Autistische jongen ❤️ autistisch meisje

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Een autistische jongen en een autistisch meisje hebben verkering. Kan dat wel goed gaan? Of vullen deze twee jonge mensen elkaar misschien juist goed aan? Of loopt dit later veelal uit op een scheiding? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Reacties van lezers ook welkom!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als een autistische jongen oprecht van een lief autistisch meisje houdt, wie ben ik om te zeggen dat dat níét goed kan gaan? Liefde is geven en elkaar tot een hand en een voet zijn. Ja, óók een tégenover, waarbij we echter nóóit de garantie hebben of krijgen dat een relatie stand houdt. U wil reacties horen: prima, maar beseft u wel dat het hier om de unieke relatie gaat tussen déze jongen en dìt meisje! Steun ze, zorg dat u er bent als het nodig is, maar geef líéfde een kans in het (steeds) beter leren kennen van elkaar!

Bovendien is ‘autisme’ zo’n algemeen begrip dat er via een anonieme reactie niet veel anders dan ‘algemeen’ iets van te zeggen valt.

Marijke Rots

4 reacties
Micha123
Hieraan kan nog toegevoegd worden dat het double empathy problem momenteel de gangbare visie op autisme en inlevingsvermogen is. Deze theorie suggereert dat mensen met autisme elkaar beter begrijpen dan dat mensen zonder autisme ze begrijpen. Het is dus juist goed als mensen met autisme onderling trouwen.
Ellenoor
Ik vind die conclusie wel erg kort door de bocht, @Micha123. Mevrouw Rots heeft gelijk dat het moeilijk is om er in zijn algemeenheid iets over te zeggen, omdat elk mens met autisme (of zonder) anders is. Het kan heel goed gaan tussen twee echtgenoten met autisme als het gaat om onderling begrip, maar misschien delen ze ook bepaalde hiaten waardoor het bijvoorbeeld lastig is om kinderen op te voeden of een huishouden draaiende te houden.
Elise
Het hangt er vanaf of het gaat om hoog of laag functionerend autisme. Bij hoogfunctionerend zou ik denken dat dit zou moeten kunnen. Wel is het heel belangrijk dat zij beiden goed van zichzelf weten wat ze lastig vinden en als partner hier niet in kan bijstaan, dat hier buiten de relatie hulp voor is. Bijvoorbeeld ouders die blijvend een oogje in het zeil houden.

De mensen met autisme die ik ken, zijn allen getrouwd met iemand zonder autisme. Ik weet dat de partner zonder autisme een heleboel zaken opvangt voor de partner met autisme. Sociale contacten, belletjes, contacten met instanties, familie-aangelegenheden. En soms ook simpele dingen als boodschappen doen, omdat de supermarkt zo overprikkelt.
Huisje_op_de_hei
Ieder mens toch recht op liefde? Wie je ook bent.
Niemand heeft zekerheid of je relatie standhoud. Je weet niet eens of je morgen nog wel leeft!