Bethábara-gemeente

Redactie Refoweb / 84 reacties

Vraag

Wie is dominee Roukens van de Bethábara-gemeente in Alblasserdam? Wat is zijn achtergrond?

Antwoord

Roukens is benoemd tot dominee door Ruben Jansen, een voormalige proponent uit de PKN die plots het licht zag, een eigen kerkverbandje begon en zich zichzelf al eerder tot predikant liet kronen. Het is een wat sektarische baptistisch clubje, dat z’n uiterste best doet elkaar de tent uit te vechten. Roukens was eerder lerend ouderling bij Jansen. Inmiddels hebben ze, zoals gebruikelijk bij dit soort clubjes, onderling ruzie. Ook hier herhaalt zich de geschiedenis: wie scheurt, blijft scheuren. En: opkomen, blinken en verzinken.

84 reacties
Johnvb
Wat een prachtig, genuanceerd, objectief antwoord! Een christen waardig!

Heel netjes, Refoweb!

Zou God ook zo'n soort antwoord geven op de vraag wie de beantwoorder is van deze vraag?

Zou God ook zo'n antwoord gegeven hebben op déze vraag?

Wat u niet wilt dat over u gezegd wordt, zeg dat dan zelf niet over een ander.

Ook al ben je het niet eens met zaken, ook al zouden er dingen mis zijn.... Dan nog past ons nederigheid en moeten we het goede gerucht van elkaar verspreiden.

En ons verre houden van een antwoord als deze waar de hoogmoed, zelfingenomenheid en veroordeling ervan afdruipt.

De Heere oordeelt rechtvaardig, wat geeft dat een rust en wat zouden wij dan alles in dat vertrouwen aan Hem moeten en mogen overgeven.

Zonder ons en anderen te bevuilen met veroordelingen, sarcasme etc.
Stillawake
@redactie:
Dat je het neit met deze groep eens bent is wellicht geen reden om o pdeze manier over personen te schrijven.

Er zijn ook in refo-hoek aardig wat mensen geweest die op een dergelijke wijze een eigen kerk gestart zijn, maar als daar op deze manier over zou worden gesproken (in vragenrubriek of forum) zou dat verwijderd worden.

Ook deze reactie zal verwijderd worden, maar doe er je voordeel mee.
Christian
De vraag is dan natuurlijk wel weer of dit antwoord de toets van Zondag 43 doorstaan kan. Je kunt idd iets vinden van scheurmakers, maar ik denk niet dat zo’n antwoord dan helpt. Sowieso vind ik de antwoorden van Refoweb zelf vaak een hoog azijngehalte hebben. De meeste panelleden geven betere antwoorden.
Zv70
Wat een verschrikkelijk en zelfingenomen antwoord! Echt heel droevig! Bekeer je, Refoweb!
ZLD26
Ik heb begrepen dat er op deze site ook onkerkelijke, zoekende mensen meelezen. Je zult als zodanig dit antwoord lezen...
Plaatsvervangend schaamte hier voor dit antwoord. Zo liefdeloos.
nachtegaaltje
Alleen al het woord 'baptistisch clubje' kwetst mij, daar mijn geliefde echtgenoot hier is opgegroeid. Laten we in liefde met elkaar omgaan.
Tonny
Vervang 'Roukens' eens voor 'Kersten' en 'baptistisch' voor 'refo' en vraag jezelf dan af of je nog steeds hetzelfde antwoord wil geven.
Christian
@Tonny: dat is dan weer een onzin-antwoord, want Kersten heeft juist denominaties samengebracht en kan in dat opzicht geen scheurmaker genoemd worden.
kejak
Wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in , dat is wel uit dit antwoord gebleken. Overigens is Ruben Jansen geruime tijd panellid geweest van refoweb. Tik zijn naam in de zoekoptie en je vind op diverse vragen lezenswaardige antwoorden van zijn hand.
Tonny
Christian, dat is ook weer waar. De daadwerkelijke scheuring kwam eigenlijk pas bij de opvolger van Kersten.
Antebber1234
Jammer dat dit soort gemeenten ontstaan
Als het goed is wordt er geen andere boodschap gebracht dan in gevestigde kerken
Misschien iets te scherp gesteld door de redactie maar er moet wel tegen gewaarschuwd worden
evantorisch
Hilarisch, een schoolvoorbeeld van de splinter en de balk.
Hoeveel (sektarische) gereformeerde splintergroepjes/demoninaties zijn er inmiddels (bij elkaar ongeveer 3% van het totale christendom) die plots het licht zagen en hun eigen clubje gingen vormen nadat ze elkaar de tent hebben uitgevochten?
Wie scheurt blijft scheuren, en zit er niet weer iets aan te komen???
De babtisten hebben vast de 'kunst' afgekeken.
Omega
@Johnvb In 1 Kor. 1 en 1 Kor. 11 staat in iets andere bewoordingen, inhoudelijk precies hetzelfde. Paulus is daar vlijmscherp tegenover scheurmakers in de gemeente. Dat heeft volgens mij weinig met zelfingenomenheid te maken. Probleem van veel christenen is dat ze veronderstellen dat liefde hetzelfde is als lief zijn voor elkaar. Maar ik denk dat je dan in de war bent met het humanisme. Niemand in de Bijbel heeft zoveel gewaarschuwd voor de hel en het oordeel als Jezus. Lees ook zijn uitspraken over de Schriftgeleerden.

Bovendien (in deze zaak) wie zelf (Jansen) het oordeel uitspreekt over 'broeders', kan verwachten dat hetzelfde oordeel hem treft. En dat heeft ook deze scheuring weer uitgewezen. De Bijbel zegt trouwens helemaal niet dat we niet mogen oordelen, maar dat ons oordeel rechtvaardig dient te zijn (Joh. 7:24).
Zv70
@Omega: wat mij betreft zit het het nou net precies in de gekozen bewoordingen. De toonzetting is gewoon niet fris.
Pcrtje
Heerlijk antwoord.
Rembrand
Het antwoord laat in onbedekte bewoording zien hoe er over andere christenen wordt gedacht. Wel eerlijk dat er niet voorzichtig omheen gedraaid wordt.
Inderdaad,  de balk en de splinter die we allemaal in ons leven kennen. Misschien roept het daardoor zulke felle reacties op.
Johnvb
Naast de negatieve toonzetting en alles wat al benoemd is, is het de vraag of de waarheid geweld wordt aangedaan in het antwoord.

De vraag gaat over dhr. Roukens. Dan wordt dhr. Jansen genoemd. Die wordt een scheurmaker genoemd.
Jansen is, vanwege zijn doopvisie geweerd van PKN-kansels en is daarom zelf uit de PKN gegaan. Hij was nog geen predikant en heeft geen gemeente(n) gescheurd.
De gemeenteleden die bij Jansen gingen kerken, liepen al met de
geloofsdoopovertuiging of waren door de prediking van Jansen aangeraakt en hebben zich daarom bij deze gemeente gevoegd. Zo ook dhr. Roukens.

Er is inderdaad, helaas, verdeeldheid gekomen. Na een tijd is dit in den minne geschikt. Jassen werd predikant in Voorthuizen, Vierhouten en Roukens ging de gemeente in Alblasserdam leiden. Misschien dat er gemeenteleden weggegaan zijn hierdoor, dat weet ik niet, maar de gemeente is in ieder geval niet gescheurd.

In Voorthuizen en Vierhouten kwam men, net zoals in Alblasserdam, al samen met Jansen. Ook daar heeft deze kwestie geen scheuringen tot gevolg gehad.

Dit alles voor zover ik het weet.
kejak
Voor de volledigheid in de reacties gooi ik er nog maar even een complottheorie tegenaan. Refoweb geeft een cynisch antwoord en zet vervolgens bewust de reactiemogelijkheid open zodat ieder er nog z'n plasje overheen kan doen.
Je zou haast denken dat de vraag door refoweb zelf is bedacht want je zou ook aan dhr Roukens zelf kunnen vragen wie hij is, contactgegevens zijn gewoon te vinden op internet.
Ahum....een fijne dag nog allemaal
Huisje_op_de_hei
Ik was eigenlijk niet van plan om te reageren. Mijn reacties zijn eerder wel eens verwijderd (wat ik nog steeds onterecht vind) en daarom ben ik naar Refoweb wat vooringenomen.
Dat ik het nu wel doe is vanwege de reacties van Omega en Rembrand. Je kunt deze vraag en antwoord niet goedpraten alleen omdat het van Refoweb is.

Veel van de reacties vind ik terecht. Ik vind het antwoord ook zelfingenomen en liefdeloos! Het is niet objectief! Neem nu de benaming van "sektarisch baptistisch clubje".

Toen ik de vraag las dacht ik: "waarom stelt iemand zo'n vraag aan Refoweb?".
Op internet kun je toch genoeg informatie vinden hierover? Misschien worden er wel diensten uitgezonden via youtube. Of zijn er al bepaalde artikelen geplaatst ergens.
Als je iemand wilt leren kennen kun je ook de fiets of auto pakken om er even heen te rijden. Vraag een persoonlijk gesprek aan. En als het buiten jouw invloedsfeer is laat het dan gaan!

Ik weet totaal niet wie dominee Roukens is. Zou het terecht zijn om iemand, en degenen die bij hem/haar horen af te schilderen als een sektarische, baptistische club die elkaar de tent uitvecht? Op zijn minst moet je dat goed onderbouwen.

Als Ruben Jansen ook panellid geweest is van Refoweb (zoals kejak schrijft) is het niet fair zoals hij nu neergezet wordt. Voor niemand niet trouwens.

Nu ben ik benieuwd hoelang mijn reactie blijft staan. Hij gaat namelijk in tegen het antwoord van de deskundige!! En dat is beslist tegen de regels.
Jantje1
Walgelijk. Refoweb.nl is een stinkende slangenkuil geworden.

Met welke maat u meet, zal er bij u ook gemeten worden (Matth. 7:2).

Scheinheilig Halleluja-Amenclubje dat jullie zijn.