Geen broek

Redactie Refoweb | 5 reacties | 26-06-2026| 11:35

Vraag

Waarom mogen vrouwen geen broek dragen?


Antwoord

Daar wordt verschillend over gedacht. Je kunt alle invalshoeken lezen in de artikelen over de rok-broek.

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
2824 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
5 reacties
Zv70
26-06-2026 / 12:32
Wellicht ook interessante podcast: https://youtu.be/VjA0mbQpT9g?is=gxCDZuCbZFxypJfC
Rembrand
26-06-2026 / 12:37
De meeste vrouwen beslissen zelf of en wanneer ze een broek willen dragen.
Tonny
26-06-2026 / 13:24
Ooit, jaren terug, was er een trend van afzetten tegen de regels van de kerk. Vrouwen gingen toen ook broeken dragen. Soms leeft die gedachte nog: vrouwen die broeken dragen zetten zich af tegen de kerk, en dus tegen God. Ook al kan het gewoon een praktische keuze zijn.

Tegelijkertijd zie je dat het een soort 'handelsmerk' is geworden. Zoals een Ajacied blij wordt als hij iemand in een ajax-shirt tegenkomt (he, wij zijn van dezelfde club!) wordt 'een refo' blij als hij/zij een andere refo tegenkomt, te herkennen aan de rok. Als er gestopt wordt met een rok dragen, verdwijnt er iets wat waardevol is. Vergelijkbaar met de ajacied die de Arena in komt en ziet dat iedereen z'n gewone kleding aan heeft.

De bijbel zegt dat kleding onderscheidend en bedekkende moet zijn. De bijbel zegt nergens dat aan je kleding je 'religieuze hokje' te zien moet zijn. Er zijn keurige damesbroeken die aan beide voldoen.

'Praat, daad, plaat en gewaad' of hoe die zin ook gaat, komt niet in de bijbel voor.

Wereldgelijkvormigheid wordt nergens in de bijbel toegepast op kleding, maar op je hartsgesteldsheid.
Zv70
26-06-2026 / 14:52
@Tonny Je mist 'spagaat' nog...
Tonny
26-06-2026 / 15:15
Zv70, de spagaat tussen bijbelse onderbouwing en cultuurchristendom? Of de spagaat tussen eigen voorkeuren en verwachtingen van anderen?
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.

Terug in de tijd

Ontwikkeling van seksualiteit bij kinderen

Ik heb een vraag over de ontwikkeling van seksualiteit bij kinderen. Een kennis van mij vroeg mij advies over de volgende situatie: hun dochter is tien jaar oud, thuis wordt redelijk open gesproken ov...
Geen reacties
25-06-2015

Mijn zusje is jaloers op mij

Mijn zusje en ik hebben altijd een goede verhouding gehad. De laatste tijd ligt zij erg overhoop met zichzelf en reageert dit af op haar omgeving, met name op mij. Ik vind het moeilijk om hier goed me...
Geen reacties
25-06-2005

Datingsite als middel uit Gods hand

Aan ds. Van Vlastuin. Graag wil ik een vraag stellen over het antwoord wat u gaf over het onderwerp "Initiatief voor (huwelijks)relatie". U schrijft o.a. "In de tweede plaats kun je net als Ruth de mi...
2 reacties
25-06-2009
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag