Kindje graag Mara noemen

Ds. W. Pieters / 18 reacties

Vraag

Wij zijn in verwachting en willen ons kindje graag Mara noemen. De betekenis van de naam is “bitterheid” en ook gezien de geschiedenis van Naomi die Mara genoemd wilde worden hebben we toch enige twijfel. Mogen wij als christenen deze naam gebruiken? En hoe ‘zwaar’ weegt de betekenis van een naam in onze tijd? (In de ogen van God)?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Hoewel namen vrij zijn en de oorspronkelijke betekenis van een naam niet meer meedoet (denk aan de naam Debora [bij], of Kaleb [hond] of Maria [bitter]), toch moeten we ons afvragen wat we ons kind aandoen om haar de naam te geven die zij heel haar leven meedraagt. Kom tot een goede en weloverwogen keuze en laat het niet een impulsief gebeuren zijn. Levenslang gaat de naam met jullie kind mee!!

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

naamgeving
18 reacties
kejak
Het antwoord klinkt als : ik en er niet voor. Beste vraagsteller, als je kind in een totaal seculiere omgeving opgroeit zal niemand speciale gedachten hebben bij de naam Mara.
Bij mij persoonlijk rinkelt dan toch een belletje in mijn hoofd: Bitter. Toch geen fijne associatie met jullie te verwachten kind. De Marasingel heb je hier en daar in Nederland ook als straatnaam. Dan heb ik het ook. Misschien toch nadenken over een variant? Marja, Maria, of nog iets anders.
Wat je zeker niet moet doen is je kind Mariske noemen. Ik ken iemand die zo heet. Klinkt als een leuke meisjesnaam maar zoek maar eens op google wat dat precies is...
Rembrand
Wanneer je de betekenis van een naam kent dan kun je die naam alleen gebruiken wanneer die betekenis je aanspreekt. Ik hoop dat u geen bittere gedachten heeft over het kindje. ;)
Gepeizen
Best een lieve naam maar ik ben erg blij dat ik niet zo heet
Erik1960
Er is zoveel meer te zeggen over namen... Maria kan de betekenis 'bitter' hebben, maar ook betekenissen als 'ster van de zee' en 'geliefde'. Debora kan de betekenis 'bij' hebben, maar ook 'de ijverige'. Kaleb heeft vanuit het Hebreeuws de betekenis 'hond', maar uit het oud-Engels heeft het de betekenis 'trouw' en 'onverschrokken'.
Mara heeft vanuit het Hebreeuws de betekenis 'bitter', maar in het Arabisch betekent het 'vreugde'.
Kortom... Mara is een prachtige naam. Gefeliciteerd met jullie kindje!
Ellenoor
Ik ben de naam Mariske echt nog nooit tegengekomen in het wild; hoe veel zin heeft het om daarvoor te waarschuwen? Vajèn hoor je wel veel, dat zou ik ook nooit doen vanwege de betekenis in veel andere talen (al heb ik mensen nooit moeilijk horen doen over Dick).
De betekenis van Mare is inderdaad voor veel christenen wel bekend, maar de naam Maria schijnt dezelfde oorsprong te hebben, en daar hebben weinig mensen moeite mee. Principieel is er dan geen verschil met Mara. Alleen zouden klasgenoten er misschien negatieve opmerkingen over kunnen maken, maar dat kan met alle namen.
Wij hebben zelf bijvoorbeeld bewust niet gekozen voor Ruth omdat er zoveel scheldwoorden op rijmen. Als je kind al kwetsbaar is, kan een naam net een extra reden zijn om mikpunt te worden.
Wij hebben een Abel; zijn naam heeft niet per se een mooie betekenis (vluchtigheid, zucht). Maar hij was wel de eerste martelaar. En met zijn naam hebben we ook iemand uit ons voorgeslacht vernoemd. Bij vernoemen is de betekenis ook niet leidend, maar laat je zien dat je kind onderdeel is van een groter geheel, een door God gegeven familie.
Butterfly_4
Als je zelf de naam prachtig vindt en je aanvaard de betekenis: voel je dan vrij om je kindje deze naam te geven. Als je zelf twijfelt, overweeg/bespreek je twijfels dan samen serieus. Ga eventueel op zoek naar een afgeleide. Wij hebben zelf een dochter met een lieve naam. De betekenis die wij gevonden hadden van de naam vonden we mooi. Op dag 3 van de kraamweek maakte de buurvrouw een opmerking over haar naam en bleek de naam ook een betekenis te hebben die wij niet kenden (geen negatieve betekenis overigens). Het heeft me erg geraakt en ben het nooit vergeten. Onze dochter is inmiddels al een tiener en nooit problemen met haar naam maar nog slaat af en toe de twijfel toe of we wel goed gekozen hebben, ondanks dat we de laatste associatie niet wisten.
Marinam
Persoonlijk vind ik Mara een prachtige naam, en zou het echt niet raar vinden als iemand in mijn omgeving zijn kindje deze naam gaf

Maar als je zelf twijfelt moet je er goed over nadenken omdat anders je twijfel wellicht later weer terugkomt. En als je betekenis belangrijk vindt; in een andere taal betekent dit wellicht weer iets anders, de moeite waard om uit te zoeken.
En je kunt je kindje altijd een tweede naam geven met een betekenis die je heel waardevol vind en dit ook zo aan je kindje vertellen

Kortom, volgens mij ben je vrij om een naam te kiezen en moet je er vooral zelf achter staan en trots op zijn
Erik1960
@Ellenoor: mijn kleinzoon heet Abel. Ik vind het een prachtige naam! Na zijn geboorte schreef ik over zijn naam:
“ Toch, het geheim van zijn naam zit in zijn roepnaam: Abel. Het is een hele oude naam, die al in de Bijbel gebruikt wordt. In het Hebreeuws betekent die naam: adem. En met adem staat of valt alles in het leven. Zonder adem is een mens zo doods als zand, vertelt het tweede scheppingsverhaal in Genesis. Pas als de adem er is, komt er leven in de brouwerij. Dan kan een mens zich verbinden met zijn omgeving.”
boulanger
Mijn zoon heet Job. Het betekent o.a. de ellendige. Maar het is een super leuke jongen. En ik hoop dat hij zal zijn als Job uit de bijbel: Ik weet dat mijn Verlosser leeft!
Mara is een mooie naam, en met Naomi is het uiteindelijk toch goedgekomen toen ze haar kleinzoon op dr schoot had?
davinci
De creativiteit hierin van ouders, al dan niet gestuurd door vernoemingsdwang, heeft dikwijls aan de basis gestaan van een 'pittige' schooltijd..
tulp
Neem in je overwegingen ook mee hoe het voor jullie dochter zal zijn als ze nieuwsgierig wordt naar de betekenis van haar naam en ze ontdekt dat dat 'bitter' is. Dan mag je uitleggen waarom jullie toch voor deze naam gekozen hebben.
Erik1960
@Tulp; als ze dan te koren krijgt dat haar naam ook ‘vreugde’ betekent zal ze haar naam met trots dragen.
Ellenoor
@Erik1960 Ik heb begrepen van mensen die er verstand van hebben (zelf ken ik nauwelijks Hebreeuws) dat het inderdaad iets met adem te maken heeft, maar dan wel in de zin van zo vluchtig als een ademtocht; als een zucht, zo voorbij. Maar goed, zo zie je dat je zelfs met de betekenis ademtocht nog verschillende kanten op kunt. Op dezelfde manier kun je bij Mara vertellen dat het leven hier vaak bitter is, maar dat God door alles heen heil brengt, net als in het Bijbelboek Ruth. Ook daar is het bittere verdriet niet het einde van het verhaal. Je zou dat eventueel nog in een tweede naam tot uitdrukking kunnen brengen.
Jesaja40
Wanneer mijn volksgenoten uit Egypte trekken raakt hun drinkwater voor onderweg op. De onuitputtelijke liefde van de Eeuwige brengt hen naar een gebied waar wel water is met een hoge concentratie van magnesium en calcium.

De Eeuwige weet wat goed is voor het menselijke lichaam en met recht is Hij onze Heelmeester te noemen. De bijkomstigheid dat het water bitter is en dat men dit niet gewend was is een bijzaak. Na een stuk hout toe te voegen blijft de samenstelling van het water onveranderd en drinkt men met volle teugen daaruit. Mara, mag dan de klank hebben van bitterheid, de diepe gedachte is dat er geneeskrachtig water werd gedronken wat mijn volksgenoten ten goede kwam. Geen negative klank, maar een liefdevolle daad van de Eeuwige die zijn volk het juiste medicijn toedient voor het tijdelijke welzijn in de woestijn op weg naar het Beloofde Land.

Fijn dat u in de naam van uw kind dit statement van de verzorgende hand van de Eeuwige tot uiting laat komen.
JJK21
Kunnen jullie het kindje niet Maryam of Mariam noemen? Dat heeft dezelfde betekenis als Mara en ik denk dat minder mensen het associëren met de betekenis van de naam uit de Bijbel (ik bedoel niet te zeggen dat dat verkeerd is!). Maar het blijft natuurlijk jullie eigen keus :)
Nen
Voorop gesteld dat ieder helemaal vrij is zijn/haar kind een naam te geven los van wiens mening dan ook.

Bij Mara denk ik persoonlijk meteen aan ‘bitter’ maar er zijn veel gekkere namen in omloop zou ik zeggen.

Misschien is Mare nog een idee? Betekent ‘zee’ in meerdere talen.
ajl
De naam Mare wilde ik ook opperen. Zo heet een meisje bij mijn dochter in de klas.

Mariam is een moslimnaam. Dat zou ik zelf niet snel doen. Wat is er trouwens mis met 'gewoon' Maria
Molly
Mijn dochter heet Moira, de Ierse verbastering van Maria. Dat zou dus ook nog een optie kunnen zijn. Er was ook een meisje in haar klas dat Myrah heette (y spreek uit ai). Verder zou ik me gewoon niets aantrekken van wat anderen vinden/denken. Het is jouw kind, jouw leven en al krijgt een kind nog zo’n mooie bijbelse naam, wat als het zich daar niet naar gedraagt later? Ook een Mara kan van grote betekenis zijn in haar leven. Ik snap zowel de angst als de heisa niet zo.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.