Huis van zegen

Ds. W. Arkeraats | 15 reacties | 10-04-2026| 09:39

Vraag

Wij willen ons huis een Hebreeuwse naam geven. Omdat we graag gastvrij willen zijn en mensen een plek willen geven waar ze rust, ontspanning, herstel en de zegen(ingen) van God mogen ontvangen dachten wij aan "Huis van zegen". We hebben op internet gezocht naar de juiste vertaling, maar we komen daar niet uit. Dan wordt elke keer het Birkat HaBayit aangehaald. Maar dat is meer een soort van gebed en wens. Wat is de juiste vertaling in het Hebreeuws van "Huis van zegen"?


Antwoord

Beste mensen,

Dat is een heel mooie gedachte. “Huis van zegen” is een heel toepasselijke benaming. Wat jullie gevonden hebben is inderdaad meer een gebed of wens. Vandaar dat het woord “birkat” voorop staat. Ik weet niet of jullie wat met het Hebreeuws vertrouwd zijn. Zo ja, dan kun je in dit woord het Hebreeuwse woord “barak” herkennen. Je vindt het ook terug in Bijbelse namen, zoals Baruch, de ‘secretaris’ van Jeremia en Berechja, de vader van de profeet Zacharias.

Doorgaans wordt het woord “barak” vertaald met “zegenen”, maar het heeft -zoals heel veel Hebreeuwse woorden- een heel palet aan betekenissen. Ik noem er enkele, waardoor de naam “huis van zegen” voor jullie een nog wat diepere betekenis kan krijgen.

-Het woord “zegen” wijst niet alleen op het ontvangen van een zegen, maar ook op het “tot een zegen zijn.” Deze betekenis vind je in Genesis 12 vers 2, waar de Heere tot Abram zegt: “Wees een zegen.”

-Het woord kan ook vertaald worden met: “lofprijzing”. In 2 Kronieken 20 vers 26 lezen we van “het dal van Beracha”: het dal van de lofprijzing, namelijk nadat de Heere uitredding had gegeven.

-Verder heeft het woord betekenis voor het gezinsleven. De vader gaf “een zegen” aan de kinderen, zoals Jacob van Izaak een zegen ontving.

Zo enige achtergronden van dit prachtige en diepe Hebreeuwse woord.

Ik neem aan dat je de Nederlandse vorm van de Hebreeuwse woorden wil aanbrengen. Als je het Hebreeuws wat machtig bent, lees je: בית  הברכה (Ik neem aan, dat deze letters goed overkomen). Zo zul je het stellig niet op je huis aanbrengen, want dan is het voor de voorbijgangers onleesbaar.
 
Hoe schrijf je het met Nederlandse letters? Dat is een beetje problematisch. Het woord “huis” is in het Hebreeuws “Baith”, dat wil zeggen: als het woord los staat van een ander woord. In combinatie met een ander woord is het “Beth” herkenbaar in de namen Beth-lehem (Broodhuis) en Beth-esda (Huis van barmhartigheid). Je zou dus moeten schrijven: Beth HaBeracha (Beracha, voorafgegaan door het Hebreeuwse lidwoord “Ha” betekent: zegen).

Ik kan me voorstellen dat je “Baith HaBeracha” mooier vindt klinken dan Beth HaBeracha. Voor mij zou het geen probleem zijn als je even de precieze grammaticale regel een beetje terzijde schuift en de langere vorm schrijft. Wat mij betreft, mag je dus kiezen.

Van harte wens ik jullie een rijk gezegende tijd toe in jullie woning, voor jezelf en voor anderen.

Ds. W. Arkeraats

Lees meer artikelen over:

hebreeuws

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Ds. W. Arkeraats

  • Geboortedatum:
    09-08-1946
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hardinxveld Giessendam
  • Status:
    Actief
145 artikelen
Ds. W. Arkeraats

Bijzonderheden:

Emeritus


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
15 reacties
Rembrand
10-04-2026 / 09:44
Wat een mooie naam voor uw huis! Vooral de gedachte die er achter zit. Wel jammer dat u een taal kiest die de meeste voorbijgangers niet kennen.
" Huis van vrede" op de gevel zal wel een warme, uitnodigende naam zijn.
Coba
10-04-2026 / 15:44
Ik zou er voor kiezen om het huis van vrede te noemen.
Ik ben Christelijk opgevoed maar deze naam zou me niks zeggen
Jesaja40
10-04-2026 / 17:37
Een goede keuze om uw woning zo te noemen.

Met de leestekens is dit de tekst:

בַּיִת הבְּרָכָה

Mijn volksgenoten zullen aangenaam verrast zijn als zij een Hebreeuwse tekst zien.
Ellenoor
10-04-2026 / 22:47
Ach ja, er zijn ook huizen met Latijnse namen. Als je wilt weten wat het betekent, kun je toch gewoon opzoeken wat het betekent? Of als de bewoners in de tuin bezig zijn, kun je ernaar vragen. Heb je gelijk een mooi gesprekje.
Mensen geven hun kinderen ook namen met een betekenis die niet direct duidelijk is, terwijl ze daar vaak wel bewust over nadenken.
Ellenoor
10-04-2026 / 22:47
Ach ja, er zijn ook huizen met Latijnse namen. Als je wilt weten wat het betekent, kun je toch gewoon opzoeken wat het betekent? Of als de bewoners in de tuin bezig zijn, kun je ernaar vragen. Heb je gelijk een mooi gesprekje.
Mensen geven hun kinderen ook namen met een betekenis die niet direct duidelijk is, terwijl ze daar vaak wel bewust over nadenken.
davinci
10-04-2026 / 23:33
Vraag me wel af of je anno 2026 Hebreeuwse namen op je huis moet schrijven nu er zoveel (Joden-)haters op straat lopen..
Naturel
13-04-2026 / 07:18
Ik ken huizen en een goodwill winke oh en een snackbar die Baraka heten
Maar ik zou zelf gewoon Nederlands doen
Huis van Vrede
Huisje_op_de_hei
13-04-2026 / 10:27
Je woont in Nederland neem ik aan? Het lijkt mij het beste om gewoon de taal te gebruiken die iedereen hier spreekt.
Erik1960
13-04-2026 / 19:40
Ik heb het idee dat vraag en antwoord na publicatie op deze site aangepast zijn? Zie ook de eerste reacties van Rembrand en Coba.
Rap
13-04-2026 / 21:27
Erik1960: Nee de vraag en het antwoord zijn niet aangepast na publicatie. Het is dan ook zeer vreemd dat er meerderen hun mening geven over Huis van vrede, terwijl vraagsteller zijn huis "Huis van Zegen" wil noemen. Waarom men liever Huis van vrede wil, blijft gissen, maar vraagsteller heeft een goed en mooi antwoord van ds. Arkeraats.

En roept de naam van een huis vragen op, dan staat het vrij om vragen te stellen. Gelijk een mogelijkheid tot evangeliseren en getuigen.
Rap
13-04-2026 / 21:35
Davinci: Juist nu heeft het Joodse volk onze steun, maar vooral ons gebed nodig. Uit angst voor een eventuele reactie van een Jodenhater in dit geval je huis geen Hebreeuwse naam geven is niet de goede reactie.
Zo ging het in de Tweede Wereldoorlog ook. Men zweeg, men keek weg, men deed niets en de haat werd groter en het Joodse volk stond alleen.

Het gaat er niet om om je huis een Hebreeuwse naam geven, maar om dat in dit geval niet te doen voor mogelijke haarreacties is toch typisch een reactie van angst en wegkijken wat we juist nu niet moeten en mogen doen.
Erik1960
13-04-2026 / 22:12
@Rap: ik denk stellig dat je het mis hebt. De reacties van Rembrand en Coba geven dat ook aan. Zelf had ik ook gereageerd op de naam ‘huis van vrede’, maar die reactie is door de redactie verwijderd omdat ze een formulering niet goed snapten (denk ik)
Rap
13-04-2026 / 23:28
Erik1960:
Je mag denken wat je wilt, maar deze vraag is vanaf moment dat het op de site kwam dezelfde gebleven. Vraagsteller vraagt om vertaling van Huis van zegen, ds Arkeraats geeft een mooi en goed antwoord, en anderen reageren en geven hun mening over Huis van vrede.

En jouw reactie? Geen idee..
Rembrand
14-04-2026 / 08:36
Het lijkt erop dat ik een moment van ernstige woord blindheid heb gehad. De anderen zijn me daar blijkbaar klakkeloos in gevolgd. Blijven opletten mensen!
Jesaja40
16-04-2026 / 13:54
Ter aanvulling: in het stamwoord van zegenen ברך zitten de volgende betekenissen: loven, prijzen, groeten, geluk wensen maar ook de knie en de knie buigen voor de Eeuwige, zich gelukkig prijzen, zegenspreuk, geloofd worden, geschenk en weldaad.

Des te meer om uw keuze tot uiting te brengen in de naamgeving van uw woning.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.

Terug in de tijd

Symbool voor vrede

Heeft het symbool voor 'vrede' (rondje, met daarin één streep naar boven en drie naar beneden) verwantschap met het satanskruis? Waar komt dit symbool vandaan en wat is de betekenis? Het is vrijwel di...
Geen reacties
10-04-2013

Milde straf

In Genesis 34 staat het verhaal over Dina en de Sichemieten. Simeon en Levi hebben hierin een zeer bedenkelijke rol. Een directe straf van God blijft uit. Jakob vervloekt hun toorn en spreekt uit dat ...
Geen reacties
10-04-2010

Is de Bijbel enkel een geestelijk boek of kunnen bepaalde teksten ook in psychisch opzicht gelden? Zo ja, dan stuit ik persoonlijk enorm op (...) "U lieden heeft geen verzoeking bevangen dan menselijke (...)

Is de Bijbel enkel een geestelijk boek of kunnen bepaalde teksten ook in psychisch opzicht gelden? Zo ja, dan stuit ik persoonlijk enorm op 1 Korinthe 10:13: "U lieden heeft geen verzoeking bevangen d...
Geen reacties
10-04-2007
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag