Bid en u zal gegeven worden

Redactie Refoweb / 13 reacties

Vraag

Bid en u zal gegeven worden. Er gebeurt echter niets: ik ervaar niets, ik voel niets, etcetera. Is het allemaal wel waar?

Antwoord

Waar bid je om dan? Geloof? Er staat nergens in de Bijbel: bid er maar veel om. Wel de eis: bekeert u en gelooft het evangelie. Dat is dus het geheim: eerst geloof in -en pleiten op- de beloften van Gods Woord en daarna gebed om de doorwerking en kracht van de Heilige Geest.

Zie voor meer uitleg deze artikelen:

13 reacties
Samanthi
Het gebed gaat vooral om het bidden om de Heilige Geest, dat lees je in Lucas 11

9 En Ik zeg u: Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden. 10 Want ieder die bidt, die ontvangt; wie zoekt, die vindt; en wie klopt, voor hem zal er opengedaan worden. 13 Als u die slecht bent, uw kinderen dus goede gaven weet te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader de Heilige Geest geven aan hen die tot Hem bidden?

Denk eens aan de Heere Jezus Zelf: Matteüs 26

39 En nadat Hij iets verder gegaan was, wierp Hij Zich met het gezicht ter aarde en bad: Mijn Vader, als het mogelijk is, laat deze drinkbeker aan Mij voorbijgaan. Maar niet zoals Ik wil, maar zoals U wilt. 42 Opnieuw, voor de tweede keer, ging Hij heen en bad: Mijn Vader, als deze drinkbeker aan Mij niet voorbij kan gaan zonder dat Ik hem drink, laat Uw wil dan geschieden. 44 En Hij liet hen achter, ging nogmaals heen en bad voor de derde keer met dezelfde woorden.

Als je alles in Zijn handen ligt weet je dat het in goede handen is. Dat, wat er ook gebeurt, Hij erbij is en dat het goed is.
Zv70
Dat gedeelte wordt helaas nogal eens gebruik om het 'bid maar veel om een nieuw hart' te motiveren.
Maar het is tegen Zijn volgelingen dat Jezus dit hier zegt. Zie vers 1 en begin vers 2 en begin vers 5.
Samanthi
@ Ja dat klopt, je moet het altijd in de context lezen.
davinci
Ik weet niet of het een garantie is dat je gebed/wens altijd precies zo verhoord wordt als je het zelf graag zou zien. Anders zou ik aanbevelen zo vroeg mogelijk voor de spontane aflossing van je hypotheek te gaan bidden, want dat kan flink schelen.
Er is ook zoiets als bidden wat niet verhoord wordt:
Jak. 4:3 "U bidt wel, maar u ontvangt niet, omdat u verkeerd bidt, met het doel het in uw hartstochten door te brengen"
Dat zou ook nog aan de orde kunnen zijn.

Daarnaast kan het zijn dat het wel een goede zaak is maar dat God anders besluit. Er zijn tenslotte al genoeg mensen overleden die om genezing baden. Dat kan dus ook.

Mat 7:7 "
 Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden."

Is dat bedoeld als garantie op elk gebed?
refoweb
De volgende (vervolg)vraag kwam bij ons binnen:

Ik heb een vraag over deze tekst: waar bid je om dan? Geloof? “Er staat nergens in de Bijbel: bid er maar veel om. Wel de eis: bekeert u en gelooft het evangelie. Dat is dus het geheim: eerst geloof in -en pleiten op- de beloften van Gods Woord en daarna gebed om de doorwerking en kracht van de Heilige Geest.”
Hoe kan een dode zondaar die geestelijk dood is in geloof pleiten op de beloften van Gods Woord? Is het niet eerst bidden om geloof en daarna pleiten op Gods beloften dat iedereen die tot God komt moet geloven dat Hij is en een Beloner is dergenen die Hem zoeken? Het geloof wordt toch door Gods Geest geschonken en in het hart gelegd en toegepast? En daardoor ontvangt de zondaar het levende geloof in de Heere Jezus Christus.

Antwoord: Dat is nu het wonder van genade. Het evangelie wordt niet aangeboden aan hen die gezond zijn (zij denken de Heelmeester niet nodig te hebben), maar aan dode zondaren. En dat zijn we van nature allemaal. Als een man met een lamme arm zijn hand kan uitstrekken op bevel van Christus, dan kun jij dat ook op Zijn bevel. En Hij beveelt het jou. Maar het probleem is dat we dat niet willen, zegt Lucas 19:27: “Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt [ze] hier, en slaat ze [hier] voor mij dood.”

Een predikant zei eens dat er in de hel een aparte en nog gruwelijker plaats zal zijn voor reformatorische mensen die hun uiterste best hebben gedaan met allerlei vrome argumenten om Christus uit handen te blijven. Ze hadden de belofte van het eeuwige leven op zak. Maar ze hebben het tegen beter in verworpen. De zaligheid wordt ons in het Woord aangeboden, met bevel van geloof en bekering. En wie dat met en in vertrouwen (dat is geloof) aanneemt (Joh. 1:12) is zalig en beseft in de weg van de heiligmaking dat dit alleen het werk was van de Heilige Geest. En dan ga je bidden: om meer geloof, meer kennis, meer liefde tot God en je naaste. En dat gelovige gebed (naar Zijn wil) wordt verhoord.

Het is kinderlijk eenvoudig. Daarom zegt Jezus dat we moeten geloven als een kind en niet moeten gaan redeneren als een vrome kerkganger.

Zie voor meer uitleg deze artikelen:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30623/komen-van-overgeven-tot-aannemen/

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14941/kiezen-voor-het-geloof/

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/15111/geloven-met-je-verstand/

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30439/jezus-christus-aangeboden-of-toegestopt/
davinci
"...Een predikant zei eens dat er in de hel een aparte en nog gruwelijker plaats zal zijn voor reformatorische mensen die hun uiterste best hebben gedaan met allerlei vrome argumenten om Christus uit handen te blijven. Ze hadden de belofte van het eeuwige leven op zak. Maar ze hebben het tegen beter in verworpen.."

Ik denk dat juist veel refos op begrip van boven kunnen rekenen, daar ze nogal eens gevangen zitten in een sinistere theoretische situatie.
karlo
Een predikant moet niet allerlei verschrikkelijke dingen zeggen, die nergens bijbels op gefundeerd zijn!!
Samanthi
@Karlo zou het niet kunnen zijn dat hij mensen wakker wilde schudden?
Omega
@karlo Het staat gewoon in de Bijbel hoor: Matt. 10:15. Als de dag van het oordeel al veel erger zal zijn voor verbondskinderen die de genade verwerpen, hoeveel te meer dan de hel zelf.
Samanthi
@Omega
Bedankt. Ik had geen erg in deze tekst en ook dacht ik nu aan:
Lucas 12

47 En die dienstknecht, welke geweten heeft den wil zijns heren, en zich niet bereid, noch naar zijn wil gedaan heeft, die zal met vele slagen geslagen worden. 48 Maar die denzelven niet geweten heeft, en gedaan heeft dingen, die slagen waardig zijn, die zal met weinige slagen geslagen worden. En een iegelijk, wien veel gegeven is, van dien zal veel geëist worden; en wien men veel vertrouwd heeft, van dien zal men overvloediger eisen.
Omega
Klopt @Samanthi. Bijbelse taal.
davinci
"verbondskinderen die de genade verwerpen" klinkt als een welbewuste keuze. Ik denk dat dat wel een andere is dan verstrikt zitten in onzekerheid waar veel, zo niet praktisch alle, christenen uit een bepaalde hoek in verkeren.
Omega
@davinci Maar dat heeft dan wel te maken met gebrek aan kennis. Want de Bijbel is helder genoeg. En ik denk ook niet dat we er in de dag van het oordeel mee weg komen als we zeggen: ik heb het niet geweten. Dus komt het toch aan op verwerpen of aannemen. Ik geloof niet in een derde weg.