Zondagsschool zorgt voor hectische rustdag

M.M. van Winkelen / 26 reacties

Vraag

Wilt u meedenken over de zondagsschool? Wij als ouders worstelen er mee. We zien absoluut de inzet van de leidsters maar tegelijkertijd ervaren we de rustdag als een jachtige dag, wat we absoluut niet willen. Wij hebben om 10.00 uur en om 18.00 uur kerk en om half drie zondagsschool. Vrij regelmatig hebben we om half drie kerk en om 18.00 uur zondagsschool. Huisgodsdienst is iets van elke dag maar in ‘t bijzonder op zondag. We vinden het fijn dat we die dag daar extra tijd aan kunnen besteden in alle rust. Door de zondagsschool verschuift dit moment naar de tijd na de tweede kerkdienst. Dit is te laat voor onze kinderen en hoeveel pikken ze dan nog op? Er tussen in is geen optie.

De zondagsschool is opgestart voor buitenkerkelijke kinderen maar de praktijk is vooral dat de kinderen uit de gemeente er zijn. Ja, we vinden de binding met de gemeente belangrijk. Ja, we zien de inzet van de leidsters. Toch zien we dat de huisgodsdienst een grotere plaats inneemt dan de zondagsschool.

We hebben ook nagedacht over de catechisatie. Niet voor niets is dat een kortere periode toch? We vinden het moeilijk als we alleen te horen krijgen: “Jullie zorgen ervoor dat de zondagsschool stuk gaat als jullie kinderen niet meer komen. We begrijpen jullie wel, maar dan stopt het.”

Ja, we hebben het uitgebreid besproken. Ook op de ledenvergadering, maar met weinig resultaat. Ik zou wel eens willen weten of wij echt zo alleen staan hieromtrent of dat ouders onze worstelingen herkennen.

Antwoord

Best echtpaar,

De vraag maakt duidelijk dat jullie staan voor keuzes over de zondagsinvulling die jullie moeilijk vallen. De leidsters van de zondagsschool zien jullie kinderen graag komen en verwachten dat als ik de vraag lees eigenlijk ook. Ze geven aan dat als jullie kinderen niet komen, de zondagsschool naar hun oordeel niet meer kan voortbestaan. Maar voor jullie trekt dit een zware wissel op de zondagsinvulling, met name omdat jullie ook tijd beschikbaar willen houden voor de huisgodsdienst. Ik denk graag met jullie mee in deze moeilijke situatie.

Allereerst denk ik dat het goed is om te overdenken waar jullie en de leidsters van de club het (naar ik verwacht)  samen over eens zijn: De zondag is een dag die bestemd is voor de dienst van God. De kerkdiensten zijn belangrijk voor volwassenen en kinderen (denk aan de Heidelbergse Catechismus zondag 38). Ik schat zo in dat jullie het er ook samen eens zullen zijn dat de zondag een rustdag is; en ook dat het belangrijk is dat kinderen op hun eigen niveau op de zondag bezig zijn met de dingen van Gods Koninkrijk, zodat -onder Gods onmisbare zegen- Gods Woord ook wortel zou mogen schieten in hun hart. De vertaling hiervan naar de praktische zondagsinvulling leidt tot verschillen. De leidsters vragen van jullie loyaliteit aan het verenigingsleven, terwijl jullie het vooral belangrijk vinden voldoende tijd over te houden om als gezin met de dingen van de Heere bezig te zijn. Daar denken jullie in een verschillende richting.

Het tweede wat ik jullie mee zou willen geven is dat het echt jullie besluit moet zijn om jullie kinderen de zondagsschool te laten bezoeken; anderen mogen die verantwoordelijkheid niet van jullie overnemen. Op de langere termijn is het naar mijn oordeel geen gezonde situatie als jullie je kinderen naar de zondagsschool sturen door (weliswaar goed bedoelde) druk vanuit degenen die bij de zondagsschool betrokken zijn. Jullie hebben de verantwoordelijkheid voor het gezinsleven, jullie hebben er het best zicht op wat jullie kinderen en wat jullie zelf wel en niet aankunnen (dat zal ook mede afhangen van hun leeftijd en karakter).

Je mag staan naar rust op de zondag, dat is een Bijbels gegeven. In het Oude Testament lezen we dat de sabbat gegeven is, opdat de os en de ezel rust vindt, en ook dat zowel de zoon van de dienstmaagd als de vreemdeling ‘adem kon scheppen’ (Exodus 23:12). Dat waren wellicht degenen die op andere dagen van de week het minst toekwamen aan rust. Uiteindelijk gaat het om rust die nodig is om ons te kunnen wijden aan de dingen van de Heere. Ook het samen bezig zijn met gezinsgodsdienst op de zondag is iets heel wezenlijks. Ik denk aan Deuteronomium 6: “En deze woorden, die ik u heden gebiede, zullen in uw hart zijn. En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit” (...) (vers 6 en 7).

Als laatste: Blijf staan naar betrokkenheid op de gemeente en waar dat mogelijk is naar loyaliteit aan de activiteiten die er georganiseerd worden. Wederzijdse begrip en wederzijds aanpassingsvermogen kan wellicht een oplossing bieden. Jullie geven aan dat het besproken is met de leidsters van de zondagsschool, en ook op de ledenvergadering, maar dat dit nog geen oplossing heeft opgeleverd.  Als de continuïteit van de zondagsschool blijkbaar mede afhangt van de aanwezigheid van jullie kinderen, dan is er naar mijn oordeel een wederzijds belang voor een open en constructief gesprek hierover. Ga voor jullie zelf na of er reeds afdoende ‘open’ besproken is en dat er in overleg goed gekeken is naar wat praktische zaken die mogelijk een oplossing kunnen bieden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een inventarisatie door de zondagsschool hoe de verschillende ouders hierin staan, maar ook aan zaken als een lagere frequentie van de zondagsschool, kortere tijden, of dat de club bijvoorbeeld niet door gaat als het op afwijkende tijden kerk is.

In eerste instantie moet de inzet zijn om dit goed met de leidsters van de club te bespreken. Als dat nog niet tot een oplossing leidt (of als dit al afdoende besproken is), zou ik adviseren jullie zorgen en overwegingen in een één op één gesprek met broeders uit de kerkenraad te bespreken. Als men na overleg en beraad besluit dat aanpassingen niet mogelijk of wenselijk zijn, maak dan een keuze, dan hebben jullie je verantwoordelijkheid genomen, en dan kun je het naar mijn oordeel verder laten rusten.

Wijsheid toegewenst!
M. M. van Winkelen

Tags in dit artikel:

zondag
26 reacties
Irene88
Ik begrijp de worsteling in de vraag heel goed! Wij hebben tegenwoordig de zondagsschool direct na de ochtenddienst én niet elke zondag, maar in een rooster dat is afgestemd op feestdagen, avondmaalsdiensten en vakanties. Zo is er regelmatig ruimte na de ochtenddienst voor een goed gesprek thuis, maar is ook de middag nog vrij. Het scheelt ook één keer heen- en weer brengen.

Tegelijk ontmoeten de kinderen elkaar dus wel en is dit ook een mooie opstap naar het verder jeugdwerk (catechisatie en verenigingen).

Wellicht ter overweging voor jullie kerkenraad/zondagsschoolleiding?
Alias
Een heel bijzondere reactie van de zondagsschool dat als die kinderen niet meer komen, stopt het. Misschien moet je als leiding van de zondagsschool dan ook inzien dat er onvoldoende draagvlak is als het voortbestaan van de zondagsschool afhangt van 1 gezin.
Annne
Heel herkenbaar. Ik vond het een behoorlijke belasting voor de kinderen en ons gezin. Ze krijgen naast onderwijs thuis de hele week op school een bijbelverhaal, zitten op zondag 2x in de kerk en tussendoor nog heen en weer gevlieg voor de zondagsschool die ten koste ging van onze zondagsrust en tijd met het gezin. Persoonlijk begrijp ik niet goed om dit tussen de diensten door te doen met kinderen van eigen gemeente, omdat het van oorsprong iets is voor kinderen van buiten de kerk. Ik denk ook dat het per gezin/kind verschilt of het past ja of nee. Het kan een verrijking zijn, maar een verplichting is het zeker niet.
chris15
Ik vind het wat raar om hier de zondagsschoolleiding de zwarte piet toe te spelen. Waarschijnlijk zijn juist ook zij aan handen en voeten gebonden en proberen ze zo goed en zo kwaad als het kan het goede te zoeken voor de kinderen.
Oorspronkelijk misschien ook voor onkerkelijke kinderen, maar nu juist ook voor onze kerkelijke kinderen die met zoveel vragen kunnen zitten en nog zoveel willen leren.

Wat ik helaas mis in zowel de vraag als het antwoord, is de verantwoordelijkheid die waarschijnlijk bij de doop bevestigd is maar zelfs zonder de doop zou gelden: de kinderen opvoeden in de vreze des Heeren.
Hoe doe je dat? Door ze twee keer mee te slepen naar een kerkdienst, ze naar de zondagsschool te brengen, en dan ook nog eens uitgebreid huisgodsdienst te doen op die ene dag?

Wat ben ik dankbaar voor de godvruchtige opvoeding die ik van mijn ouders heb meegekregen. Dat op zondag niet alles moest, maar er veel mocht. Nee niet in de zin van buitenspelen, zwemmen en dergelijke. Want zondag was zondag. Maar ze stelden centraal waar het om ging: het onderwijs uit het Woord op het niveau van ons als kinderen. Huisgodsdienst was iets voor elke dag, en moest niet op zondag nog eens extra. Zondagsschool: ja als vanzelf. Dat was bedoeld voor de kinderen. Dat kon je niet laten vervallen omdat het niet in de planning zou passen. Het is veel belangrijker dan die tweede kerkdienst. Want hoeveel krijg je nog van die "droge" leerdiensten mee na al het andere?
Die tweede dienst erbij, dat kwam vanzelf als je ouder werd en er genoeg energie en verstand voor had. En tot die tijd was er de rust om 's avonds met 1 van de ouders de zondagavond door te brengen. Soms zelfs met een wandeling. Want ja, het is niet alleen de schriftuur maar ook de natuur die de grootheid van God verkondigt. Ook op zondag.

Voor de kerkenraad van de vraagsteller lijkt het me wel goed om te bedenken of het echt wel wijs is om de zondagsschool naar 1800 te verplaatsen als er een middagdienst is ipv een avonddienst. Hoeveel kinderen gaan dan nog iets meekrijgen 's avonds? Als kerkenraad kun je er misschien niet altijd aan ontkomen om de tijden van de diensten wat te schuiven om de beschikbare voorgangers te kunnen krijgen. Maar de insteek moet zijn dat juist voor de kinderen de structuur wordt vastgehouden. Zondagsschool moet niet het sluitstuk van de begroting zijn maar de kern. Wie de jeugd verliest, gaat niet alleen de zondagsschool moeten stoppen, maar daarna ook de kerkdiensten. En als er dan een keer een dienst om half 3 moet in plaats van de zondagsschool, wat is er dan op tegen om die diensten specifiek toegankelijk te maken voor de zondagsschool-leeftijden? Mogelijkheden te over! Laat de kinderen tot Hem komen, Hij wil ze op hun eigen niveau omringen met Zijn liefde en Zijn zegen op hen leggen. Als zij het begrijpen, is het ook voor de ouderen niet te moeilijk.
Verwondering
@Chris15
Bedankt vj reactie.
Het gaat er totaal niet om, om de leiding zwarte Piet toe te spelen. Ik graag me af waar je dit vandaan haalt.

En wat de doopbelofte betreft, ja, juist een zegen en geschenk om daar alle dagen vd week mee bezig te zijn maar in t bijzonder op Zijn dag! Het is juist verantwoordelijkheid dragen om daar als ouders in de 1e plaats zelf mee bezig te zijn, samen met je kinderen. En ja, dat doen wij graag op hun niveau.
leene
Even heel kort door de bocht:
Zondagsschool is bij mijn weten bedoeld voor buitenkerkelijke kinderen.
Kinderen die naar een reformatorische kerk gaan, gaan al twee maal per zondag naar de kerk, hebben vanaf groep 8 ( of 1e middelbare school) catechisatie en horen al veel bijbelverhalen op school, leren versjes, bijbelgedeeltes etc uit hun hoofd.
Waarom dan ook nog zondagschool?
En nu niet komen met "maar wil je je kinderen dan niet opvoeden in de vreze des Heeren"
jazeker, dat hebben wij ook bij de doop beloofd. Maar is daar de zondagschool persé voor nodig. Ouders hebben de grootste verantwoordelijkheid hierin en wat ik vaak zie is dat wij in de reformatorische gezindte dit afwentelen op de school en de kerk!!
Mijn dochter heeft een vriendin gehad die tegen mijn dochter zei dat ze een gloeiende hekel had aan de zondag.2x een lange kerkdienst dan nog zondagschool, kind had geen rust. En vader had een eigen zaak, hard werken en dan op zondag ook rennen en vliegen.
Het is helemaal absurd als je te horen krijgt: "de zondagschool gaat kapot als jullie je kinderen niet meer brengen" Wat een pressie.
Weet je in de gemeente waar ik ben opgegroeid was er ook een zondagschool voor buitenkerkelijke kinderen. Er kwamen er meer dan 20!. Het kan wel, als het niet loopt hoef je dit niet te vullen met kinderen uit de kerk.
Ik zou uit principe mijn kinderen nooit naar de zondagschool brengen. Catechisatie, jeugdclub etc natuurlijk wel.
Ik zou ze er af halen...
chris15
Ter verduidelijking, aanvulling. Wat ik lees in de vraag is dat de vraagsteller de inzet van de leiding oprecht waardeert, al volgt er wel een groot "maar". Daarin lees ik: maar ze gaan te ver door te stellen dat wij de boel zouden opblazen door onze kinderen niet naar de zondagsschool te laten gaan. En inderdaad: dat klinkt ook als chantage. Vandaar zwarte piet. Maar misschien is de vraagsteller wel een soort "rolmodel" binnen de gemeente, en zou het best negatieve gevolgen kunnen hebben voor het voortbestaan van de zondagsschool als andere gezinnen dat voorbeeld zouden gaan volgen. Met of zonder de huisgodsdienst als alternatief. Ik ken de situatie niet, maar ik denk dat we niet moeten vergeten dat er altijd meer is dan 1 gezichtpunt is. En ik kan het de kerkenraad en de leiding oprecht niet kwalijk nemen dat ze alle kinderen van de gemeente op de zondagsschool verwachten.

Het was niet mijn bedoeling om @Verwondering of de vraagsteller hierin aan te vallen. Met alleen letters is de toon lastig te horen.

Fijn om te horen dat @Verwondering de huisgodsdienst graag op het niveau van de kinderen doet. Daar hebben ze het meest aan. Heel dankbaar om dit te horen.

Ik heb wel een belangrijke vraag, zowel voor @Verwondering als voor de vraagsteller. Nog even helemaal los van de overtuiging dat inderdaad de ouders de verantwoordelijkheid dragen voor de beslissing wel/niet naar de zondagsschool. Maar heel eerlijk: het lezen van een goed boek of een goede preek is ook voor de eigen geestelijke gezondheid een goed middel. Maar zou u een kerkdienst laten schieten om zelf een preek te lezen? In het verlengde daarvan: is het werkelijk voor Gods aangezicht te verantwoorden om uw kinderen uit de onderlinge samenkomsten van juist de kinderen der gemeente weg te houden en die tijd zelf anders in te vullen dan de manier die God door Zijn voorzienigheid heeft aangeboden? Ik twijfel geen seconde aan uw goede bedoelingen of aan uw ernst. Ik stel enkel de vraag.

Praktischer aangevlogen: wat zou erop tegen zijn om die huisgodsdienst te combineren met de zondagsschool? Door zelf daar leiding te gaan geven, kunt u zowel de middelen gebruiken die vanuit de kerk worden aangereikt, als ook de mogelijkheid aangrijpen om dat te doen wat op uw hart ligt om aan uw kinderen mee te geven. En dat tegelijk zelfs mee te geven aan andere kinderen van de gemeente. Ik proef een bijzondere betrokkenheid op het zieleheil van uw kinderen, en dan kan het haast niet anders dan dat u de andere kinderen van uw gemeente datzelfde toewenst. Hou dat vast, en wees daarin tot zegen.

Nog een laatste reflectie/twist: bij het Joodse volk begint de sabbat al op de avond voor de rustdag. Juist ook dan is er in het bijzonder tijd voor bezinning. Dus juist de zaterdag in t bijzonder betrekken bij de huisgodsdienst van de rustdag zou daarmee voluit Bijbels zijn. Dan hoeft niet alles in de zondag gepropt te worden. Wat een rust heeft God al gegeven aan Zijn volk!
leene
@chris15. Maar waar is het Bijbelse gebod om zondagschool te houden?
Het is duidelijk dat wij de onderlinge samenkomsten niet moeten nalaten. Maar daar hoort niet een zondagschool bij voor kinderen die al in de kerkdienst zitten en vaak ook op school veel Bijbelverhalen horen en Bijbeluitleg krijgen. Is dat niet zo dan vind ik dat nog weer anders.
Zondagschool is volgens mij toch echt ingesteld om buitenkerkelijke kinderen te bereiken. ( en kan ook een op een zaterdag ochtend worden gehouden maar heet dan vaak Bijbelclub)
Maar omdat dit in de gemeente van de vragenstelster niet loopt is het een soort "opgelost" om dan maar eigen kinderen naar de club te laten komen.
En vervolgens ook nog eens pressie uit te oefenen door te zeggen als jullie kinderen niet komen gaat het stuk.
Ja dan maar, dan gaat het maar stuk. Dan kunnen de leiders beter stoppen en eens nadenken hoe ze buitenkerkelijke kinderen dan wel kunnen bereiken en of dat op een zondag moet, of voorlopig alleen tijdens de vakanties ( de vakantiebijbelclub) of op zaterdagen.
Het geeft toch geen pas om mensen van de kerk dan maar - bijna - te chanteren om hun kinderen naar de zondagschool te laten gaan.
Je kunt daar toch je zaligheid niet mee verdienen?? Ik snap het gewoon niet.
Maar ik denk dat wel eens wordt gedacht .. "dit moeten we doen en dat mogen we niet meer loslaten want dan.". ja wat dan?? is dat zonde? ben je dan een minder gelovig als je geen zondagschool meer houdt?? Je kunt toch als kerk ook nuchter kijken en beslissen, het loopt niet voor het doel waarvoor het eigenlijk was bedoelt, we kunnen onze kostbare tijd beter op een andere maar ook goede manier besteden?

overigens ben ik het wel met Chris eens dat bij de Joden de sabbath op de avond daarvoor begint. Dat is goed opgemerkt en ik moet tot mijn schande bekennen dat we de zaterdagavonden ook wel eens te vol plannen. Dus goed om daar op gewezen te worden.
Verwondering
@chris15
Mooi je aanvulling. Bedankt. Voor ons is die grote maar idd een worsteling.
Wij kunnen idd veel leren vh Joodse volk. Daarom is bij ons de zaterdag eigenlijk altijd leeg. Heel bewust. Dat ervaren we zelf als een fijne voorbereiding.
Wij denken persoonlijk, wat de verwachtingen van wie dan ook zijn, dat je in je gemoed ten volle verzekerd moet zijn. Ook in deze dingen. Ik hoorde onlangs een preek, temidden van onze worsteling, over de gemeente als 'marthacultuur'. Puur als spiegel. De uitleg heeft ons diep geraakt en tegelijkertijd zo bemoedigd. En ja, dan kun je veel rust ervaren want we houden onze pandjes niet weg bij de onderlinge samenkomsten zelf. Wel bij de zondagschool en dat hft ons rust en vrede gegeven. Geen gehaast meer op die mooie dag.
Verwondering
@Irene88, mooi je reactie. Inderdaad zijn dat voorstellen van onze kant geweest maar tot op heden helaas niets over vernomen.
Wat ons betreft zou de zondagschool periode hetzelfde kunnen zijn als de periode voor catechisatie. Dan is de periode van drukke zondagen nog enigszins te overzien.
Fijn dat het bij jullie zo kan!
Verwondering
@Annne, idd. Zo zien wij het ook. Het heeft in die zin geen meerwaarde.
Verwondering
@Leene, waarvan akte. Heel herkennen wat je schrijft, ook vanuit een bepaalde emotie. Leer van Maria om te ont-moeten;-)
Verwondering
@leene, leuk woordenboek... herkennen moet herkenbaar zijn.
Jos20
Ik heb alle reactie gelezen. Daarop het volgende; Vroeger heb ik zelf op de zondagschool 'gezeten'. Ik vondt het een verrijking. Ook waren er kinderen die nooit in de kerk kwamen maar meegenomen werden door kinderen uit de kerk. De drempel is dan niet zo hoog.
Wat mooi om op deze manier niet gelovige kinderen onder het Woord temogen brengen. Bij ons begon ook om 14:30 uur de zondagschool. Nooit geen probleem gevonden. Wij gingen graag.
Ik ben nu weleens bang dat mensen al te gemakkelijk afhaken en kinderen thuis houden van de zondagschool.
Ze hebben de hele week hard gewerkt en gebruiken de zondagmiddag om bij teslapen.
Bovendien is er veel plaatsen geen goed christelijk onderwijs en een evenwichtige Bijbelse boodschap. Daarom is het mooi dat kinderen uit dezelfde kerk(gemeente zijn) naar de zondagsschool mogen.
Persoonlijk ben ik van mening dat we de zondagschool een warm, maar bovenal een Biddend hart moeten toedragen. En diegene die leiding mogen geven Gods ondersteuning bij dit mooie werk.
Verwondering
@jos20
Fijn dat je t zo hebt ervaren! Bij ons thuis was het heel anders en dat neem je ook mee.
Of je invulling klopt, je benoemde gedachten, weet ik niet. Persoonlijk denk ik, en dat kwam pas ook heel duidelijk in de preek over de marthacultuur (zonder Martha te veroordelen overigens, ze was ook geliefd!) naar voren dat juist de kerk zo mee doet met deze jachtige tijd door bijna elke avond wel iets te hebben vd kerk. Heeft me aan t denken gezet. Ik vond t mooi dat de ds dit deelde en zichzelf hierbij kwetsbaar opstelde.
Jos20
Iedereen neemt zijn eigen ervaring hierin mee. Omdat die van mij positief is gingen onze kinderen ook graag. Ze vonden het zelfs jammer dat ze niet vanaf de leeftijd van 4 jaar mochten.
En dat we in een jachtige tijd leven is zeker waar. Je kan avond aan avond vullen met 'goede werken' Maar ik ben toch blij met een moment/ avond van bezinning voor onze opgroeiende jeugd. (huidige fase op dit moment) Even niet op sociaal media, maar met elkaar bezig zijn rondom Gods Woord.
Maar goed, terug komend op de zondagsschool; Ieder voor zich maakt hier Biddend de keuze.
Wie Hem need'rig valt te voet, Zal van Hem Zijn wegen leren.
chris15
Ik lees hierboven meerdere keren dat er mensen geloven in de dwaling dat die tekst over "onderlinge bijeenkomsten" alleen zou gaan over de kerkdiensten. Klinkt heel reformatorisch. Maar of het klopt? Als 3 onderlinge bijeenkomsten teveel is en 2 wel gaat, dan is het prima om er maar naar 2 te gaan. Maar maak dan alsjeblieft niet de zondagsschool iets minderwaardigs. Er wordt samengekomen rondom het Woord. Er wordt uit het Woord onderwijs gegeven. Er wordt gebeden en er wordt tot Gods eer gezongen. Er wordt gecollecteerd voor de naasten die het nodig hebben. En het staat zelfs onder het toezicht van de kerkenraad. Wat zou er meer nodig zijn om dit als volwaardige "onderlinge bijeenkomst" te mogen aanmerken? Door jezelf te verschuilen achter die onderlinge bijeenkomsten tekst en je kinderen dus alleen mee te nemen naar de kerk omdat je dan tenminste niet zondigt, dat is niet God dienen met heel je hart en met heel je huis. Dat is de mazen in de wet opzoeken en dan zijn we geen haar beter dan de Farizeeën.
Waar denk je dat de kinderen meer van opsteken? Van de zondagsschool of van een gewone reformatorische kerkdienst? Niets ten nadele van de voorgangers, maar de meeste kerkdiensten zijn niet specifiek op de kinderen gericht, terwijl de vertellingen en verwerkingen van de zondagsschool dat wel zijn.

Overigens helemaal eens met wat hierboven genoemd werd dat het de verantwoordelijkheid van de ouders is om de kinderen op te voeden in de vreze des Heeren en dit niet af te schuiven op school en op de kerk. Want school is om te leren over dingen waar je in de wereld mee verder kunt. Op christelijke scholen wel ingebed in een christelijke cultuur, maar je kunt het van de scholen niet verwachten dat ze kinderen tot geloof zullen brengen. Dat kun je van de kerk en de zondagsschool ook niet verwachten, en zelf hebben we daar ook niet de macht over. We kunnen slechts een levend voorbeeld zijn en wijzen op Hem in Wie alles te ontvangen is. Maar als je je op je plaats weet in je gemeente, dan vertrouw je je kinderen voor dat ene kleine uurtje in de week graag toe aan de zorgen van de leiders van de zondagsschool. Niet om er zelf makkelijk klaar mee te zijn, maar om ze vanuit een goede structuur dingen te laten horen die je zelf misschien niet zo snel zo zou benoemen, en ze ook deel te laten zijn van de gemeenschap die God aan ons heeft gegeven. Anderen kunnen verfrissende inzichten delen die blijven hangen en waar je kind dan later nog eens met jou over verder kan praten. Tot zegen van allebei. Wil je dat je kinderen onthouden? Wil je dat jezelf onthouden?

Bij de vraagsteller is er wat frictie bij wat ik hierboven noem "jezelf op je plaats voelen". Helaas gaat dat soms zo, ook onder Christenen. En dan is het beschamend dat er zo weinig ruimte wordt gevonden voor luisteren naar elkaar en luisteren naar wat God zegt. Dan kan het zo zijn dat het afstaan van je kinderen aan zo'n "instituut" niet vanzelf gaat. Maar laat dat niet bepalend zijn voor wat je doorgeeft aan de kinderen. Natuurlijk mogen ze best weten dat hun ouders er soms iets anders over denken dan de jeugdleiders of de kerkenraad. Maar laat het dan wel zijn vanuit een liefde tot God, waarbij de kinderen die liefde mogen proeven en niet uiteindelijk alleen maar onthouden "van onze ouders hoefden we niet naar de zondagsschool"... gevolgd door "dus onze kinderen gaan ook niet". Want dan kan de Satan dat mooi gebruiken om de zondagse huisgodsdienst bij de volgende generatie ook maar te laten vervallen.

Veel wijsheid en zegen gewenst!
Verwondering
@Chris15
Thanks vj reactie.
Het is prima dat je op een andere lijn zit. Voel je daar vrij in. Wij staan er echter anders in en dat mag.
Je leest nergens in de vraag dat de zondagschool negatief wordt weggezet. Je leest een eerlijke worsteling.
En eerlijk gezegd steekt onze oudste van 7 veel op vd kerkdienst. We verbazen ons steeds opnieuw als we er thuis over doorpraten. Ik ben blij dat hij een ander niveau ervaart tijdens de diensten.
Zegen!
leene
Ik merk dat er veel verschil is hoe de zondagschool wordt vormgegeven. En dat dit ook uitmaakt hoe je daar tegenover staat.
Wij gaan nu naar een kerk waar er in de ochtend een kindernevendienst is voor de kinderen tot 9 jaar. In de middag kunnen zij dan mee naar de kerk en in de morgen zij zijn bij het eerste gedeelte van de dienst en komen terug bij het zingen van het laatste psalmvers.
Niet iedereen was hier even gelukkig mee trouwens toen dit pas werd opgestart. Dat terzijde.
Maar als ik denk aan een zondagschool denk ik aan een activiteit die is bedoeld om kinderen die niet met het geloof bekend zijn bekend te maken met het christelijk geloof.
En nogmaals dat werd in de kerk waar ik ben opgegroeid ook op een zondag gedaan en daar kwamen veel kinderen die niet bekend waren met de Bijbel en de God van de Bijbel. Dat was wel in een stad waar veel mensen niet naar de kerk gaan, misschien dat dit op de Bible Belt anders is. Maar juist in wijken waar veel armoede is komen er veel kinderen naar deze bijbelclubs, zondagscholen en vakantiebijbelclubs.
Dat je daar je evt eigen kinderen mee naar toe neemt als dit in het begin niet zo goed loopt kan ik mij voorstellen.
Deze zondagschool stond ook onder toezicht van de kerkenraad overigens.

Het spijt mij Chris maar ik kan toch echt nergens vinden dat er zondagscholen voor kinderen waren in de Bijbel. Wél dat je je kinderen de wetten en geboden van God moet inscherpen maar dat is toch meer de opdracht aan de ouders.
En ik vind het nogmaals heel vreemd dat een zondagschool die oorspronkelijk bedoelt leek voor buitenkerkelijke kinderen nu is 'verworden' tot een verplichting voor de kinderen uit de kerk. Er gebeuren wel meer dingen in kerken die als een soort verplichting worden gezien maar waarvan je je af kunt vragen of dit nu een mensending is of dat het voortkomt uit het Woord. Daar heeft iedereen wel voorbeelden van.
En als kinderen de preek niet kunnen volgen kun je er ook nog voor kiezen om een kindernevendienst te houden. Maar goed daar kun je ook je vraagtekens bij hebben, laten we daar maar niet over discussiëren.
We zullen het wellicht op dit punt niet eens worden.
Samanthi
Ik ben zelf ongeveer 25 jaar zondagsschooljuf geweest, na de dienst, heteerste kwartier gaven we de kinderen de ruimte en deden zelfs stampen of hoofd, schouders, knie en teen met de jongste groep.

De kinderen leerden een tekst of soms een hele psalm en een psalmversje of een bijbeltekst waar we een wijs op maakte.

Door te herhalen en te zingen.
Het is erg veel voor een kind om na het stilzitten in de kerk zondagsschool te krijgen en dan ook nog naar de avonddienst, in mijn eigen gezin probeerde ik dagelijks met de Bijbel bezig te zijn, naar wel op een speelse manier, niet opgelegd maar tussen de regels door, zondagsschool zou overbodig moeten zijn, huisgodsdienst is belangrijker dan een uurtje zondagsschool.

Ik zou het zeker niet onder de onderlinge bijeenkomsten scharen, dan zou het zeker drukker moeten zijn op de verenigingen of doordeweekse diensten. Alles in de zondag proppen is echt niet de bedoeling mi.