Speelbal van satan

Ds. P.C. van Keulen / 2 reacties

Vraag

Ik heb m’n leven zo vreselijk verpest. Zoveel zonden gedaan. Zo erg gespot over God. En dat doe ik nog steeds. Er kan geen vergeving meer zijn. Ik moet ook eigenlijk wel spotten om op de been te blijven. Ik heb een persoonlijkheids- en karakterstoornis. Ik zie ook niet 100 procent op de juiste manier wat liefde is. En dan al helemaal niet van God. Eigenlijk ben ik ook vreselijk boos op God. Daarom kan ik na gespot te hebben toch niet bidden? Ik zie ook niks in bidden. En ook niet in de Bijbel.

Ik zit zo vreselijk met mezelf in de knoop. Ik voel me alsof ik satan zelf ben. Een speelbal van satan. Ik heb niemand om hierover te praten. Ik wil dit gedrag helemaal niet en toch ook weer wel om vol te houden. Wie ben ik nou… Een grote nietsnut die niets op aarde te zoeken heeft. Vroeger was ik als peuter doodziek. Beter was ik toen gestorven. Dat had me voor een hoop ellende en zonden bewaard. Wie kan en wil mij helpen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Vanuit hetgeen je weergeeft in jouw schrijven aan stoornissen, gedachten en gevoelens is het te begrijpen dat je zegt: “Ik zit zo vreselijk met mezelf in de knoop.” Het is een knoop die je zelf niet kunt ontwarren, daar heb je hulp bij nodig. Je hebt niemand met wie je erover kunt praten, maar toch heb je wat jou bezighoudt nu in ieder geval op papier gezet; dat is al een hele goede stap en je wilt er ook verder mee, want je vraagt: "Wie kan en wil mij helpen?" Gezien de complexiteit van wat je weergeeft ben je niet geholpen met een gesprekje van deze of gene, al kan het goed doen en is het goed om jouw verhaal te delen, zoals je dat ook nu gedaan hebt. Wat van belang is in jouw situatie is dat je professionele christelijke hulp zoekt. Dat kan/zal dan best wel eens een traject van meerdere gesprekken kunnen zijn om de 'knoop' van lieverlee te ontwarren, maar ik denk dat jij daar het meest bij geholpen bent. Daarom lijkt het mij goed en raadzaam  om via een verwijzing van jouw huisarts verdere hulp te zoeken.

Je ziet niets in bidden en ook niet in de Bijbel, er kan geen vergeving voor jou meer zijn gezien de vele zonden en het spotten, je ziet helemaal niet wat de liefde van God is; wat een diepte en een donkerheid ook in je geestelijke leven. Het is zeker waar dat de rechtvaardige God de zonde moet straffen, maar Hij laat Zich daarbij ook zien als de barmhartige God, Die zijn Zoon gaf, Die om onze overtredingen verwond is en om onze ongerechtigheden verbrijzeld, Die de kruisdood, de vloekdood is gestorven, waardoor de door ons welverdiende straf op Hem was en ons de vrede, de verzoening van al onze zonden, van welke aard ook, met God geeft. Daarbij schrijf je ook: "Beter was het dat je in je jonge jaren gestorven was, dat had je voor een hoop ellende en zonden bewaard." Ook vanuit wat ik zo-even schreef wil ik toch nog tegen je zeggen wat nóg beter is, namelijk dat Hij (Jezus) gestorven is, hoe erg het ook was, want het was vanwege onze schuld en zonde. Maar het is toch beter, het beste, want zonder dat offer, die opoffering van Hem voor zondaren, geen vergeving. Zonder dat ook geen vergeving voor jou! Welk een liefde van God mag er ook nu klinken voor jou!

Gods nabijheid toegewenst,
Ds. P. C. van Keulen

2 reacties
jaop
Beste jongen (denk ik), als ik één ding mag toevoegen: precies voor mensen al jou is het Evangelie!
Dat is voor spotters.
Denk eens aan de moordenaar aan het kruis. Die heeft gevloekt, gehaat en gemoord tot vlak voor zijn dood.
Denk eens aan koning Manasse. Die ging nog wel een stapje verder dan jij. Hij liet zijn eigen kinderen verbranden.

Het Evangelie is voor de meest slechte mensen. Die God haten, die vijand van God zijn, die Hem niet kunnen uitstaan. En juist naar zulke mensen kijkt Hij vol liefde en zegt: Geef Mij je hart.
Lees Romeinen 5 maar eens.

Je zonden te groot voor vergeving? Weet je wie dat ook dacht? Kaïn. En die liep hard van weg van God. Maar wat had hij moeten doen? Door zijn knieën.
De gedachte dat je zonden te groot zijn, komt van de satan.
Maar het is niet zo. Het is absoluut niet zo.
Het is zelfs een beetje arrogant om dat te denken. Alsof jouw zonden zo bijzonder zijn, dat die je wel buiten bereik brengen van Zijn genade.
Dat is niet zo. Gods Evangelie is volkomen berekend op jouw slechtheid.

Zijn genade is oneindig veel groter dan jouw allergrootste zonden bij elkaar en die met 100.000 vermenigvuldigd.

Ongetwijfeld heb je je leven verpest. Dat doet iedereen sinds Adam.
Maar wanhoop niet aan Zijn genade. Hij verwacht geen goedheid van jou. Hij wil juist alles geven. ALLES.

Ga in gebed tot de Heere Jezus. Vertel Hem alles. Van je boosheid, van je spot.
Weet je wat Hij zegt: Als je naar Mij toe komt, zal Ik je geenszins (dus: echt absoluut niet, in geen geval) uitwerpen (terugsturen/afwijzen).
tulp
Je schrijft dat je eigenlijk vreselijk boos op God bent.
Dat lijkt me in jouw omstandigheden eigenlijk normaal en ik denk dat je dus juist wel reden hebt om te bidden.
Ik heb geleerd: bidden is praten met de Heere God. Als je boos op iemand bent, is het juist goed om te gaan praten.
Wat kan er gebeuren? Ik heb niet de indruk dat God snel schrikt van boosheid hoor.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.