Geen broek

Redactie Refoweb | 3 reacties | 26-06-2026| 11:35

Vraag

Waarom mogen vrouwen geen broek dragen?


Antwoord

Daar wordt verschillend over gedacht. Je kunt alle invalshoeken lezen in de artikelen over de rok-broek.

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
2824 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
3 reacties
Zv70
26-06-2026 / 12:32
Wellicht ook interessante podcast: https://youtu.be/VjA0mbQpT9g?is=gxCDZuCbZFxypJfC
Rembrand
26-06-2026 / 12:37
De meeste vrouwen beslissen zelf of en wanneer ze een broek willen dragen.
Tonny
26-06-2026 / 13:24
Ooit, jaren terug, was er een trend van afzetten tegen de regels van de kerk. Vrouwen gingen toen ook broeken dragen. Soms leeft die gedachte nog: vrouwen die broeken dragen zetten zich af tegen de kerk, en dus tegen God. Ook al kan het gewoon een praktische keuze zijn.

Tegelijkertijd zie je dat het een soort 'handelsmerk' is geworden. Zoals een Ajacied blij wordt als hij iemand in een ajax-shirt tegenkomt (he, wij zijn van dezelfde club!) wordt 'een refo' blij als hij/zij een andere refo tegenkomt, te herkennen aan de rok. Als er gestopt wordt met een rok dragen, verdwijnt er iets wat waardevol is. Vergelijkbaar met de ajacied die de Arena in komt en ziet dat iedereen z'n gewone kleding aan heeft.

De bijbel zegt dat kleding onderscheidend en bedekkende moet zijn. De bijbel zegt nergens dat aan je kleding je 'religieuze hokje' te zien moet zijn. Er zijn keurige damesbroeken die aan beide voldoen.

'Praat, daad, plaat en gewaad' of hoe die zin ook gaat, komt niet in de bijbel voor.

Wereldgelijkvormigheid wordt nergens in de bijbel toegepast op kleding, maar op je hartsgesteldsheid.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.

Terug in de tijd

Geen zegen in gezin

Als het met mensen goed gaat in hun leven, dan hoor je wel eens dat er zegen rust op hen en hun gezin. Ons gezin staat in het teken van ziektes en moeiten, rust er op ons geen zegen? Is dit onze weg d...
Geen reacties
25-06-2005

Hoe nader ik tot God?

Aan ds. Den Ouden. Ik ben nu 35 jaar, getrouwd en vier kinderen. Ik voel dat ik nog niet kan sterven. Toch weet ik dat het zo nodig is om de Heere te kennen. Als ik in de kerk ben wordt het Evangelie ...
4 reacties
25-06-2009

Preek kopieren

Mag een predikant een preek van een collega voor 75 procent woordelijk uitspreken zoals zijn collega dat gedaan heeft?
4 reacties
25-06-2012
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag