Zondagsschool zorgt voor hectische rustdag

M.M. van Winkelen / 26 reacties

Vraag

Wilt u meedenken over de zondagsschool? Wij als ouders worstelen er mee. We zien absoluut de inzet van de leidsters maar tegelijkertijd ervaren we de rustdag als een jachtige dag, wat we absoluut niet willen. Wij hebben om 10.00 uur en om 18.00 uur kerk en om half drie zondagsschool. Vrij regelmatig hebben we om half drie kerk en om 18.00 uur zondagsschool. Huisgodsdienst is iets van elke dag maar in ‘t bijzonder op zondag. We vinden het fijn dat we die dag daar extra tijd aan kunnen besteden in alle rust. Door de zondagsschool verschuift dit moment naar de tijd na de tweede kerkdienst. Dit is te laat voor onze kinderen en hoeveel pikken ze dan nog op? Er tussen in is geen optie.

De zondagsschool is opgestart voor buitenkerkelijke kinderen maar de praktijk is vooral dat de kinderen uit de gemeente er zijn. Ja, we vinden de binding met de gemeente belangrijk. Ja, we zien de inzet van de leidsters. Toch zien we dat de huisgodsdienst een grotere plaats inneemt dan de zondagsschool.

We hebben ook nagedacht over de catechisatie. Niet voor niets is dat een kortere periode toch? We vinden het moeilijk als we alleen te horen krijgen: “Jullie zorgen ervoor dat de zondagsschool stuk gaat als jullie kinderen niet meer komen. We begrijpen jullie wel, maar dan stopt het.”

Ja, we hebben het uitgebreid besproken. Ook op de ledenvergadering, maar met weinig resultaat. Ik zou wel eens willen weten of wij echt zo alleen staan hieromtrent of dat ouders onze worstelingen herkennen.

Antwoord

Best echtpaar,

De vraag maakt duidelijk dat jullie staan voor keuzes over de zondagsinvulling die jullie moeilijk vallen. De leidsters van de zondagsschool zien jullie kinderen graag komen en verwachten dat als ik de vraag lees eigenlijk ook. Ze geven aan dat als jullie kinderen niet komen, de zondagsschool naar hun oordeel niet meer kan voortbestaan. Maar voor jullie trekt dit een zware wissel op de zondagsinvulling, met name omdat jullie ook tijd beschikbaar willen houden voor de huisgodsdienst. Ik denk graag met jullie mee in deze moeilijke situatie.

Allereerst denk ik dat het goed is om te overdenken waar jullie en de leidsters van de club het (naar ik verwacht)  samen over eens zijn: De zondag is een dag die bestemd is voor de dienst van God. De kerkdiensten zijn belangrijk voor volwassenen en kinderen (denk aan de Heidelbergse Catechismus zondag 38). Ik schat zo in dat jullie het er ook samen eens zullen zijn dat de zondag een rustdag is; en ook dat het belangrijk is dat kinderen op hun eigen niveau op de zondag bezig zijn met de dingen van Gods Koninkrijk, zodat -onder Gods onmisbare zegen- Gods Woord ook wortel zou mogen schieten in hun hart. De vertaling hiervan naar de praktische zondagsinvulling leidt tot verschillen. De leidsters vragen van jullie loyaliteit aan het verenigingsleven, terwijl jullie het vooral belangrijk vinden voldoende tijd over te houden om als gezin met de dingen van de Heere bezig te zijn. Daar denken jullie in een verschillende richting.

Het tweede wat ik jullie mee zou willen geven is dat het echt jullie besluit moet zijn om jullie kinderen de zondagsschool te laten bezoeken; anderen mogen die verantwoordelijkheid niet van jullie overnemen. Op de langere termijn is het naar mijn oordeel geen gezonde situatie als jullie je kinderen naar de zondagsschool sturen door (weliswaar goed bedoelde) druk vanuit degenen die bij de zondagsschool betrokken zijn. Jullie hebben de verantwoordelijkheid voor het gezinsleven, jullie hebben er het best zicht op wat jullie kinderen en wat jullie zelf wel en niet aankunnen (dat zal ook mede afhangen van hun leeftijd en karakter).

Je mag staan naar rust op de zondag, dat is een Bijbels gegeven. In het Oude Testament lezen we dat de sabbat gegeven is, opdat de os en de ezel rust vindt, en ook dat zowel de zoon van de dienstmaagd als de vreemdeling ‘adem kon scheppen’ (Exodus 23:12). Dat waren wellicht degenen die op andere dagen van de week het minst toekwamen aan rust. Uiteindelijk gaat het om rust die nodig is om ons te kunnen wijden aan de dingen van de Heere. Ook het samen bezig zijn met gezinsgodsdienst op de zondag is iets heel wezenlijks. Ik denk aan Deuteronomium 6: “En deze woorden, die ik u heden gebiede, zullen in uw hart zijn. En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit” (...) (vers 6 en 7).

Als laatste: Blijf staan naar betrokkenheid op de gemeente en waar dat mogelijk is naar loyaliteit aan de activiteiten die er georganiseerd worden. Wederzijdse begrip en wederzijds aanpassingsvermogen kan wellicht een oplossing bieden. Jullie geven aan dat het besproken is met de leidsters van de zondagsschool, en ook op de ledenvergadering, maar dat dit nog geen oplossing heeft opgeleverd.  Als de continuïteit van de zondagsschool blijkbaar mede afhangt van de aanwezigheid van jullie kinderen, dan is er naar mijn oordeel een wederzijds belang voor een open en constructief gesprek hierover. Ga voor jullie zelf na of er reeds afdoende ‘open’ besproken is en dat er in overleg goed gekeken is naar wat praktische zaken die mogelijk een oplossing kunnen bieden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een inventarisatie door de zondagsschool hoe de verschillende ouders hierin staan, maar ook aan zaken als een lagere frequentie van de zondagsschool, kortere tijden, of dat de club bijvoorbeeld niet door gaat als het op afwijkende tijden kerk is.

In eerste instantie moet de inzet zijn om dit goed met de leidsters van de club te bespreken. Als dat nog niet tot een oplossing leidt (of als dit al afdoende besproken is), zou ik adviseren jullie zorgen en overwegingen in een één op één gesprek met broeders uit de kerkenraad te bespreken. Als men na overleg en beraad besluit dat aanpassingen niet mogelijk of wenselijk zijn, maak dan een keuze, dan hebben jullie je verantwoordelijkheid genomen, en dan kun je het naar mijn oordeel verder laten rusten.

Wijsheid toegewenst!
M. M. van Winkelen

Lees meer artikelen over:

zondag
26 reacties
Samanthi
Ik begrijp de vragensteller heel goed, ik zou me niet laten manipuleren en dat ook aangeven, een kinderclub op een andere dag zou je kunnen voorstellen. Wil er niemand luisteren dan zou je de kinderen misschien om de zondag laten gaan, zodat er toch binding met de kinderen uit de kerk is.
kip
2keer kerk is voldoende
ga thuis maar fijn zingen met elkaar
geen gekar op zondag
zoek de kinders uit de heggen en steggen,die nog nooit van God en Zijn Woord gehoord hebben.
daar is zondagschool voor.zou ik tegen de zondagschool leiders willen zeggen.

ik moest er ook heen.direkt na de diemst.kwam je thuis,dan was het etenstyd.
en de gezellige koffie/chocolademmelk tyd voorbij.

twas wel eerbiedig op zondagschool.zingen en een Bijbelverhaal,na n uurtje weer naar huis....lopen.

zou idioot zijn als de leiding van 1 gezin afhankelijk was[hebben ze soms zelf geen kinderen?of gezellig zondagthuis.?
naam
Bij ons hebben ze de zondagsschool ook veranderd naar een bijbelclub doordeweeks. Heel fijn! Hier worden er dan ook makkelijker vriendjes en vriendinnetjes/ buurkinderen meegenomen!

Naast het bezoeken van de erediensten is er veel meer rust. Tijd voor het gezin, huisgodsdienst, zingen met elkaar, (voor)lezen, bijbelse puzzels uit kerkblad maken etc.

Doordeweeks al die kerkelijke activiteiten geeft hier overigens ook wel eens een worsteling... Maar aan de andere kant; hoeveel tijd besteden we aan alles van het 'hier en nu' en hoeveel tijd aan de Heere en Zijn dienst...?
Iboi
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben een serieuze christen en vind Bijbelonderwijs aan kinderen heel belangrijk. Echter bent u geheel vrij om te kiezen hoe u uw zondag invult. Ook naar de kerk gaan is vrijwillig. Als u geen meerwaarde ziet in de zondagschool, of het zoveel stress oplevert, dan zou ik me niet laten verplichten om uw kinderen te laten gaan.
AHHK76
2 keer kerk, zondagsschool en dan nog huisgodsdienst op 1 dag lijkt mij heel intensief. Hoeveel neem je dan nog op? Is er dan nog tijd voor spelen, het lezen van een boek, het maken van een wandeling of doen van een spelletje?
Ik ben bang dat het dan een zware dag wordt en dat de kinderen een hekel krijgen aan de zondag. Dus ga keuzes maken, eventueel in overleg met de kinderen. De zondag moet geen dag zijn dat er veel moet en niets leuks mag.
Ik vraag me af of het doen van huisgodsdienst ook (altijd) iets officieels en een geplande activiteit moet zijn. Kan het niet gewoon zijn dat je tijdens een wandeling vertelt dat je ziet dat God alles zo mooi heeft gemaakt? Of dat je napraat over een preek of iets vertelt over hoe je ziet dat God voor je zorgt of hoe je Bijbelse principes vorm geeft in het dagelijks leven?
Begrijp me goed: samen bidden, eten, Bijbellezen, zingen en danken beveel ik zeker aan. Maar verder dan dat en het gesprek over het geloof ben ik niet gekomen en ik denk dat dit voldoende is. Als kinderen naar de kerk, christelijke school, club, zondagsschool of catechisatie gaan, wat willen we dan nog aanvullen/overdoen? Persoonlijk getuigenis en gesprek lijken mij belangrijker dan er nog meer kennis in te stoppen/proppen bij onze kinderen.
Aan de vraagsteller zou ik dan ook willen adviseren: schrap of verplaats minimaal 1 activiteit zodat de zondag een rustdag en feestdag blijft of wordt. Sterkte en wijsheid en zegen toegewenst!
En als ze ouder worden en we niet misschien meer met onze kinderen kunnen bidden en praten, dan nog mogen we iedere dag bidden dat God in hun harten werkt....!?
Verwondering
@AHHK76, thanks vj reactie.
Eens, kinderen leren veel meer door wat ze van ons als ouders zien en niet van wat wij allemaal zeggen.
Naast dit belangrijke feit genieten wij als gezin enorm van (voor)lezen. We vinden het heerlijk om in t nieuwe boek van ds de Kok te lezen en het er met elkaar over hebben.
We wandelen veel. Heerlijk! De seizoenen vertellen zoveel over de Schepper!