Onmogelijk dat geloof geen vrucht draagt

ds. D.M. Elsman / Geen reacties

Vraag

De Bijbel zegt "uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid" (Mattheüs 21:19) en zo beleef ik dat ook echt. Ik kan en wil vaak geen vruchten voortbrengen. En als ik het wil lukt het niet, zoals Paulus dat ook aangeeft. Maar er staat ook "uw vrucht wordt uit Mij gevonden" (Hosea 14:9). Hoe zit dat nu? Misschien kan iemand het mij uitleggen?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vriend(in), vruchtdragen is een wezenlijk aspect van het (wandelen door) het geloof. Je noemt een aantal Bijbelplaatsen met elk een eigen achtergrond en context. Ik zou daarbij de woorden van de Heere Jezus in Johannes 15 willen noemen (vers 4 en 5): “Blijf in Mij, en Ik in u. Zoals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet in de wijnstok blijft, zo ook u niet, als u niet in Mij blijft. Ik ben de Wijnstok, u de ranken; wie in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt u niets doen.”

Vruchtdragen -vrucht die voor God aangenaam is- is alleen mogelijk in de verbondenheid met de Heere Jezus Christus. Zonder geloof (de geloofsverbondenheid met de Heere Jezus Christus) is het onmogelijk God te behagen (Hebreeën 11: 6). Dat kunnen wij wel begrijpen: buiten de Heere Jezus ben ik (nog) in mijn zonden en is al wat ik ben en alles wat er uit mij komt bevlekt met zonden en daarmee verwerpelijk voor God.

Denk aan een ander woord van de Heere in Mattheüs 7: 16-18: “Aan hun vruchten zult u hen herkennen. Men plukt toch geen druif van doornstruiken of vijgen van distels? Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort en een slechte boom brengt slechte vruchten voort. Een goede boom kan geen slechte vruchten voortbrengen en een slechte boom kan geen goede vruchten voortbrengen.” Van nature is de mens slecht. Het wonder van Gods genade is dat Hij ons deel wil geven aan de ene goede Mens, Jezus Christus, de Zoon van God. Als God de ware bekering in ons werkt, gaan wij als een goede boom vruchten van goede werken voortbrengen.

Wat je helpen kan is artikel 24 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis achterin je Bijbel. Het is onmogelijk dat het geloof geen vrucht draagt. De werken die voortkomen uit de goede wortel van het geloof zijn goed en aangenaam voor God omdat zij door Zijn genade geheiligd zijn. Die vrucht -dat hebben wij dan wel begrepen- komt geheel op naam van Hem aan Wie wij álles te danken hebben en aan Wie wij dan ook álles verschuldigd zijn.

Staar daarom niet op jezelf en je goede werken – de gedachte aan één zonde is genoeg om het voor God verwerpelijk te maken. Staar, zie op de Heere Jezus Christus en Zijn goede (volbrachte) werk. In Hem ziet de Vader jou én jouw werken als liefelijk en aangenaam aan.

Ds. D. M. Elsman

Lees meer artikelen over:

vrucht van de Geest