reageert als hij er iets mee te maken heeft!"
En ... haha, ik heb niet lang hoeven wachten.
Natuurlijk besef ik dat dit geen bewijs is, maar wetenschappelijke onderzoeken stellen dat we onze intuïtie en onderbewuste maar beter serieus kunnen nemen.
En vooral nu ik weet dat de doop-kwestie een voorname rol speelt hou ik het bij mijn
O-K-R ingeving, al dan niet met een "nepvraag".
Jesaja40
@Omega,
Een rare gedachtekronkel en een cirkelredenering. Een proponent is volgens De Kerk Orde ”DKO” nog niet in het ambt getreden en is een gewoon gemeentelid. Er is in zijn geval geen enkele sprake van ambtsbroeders.

Dat hij een voorstander is voor de volwassendoop, want daar gaat het toch over, is gewoon een heikel punt in de Reformatorische Kerken. Houd je dit standpunt vol dan verlies je vele vrienden en studiegenoten. Een pastorie is alleen weggelegd voor degene die zich houden aan DKO. De Bijbels gefundeerde volwassendoop door onderdompeling wordt in vele de Reformatorische Kerken gezien als on-Bijbels.

Uw argument dat Robbert Jansen een scheurmaker is naar mijn mening een vals argument. De kinderdoop is niet Bijbels gefundeerd en is een kerkelijk gebruik geworden, die breed aanvaard is. Daar zal het over gegaan zijn en ja, dan heeft proponent Jansen daarover een opmerking gemaakt die door het Reformatorische deel van Nederland niet door de beugel kan. Hij heeft daarin wel de Bijbelse visie weergegeven, maar dat maakt hen in geen enkel opzicht een scheurmaker.

Cvandaag van 25 juni 2020 besteed daar aandacht aan vanuit de bevindingen van het Reformatorische Dagblad.
Rosah21
Zie hier, de vraag, het antwoord en de reacties, hoe het komt dat er zoveel mensen zijn die walgen van kerkelijke gemeentes.

Waarom kunnen we niet gewoon van elkaar accepteren dat een ieder de bijbel op een andere manier leest en interpreteerd en er niet 1 juiste weg is? Als je denkt dat jouw manier de enige juiste is kan ik je vast vertellen dat dat het juist niet is. Respecteer elkaars cultuur en gebruiken. En als je echt zo nodig met elkaar wilt bemoeien, zoek dan naar wat verbindt.

En ja, dat geldt voor iedereen.
PvdV
gewoon een helder en juist antwoord!
Omega
Tja, waar rook is, duikt ook @evantorisch op. Complotten, pot en ketel zijn wel echt jouw ding.

@Jesaja40 Je spreekt met een dubbele tong (of jezelf tegen). Welke reactie van jou is nu serieus? Deze laatste of je vorige? Bovendien, de brief van Paulus aan de Korinthiërs is (onder andere) gericht aan scheurmakers in de gemeente (gemeenteleden), niet specifiek aan voorgangers. Het gaat hier om het los scheuren van de gemeente door een beroepbare proponent, een eigen kerkverband beginnen en je onbevoegd laten inzegenen als dominee. Dat is het probleem en niet een andere visie op de doop (slimme actie trouwens om weer de doopdiscussie op te rakelen; volgens mij zit de redactie van Refoweb te slapen). O ja, de voornaam van Jansen is niet Robbert. Prima dat je een mening hebt (welke dan ook), maar zorg dan wel eerst dat de feiten kloppen.

Er wordt hier sowieso door sommigen nogal wat gekakeld en 'gevonden' zonder dat er kennis is van het voortraject.

Diverse predikanten en vrienden hebben geprobeerd om Jansen te weerhouden van deze heilloze weg. Tevergeefs. Maar er is niets nieuws onder de zon... "en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten."

@Eekhoorn Het is begrijpelijk dat je als slager je eigen vlees keurt, maar ook jij kent blijkbaar niets van de voorgeschiedenis. En nee, er is nog steeds geen vrede tussen de heren Jansen en Roukens. Laat je beter informeren.
Schaakpion
@Rosah21, met jouw visie op het lezen en interpreteren van de Bijbel, vaar je in dikke, dichte mist en is de kans op geestelijke schipbreuk zorgwekkend groot.
Doeterniettoe
*Reactie verwijderd door moderator. Dit heeft niets met het onderwerp te maken*
Eekhoorn99
@willemB
We staan in de lijn van de 3 formulieren van enigheid met uitzondering van de doopvisie en in de lijn van de puriteinen. Verder is onze liturgie hetzelfde als in reformatorische kerken. We maken gebruik gemaakt van de Statenvertaling en er worden psalmen gezongen.

@Omega Ik weet in ieder geval wel hoe het nu ligt in onze gemeente in Alblasserdam. Er wordt elke zondag voor de dienst op de Veluwe gebeden. Het lijkt mij sowieso niet goed om een kwaad gerucht over iemand anders te verspreiden. De Bijbel zegt dat we de ander uitnemender moeten achten dan onszelf, als dat ter harte wordt genomen zullen er een hoop discussies stoppen.
Jelle123
Wat een walgelijke reactie van Refoweb. De beantwoorder van deze vraag is waarschijnlijk een blinde naloper van de gevestigde theologie. En heeft zelf blijkbaar geen benul van zijn eigen achtergrond( al de denominaties zijn namelijk scheuringen)

Overigens hulde aan zowel R.J Jansen als aan Ds. Roukens die gedurfd hebben om zaken te benoemen zoals kinderdoop, vervangingstheologie etc etc.

Schaam je echt diep Refoweb. Maargoed het is 99% tegen 1%. Loop lekker jullie dominees achterna en doe VOORAL geen zelfonderzoek:)
karlo
@omega.....wat een ootmoed toch altijd...opzienbarend.
Samanthi
Het is niet goed elkaar zo de maat te nemen, het is beter om deze reacties allemaal te verwijderen. Laat het onder ons niet zo zijn.
WillemB
Helemaal eens met Samanthi.
Dank, eekhoorn99 en Jelle123 voor de toelichting. Misschien een beetje oppassen Jelle, dat de toegesmeten modder niet in het vlees valt en je in emotie terug gooit. Want dan doe je precies hetzelfde.
Spoel het liever af in de Jordaan bij Bethabara.

Wat ik hier tot nog toe lees over de gemeente Bethabara, ligt volgens mij in het geheel van het christendom waarin we elkaar dienen te verdragen, kijk naar Spurgeon, Bunyan, Philpot…
Jelle123
Bedankt Willem, mijn emotie gaat snel heel hoog betreft deze zaken. Vind het onbegrijpelijk dat het in de biblebelt nog steeds niet doorgedrongen is dat ze wat betreft deze zaken, maar ook het aanbod van het evangelie zo moeilijk gemaakt is en ze er voor blijven kiezen om mensen de verkeerde kant op te sturen en zich te verschuilen achter onbijbelse formulieren en oudvaders. En het enige wat ze kunnen doen om als mensen een poging doen om de waarheid te ontdekken die mensen afschilderen als sektarisch.

Maargoed laatste tijd gebeuren er mooie opwekkingen in de biblebelt en mensen gaan steeds meer vragen stellen:)
davinci
Ja elkaar een beetje de ruimte gunnen en zelf ook goed onderzoek doen. De een is daarin wellicht verder dan de ander. Stap een tijdmachine in en zie hoe de inzichten verder zijn ontwikkelt: wellicht is de Bethábara-gemeente tegen die tijd wel een GGIN ;-)
Jantje1
@Omega schrijft over de tekst uit 2 Timothéüs 4: 3-4: Want er zal een tijd zijn wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar ketelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen naar hun eigen begeerlijkheden, en zullen hun gehoor van de waarheid afwenden en zullen zich keren tot fabelen.

Maar dat gebeurt hier op Refoweb ook. Dr. Van den Brink wordt verafgood en ieder die het niet met hem eens is, is een heiden. Dus ik begrijp de opmerking van @Omega niet goed.

Remonstrants gedachtegoed is vele malen gevaarlijker dan een baptistische visie op de Heilige Doop. We kennen allemaal bekende Engelse Puriteinen die de volwassendoop aanhingen. Maar zij zijn in hun visie op de wedergeboorte vaak vele malen zuiverder dan iemand zoals dr. Van den Brink.

Denk daar maar eens over na met z'n allen.
Samanthi
@Jantje1
Dat bedoel ik nu...
Jelle123
Jantje1,

Hoe kun je in vredesnaam een baptistische visie op de doop gevaarlijk noemen. Ze praktiseren namelijk een doop die tientallen keren gebeurt in de bijbel:) Heb je daar ook bijbelteksten bij om dat zo gevaarlijk te noemen of is dit een onderbuik gevoel of een automatische reactie omdat de zuigelingendoop volgens jou wel bijbels is. Waar overigens geen bijbeltekst voor te vinden is. ( maar laten we die discussie niet beginnen).
refoweb
We gaan hier inderdaad niet over de verschillende doopstandpunten discussiëren :-)