(...) Zodoende kom ik weinig in de kerk waar ik nu op catechisatie zit. Mag je d...

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Ik zit nu op belijdeniscatechisatie in een stad waar ik studeer. In het weekend ben ik eigenlijk altijd bij m’n ouders. Zodoende kom ik weinig in de kerk waar ik nu op catechisatie zit. Mag je daar dan eigenlijk wel belijdenis doen, omdat je dat ook voor de gemeente doet?

Antwoord

Beste vragensteller,

Uit je vraag leid ik af dat je de hele week op kamers woont vanwege studie en de zondagen meestal thuis bent. Dat maakt het je, neem ik aan, praktisch bijna onmogelijk om in de thuisgemeente de belijdeniscatechisatie te volgen. Als je dan toch zondags "thuis" kerkt lijkt het mij goed om met de eigen predikant of kerkenraad overleg te hebben over je keuze om belijdenis te willen doen en daarom de catechese te volgen in de plaats van je studie. Bij mijn weten is er geen kerk die dat op de voorhand zal ontraden of waar dit kerkordelijke problemen geeft.

De volgende vraag is dan waar je belijdenis wilt doen. De een kiest dan voor de gastgemeente, de ander, ook na het volgen van de catechisatie in de gastgemeente, toch voor de thuisgemeente. De ervaren band en de betrokkenheid op een van beide gemeentes speelt daarin een rol. Bij de gedachte dat een gemeente onderdeel is van een grotere kerk zie ik niet in dat de ene of de andere keuze wel of niet zou kunnen. Je doet belijdenis voor Gods aangezicht in het midden van Zijn wereldwijde gemeente/kerk. Dit laatste is het belangrijkste, het overige zaak van goed overleg en gerijpte besluitvorming. Een goede en gezegende belijdenisdienst toegewenst,

Ds. B. J. van Vreeswijk

Lees meer artikelen over:

belijdenis