Leeftijden Benjamin en Jozef

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Bij het bestuderen van Genesis stuit ik op een paar vragen. Is het bekend hoe oud Benjamin was toen Jozef werd verkocht? En/of hoe oud Benjamin dan is als hij Jozef jaren later pas weer terug ziet?

Jozef werd door Jakob vanuit Hebron naar Sichem gestuurd. Als ik het kaartje uit de Bijbel met uitleg zie, dan moet dit ongeveer wel een reis van meer dan 50 km zijn geweest. Kan het zijn dat hij er meerdere dagen over deed of dat hij op een dier reisde? In een dag kan dit toch niet?

Antwoord

In Genesis  30:25 lezen we van de geboorte van Jozef. Dat is in Mesopotamië. In Genesis 35:18 wordt de geboorte van Benjamin vermeld. Dat is in Kanaän. Jakob en de zijnen zijn dan op weg van Bethel naar Frath. Er wordt niet aangegeven hoeveel jaren daar tussen zat. Toch moet  Benjamin minimaal zes jaar jonger geweest zijn dan Jozef. Want na de geboorte van Jozef heeft Jakob  nog zes jaar bij Laban gediend voor kleinvee, zie Genesis 31:14. Daarna is de reis naar Kanaän gevolgd en is er een ontmoeting met Ezau  geweest. Vervolgens gaat Jakob naar Sichem, waar de affaire met Dina plaatsvindt. Daarna reist Jakob naar Bethel. Daarna volgt de reis naar Bethlehem. Onderweg is dan de geboorte van Benjamin.

Volgens Genesis 37:2 is Jozef 17 jaar oud als hij het kleinvee van zijn vader hoedt. Het kwade gerucht over zijn broers geeft hij door aan zijn vader. Zijn broers gaan hem haten. Dat doen ze nog meer als hij hen vertelt wat voor dromen hij heeft. Vervolgens is er het moment dat Jozef door zijn broers verkocht wordt aan handelaars op reis naar Egypte. Hij zal dan nog geen twintig geweest zijn en zijn broer Benjamin minimaal zes jaar jonger.

Volgens Genesis 41:46 is Jozef dertig jaar oud als hij in dienst treedt bij de Farao. Daarna volgen de zeven vette jaren. Wanneer de magere jaren aanbreken is Jozef 37. Ergens in de magere jaren die daarop gevolgd zijn is de ontmoeting met Benjamin geweest.

Vervolgens heb je een vraag over de reis van Jozef van Hebron naar Sichem. We lezen dat in Genesis  37:41. In vers 45 lezen we dat Jozef aan het ronddwalen was in het veld. Dat deed hij lopend. Zo zal hij ook lopend de reis naar Sichem gemaakt hebben. De gemiddelde loopsnelheid is ongeveer 5 kilometer per uur. Door berglandschap en met niet geplaveide wegen zal Jozef er zeker twee dagen over gedaan hebben.

Mooi om zo met Bijbelstudie bezig te zijn. Ik herken het van uit de tijd toen ik jong was. Ik was destijds heel erg geïnteresseerd in getallen. Later werd ik meer aangesproken door de boodschap die in de verschillende Bijbelgedeelten naar ons toekomt.

Hartelijke groet,
Ds. W. G. Hulsman

Lees meer artikelen over:

jozef