Openbaring volgens ds. N. ter Linden

Ds. A.J. Schalkoort | Geen reacties | 25-02-2006| 00:00

Vraag

Ik dacht eerst altijd dat het boek Openbaring een blauwdruk van de ondergang van de wereld was. Na lezen van “Het verhaal gaat” van ds. N. ter Linden blijkt dat het alleen om de ondergang van het Romeinse Rijk gaat en het teken 666 een vertaling is voor de naam van de toen heersende Romeinse keizer. Klopt dat wel?


Antwoord

Het boek Openbaring is een boek waar het gaat over de dingen die haast geschieden moeten, zoals we lezen in hoofdstuk 1. Dat betekent dat het hier gaat om de hele wereld en kerkgeschiedenis, de strijd tussen het rijk Gods en het rijk van de vorst der duisternis van het begin tot het einde toe. Uiteindelijk zal de Heere de overwinning geven. Gods kerk mag weten te leven in een wereld die al overwonnen is, want Jezus Christus heeft de satan al overwonnen op Golgotha. De totale overwinning zal zijn wanneer de Heere wederkomt om te oordelen de levende en de doden.

Het getal 666 is het getal van de antigoddelijke machten, dus niet alleen van een keizer uit een ver verleden maar ook van alles wat zich verheft tegen de Heere en Zijn kerk. Die krachten en machten zullen eenmaal overwonnen worden en verwezen worden naar de buitenste duisternis waar wening zal zijn en knersing van de tanden, zoals Jezus het Zelf zegt. De uitleg die ds. Van der Linden geeft is dus niet volledig en op z'n zachtst gezegd: onbetrouwbaar.

Ds. A. J. Schalkoort

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Ds. A.J. Schalkoort

  • Geboortedatum:
    05-10-1948
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Lunteren
  • Status:
    Actief
229 artikelen
Ds. A.J. Schalkoort

Bijzonderheden:

Emeritus-predikant

Bekijk ook:


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Schooldokter

In de twee klas van de mavo moest ik naar de schooldokter. Dat moet ongeveer in 1989 zijn geweest. Dat was voor mij een hele nare ervaring. Ik moest in mijn ondergoed wat testjes doen met de assistent...
14 reacties
25-02-2014

(...) Oké, hij heeft dat niet met mij gehad maar wel met een ander. Hoe kan je dan straks je jawoord geven als de reinheid er niet meer is?

Sinds een paar maanden heb ik een hele goede relatie met een jongen. Nu hebben we al veel met elkaar besproken en hij heeft mij ook verteld dat hij vroeger te ver is gegaan met een ander meisje. Hij h...
Geen reacties
25-02-2008

Afgewezen door een jongen

Ik ben afgewezen door een jongen. Hoe moet ik met deze gevoelens afrekenen? En hoe herken ik de man die God voor me heeft?
Geen reacties
25-02-2013
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag