Geen broek
Redactie Refoweb | 3 reacties | 26-06-2026| 11:35
Vraag
Waarom mogen vrouwen geen broek dragen?
Antwoord
Daar wordt verschillend over gedacht. Je kunt alle invalshoeken lezen in de artikelen over de rok-broek.
Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief
Dit artikel is beantwoord door
Redactie Refoweb
Bijzonderheden:
Mailadres: vragen@refoweb.nl
Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
3 reacties
Zv70
26-06-2026
/ 12:32
Wellicht ook interessante podcast: https://youtu.be/VjA0mbQpT9g?is=gxCDZuCbZFxypJfC
Rembrand
26-06-2026
/ 12:37
De meeste vrouwen beslissen zelf of en wanneer ze een broek willen dragen.
Tonny
26-06-2026
/ 13:24
Ooit, jaren terug, was er een trend van afzetten tegen de regels van de kerk. Vrouwen gingen toen ook broeken dragen. Soms leeft die gedachte nog: vrouwen die broeken dragen zetten zich af tegen de kerk, en dus tegen God. Ook al kan het gewoon een praktische keuze zijn.
Tegelijkertijd zie je dat het een soort 'handelsmerk' is geworden. Zoals een Ajacied blij wordt als hij iemand in een ajax-shirt tegenkomt (he, wij zijn van dezelfde club!) wordt 'een refo' blij als hij/zij een andere refo tegenkomt, te herkennen aan de rok. Als er gestopt wordt met een rok dragen, verdwijnt er iets wat waardevol is. Vergelijkbaar met de ajacied die de Arena in komt en ziet dat iedereen z'n gewone kleding aan heeft.
De bijbel zegt dat kleding onderscheidend en bedekkende moet zijn. De bijbel zegt nergens dat aan je kleding je 'religieuze hokje' te zien moet zijn. Er zijn keurige damesbroeken die aan beide voldoen.
'Praat, daad, plaat en gewaad' of hoe die zin ook gaat, komt niet in de bijbel voor.
Wereldgelijkvormigheid wordt nergens in de bijbel toegepast op kleding, maar op je hartsgesteldsheid.
Tegelijkertijd zie je dat het een soort 'handelsmerk' is geworden. Zoals een Ajacied blij wordt als hij iemand in een ajax-shirt tegenkomt (he, wij zijn van dezelfde club!) wordt 'een refo' blij als hij/zij een andere refo tegenkomt, te herkennen aan de rok. Als er gestopt wordt met een rok dragen, verdwijnt er iets wat waardevol is. Vergelijkbaar met de ajacied die de Arena in komt en ziet dat iedereen z'n gewone kleding aan heeft.
De bijbel zegt dat kleding onderscheidend en bedekkende moet zijn. De bijbel zegt nergens dat aan je kleding je 'religieuze hokje' te zien moet zijn. Er zijn keurige damesbroeken die aan beide voldoen.
'Praat, daad, plaat en gewaad' of hoe die zin ook gaat, komt niet in de bijbel voor.
Wereldgelijkvormigheid wordt nergens in de bijbel toegepast op kleding, maar op je hartsgesteldsheid.


