Een offer voor vergeving

Ds. W. Pieters | 4 reacties | 15-10-2024| 08:04

Vraag

Waarom moet er een offer gebracht worden voordat God ons kan vergeven? Als mijn man mij moet vergeven om iets en ik moet hem daarvoor eerst een offer brengen dan voelt dit voor mij niet als oprechte vergeving. Wanneer mijn man mij oprecht vergeeft en ik hoef daarvoor geen offer te brengen, dat zie ik als pure liefde.

Antwoord

Als God alleen Vader was, zou het net als bij de verloren zoon (Lukas 15) niet nodig zijn enige vergoeding/vergelding aan de orde te stellen. Maar God is ook Rechter; en een rechter, ook al is hij vader van de aangeklaagde/beschuldigde/overtreder, moet RECHT spreken en het RECHT handhaven; wat kan betekenen, dat er ‘betaald’ moet worden.

En zo is het bij God; als Vader vergeeft Hij gaarne (Psalm 86 vers 5); als Rechter eist Hij voldoening én uit PURE genade geeft Hij wat Hij eist, namelijk in de persoon van Zijn Eigen Zoon betaalt Hij wat Hij als Rechter eist: het offer (zie Jesaja 53).

Wát een heerlijk evangelie toch!!

Ds. W. Pieters

4 reacties
WillemB
Als jij een deuk in de auto van je vader trapt, en je hebt oprecht spijt en vraagt vergeving, zal een goede vader dat graag vergeven.
Maar…
Hij moet wel naar de garage om de deuk te laten herstellen.

Zonde richt schade aan. Zonde kan vergeven worden, maar moet wel betaald worden.
Samanthi
@WillemB
Heel helder, dankjewel, dit voorbeeld onthou ik en kan ik vast nog wel eens gebruiken.
Yada
Toch heeft je man dan schade opgelopen. Door jou te vergeven zonder betaling te eisen, brengt hij in zekere zin ook een offer. Hij slikt de schade. Dat is wel heel lief en genadig van hem, maar het is niet rechtvaardig. En ooit zou hij er nog rechtvaardig op terug kunnen komen. Of… Stel dat iemand anders in jullie huis inbreekt, daar gaat wonen en jou buiten sluit. Nooit meer een dak boven het hoofd hebben. Nu, ook díe persoon vergeeft je man zonder dat hij probeert de zaak recht te zetten. Vind je dat dan nog steeds pure liefde van je man?

Onze maatstaf is nu anders dan die van onze Schepper. Wij kunnen nog weleens dingen door de vingers zien. Maar alle eigenschappen van onze Maker zijn volkomen/perfect en komen niet in botsing met elkaar. Rechtvaardigheid, heiligheid, barmhartigheid, goedheid, trouw, genade en liefde strijden niet met elkaar in Hem. Al Zijn eigenschappen zijn dus in harmonie met elkaar. Onze God is Één. Een Enig HEERE. Ongedeeld. Dit is de enige en waarachtige God. (Trouwens… Ook de drie Personen zijn één in harmonie.
- De Zoon wil niet anders dan de Vader en dan de Geest.
- De Geest wil niet anders dan de Vader en de Zoon.
- En de Vader wil niet anders dan de Geest.
Dus al deze eigenschappen zijn hetzelfde voor de Vader en voor de Zoon en voor de Heilige Geest. De Heere Jezus is niet minder rechtvaardig dan de Vader. Kijk eens in de psalmen: 40 - “Mijn liefde en ijver brandt”, “Ik draag Uw heilige wet in Mijn binnenste...” 45 - Gij hebt gerechtigheid lief en haat goddeloosheid; daarom heeft U, o God, Uw God gezalfd met vreugdeolie boven Uw medegenoten. (Zie in de vreugdeOlie ook de Heilige Geest, Die vreugde heeft in de gerechtigheid!)

Daarom zingen we: Door AL Uw deugden (eigenschappen) aangespoord, hebt Gij Uw Woord en trouw verheven.

Wie de adembenemende 'verzoening door voldoening' loslaat buigt voor een andere god. Je ziet in bijvoorbeeld de islam dat hun god de barmhartige en de genadige wordt genoemd. Maar toch ontvangen zij nooit zekerheid. Want er is geen recht. Er is geen volkomen betaling. En daarom geen ware vrede. Maar onze God, de Levende, was in Christus (ook God) de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekende. Daar kunnen wij mensen niets meer aan verpesten. Het is goed om jezelf te onderzoeken. Heb ik Díe God lief? Met ál Zijn deugden? Want als er iets is dat ontbreekt of dat je niet liefhebt/ haat in Hem dan heb je eigenlijk een ander beeld van God. Dan heb je een andere god. Een afgod. Maar de Heere Jezus bidt: “ En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt.” En dit kennen is gemeenschap hebben.(...) Heilig hen in Uw waarheid… (Heel diep en persoonlijk kennen door de Heilige Geest: ‘Adam bekende Eva zijn vrouw.’ )

Als je Zijn gerechtigheid hebt leren kennen bij het Offer van de Heere aan het kruis en in Zijn opstanding (omdat we Hem niet meer zie…), dan zul je ook meer leren:

- Van Zijn rechtvaardigheid in het schenken van alle weldaden die de Heere Jezus voor jou verworven heeft. Dat is eerlijk, want Hij heeft er voor betaald. Zijn Heilige Geest zal alles uit Christus nemen en het jou verkondigen. En ervoor zorgen dat je het door het geloof ook hier al in bezit krijgt. Psalm 103. Romeinen 8.

- Van Zijn rechtvaardigheid in je nieuwe opvoeding.. Zo zul je ook in dit leven ondervinden dat Hij rechtvaardig én liefde is in alles. Ook al ondervind je Zijn straffen/kastijdingen, om je zonden, in dit leven. Het is om je in het bezit te brengen van Zijn heiligheid. Hij ZAL vruchten zien. Geheiligd door het lijden van Christus tot heerlijkheid. Hebreeën 12. Uw Makers is uw Mannen, HEERE der heirscharen (engelenleger) is Zijn naam.

- Van Zijn rechtvaardigheid tegenover jouw bestrijders. Alle beloften en troost in de Bijbel zijn alleen vast in de gerechtigheid van de Heere Jezus. Wat/wie het ook is die jou terecht of onterecht aanklaagt of tegenstaat. Je staat op een vaste en onwankelbare Rots. Want je hebt de blanke en rode gerechtigheid van de Heere Jezus gekregen. De gerechtigheid van God gekregen. “ En al uw kinderen zullen van den HEERE geleerd zijn, en de vrede uwer kinderen zal groot zijn. Gij zult door gerechtigheid bevestigd worden; wees verre van verdrukking, want gij zult niet vrezen; en verre van verschrikking, want zij zal tot u niet naken. Zie, zij zullen zich zekerlijk vergaderen, doch niet uit Mij; wie zich tegen u vergaderen zal, die zal om uwentwil vallen. Zie, Ik heb den smid geschapen, die de kolen in het vuur opblaast en die het instrument voortbrengt tot zijn werk; ook heb Ik den verderver geschapen om te vernielen. Alle instrument dat tegen u bereid wordt, zal niet gelukken, en alle tong die in het gericht tegen u opstaat, zult gij verdoemen; dit is de erve der knechten des HEEREN, en hun gerechtigheid is uit Mij, spreekt de HEERE.” Dit geeft Zijn vrucht van vrede, rust, zachtmoedigheid, lijdzaamheid, geduld en vertrouwen in moeilijke tijden.

- Van Zijn eeuwige gerechtigheid. Vertroost elkander met deze woorden: Want indien wij geloven dat Jezus gestorven is en opgestaan, zal ook God degenen die ontslapen zijn in Jezus, wederbrengen met Hem.

Want waar een testament is, daar is het noodzaak dat de dood des testamentmakers tussenkome;
arendine
Vergeving door God is niet gratis, maar slechts mogelijk door het offer van Jezus.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.