3 keer per week porno

Ds. A.I. Kazen / 11 reacties

Vraag

Ik ben een jongeman van begin 20 jaar. Al een aantal jaren ben ik 'serieuzer' geworden in het omgaan met geloof en met de Bijbel. Ik probeer zoveel mogelijk naar de kerk te gaan en probeer ook doordeweeks naar de kerk te gaan. Maar ondanks dit loop ik al sinds mijn 14e met een verslaving aan seksgerelateerde dingen. Het begon relatief onschuldig, maar ondertussen kijk ik gemiddeld drie keer per week porno. Na elke keer neem ik me voor om er mee te stoppen en heb ik er veel verdriet van, maar in een onbewaakt moment geef ik met mijn zwakke weerstand toch toe aan de verleiding.

Ik smeek God of Hij me hier uit wil helpen, maar het lijkt alsof Hij zo ver weg is. Ik word regelmatig geraakt door de preek en neem me dan allerlei dingen voor die ik dan beter wil doen, maar besef me ook dat mensen niks in te brengen hebben. Soms gaat het een aantal dagen of weken goed, maar daarna val ik zo weer terug.

Niemand weet hiervan en dat wil ik graag zo houden. Ik weet niet hoe nu verder en vraag me af hoe het komt dat (het lijkt alsof) God er niet is. Ik wil zo graag bekeerd worden en ook bij Zijn kinderen horen, maar de wereld trekt steeds maar weer aan mij.

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je legt via deze vragenrubriek een heel persoonlijke worsteling aan mij voor. Het is goed dat je dit doet, want, zoals je schrijft, niemand in jouw omgeving kent jouw worsteling. Wel vraag ik mij af of deze ‘noodkreet’ via Refoweb voldoende is, maar daarover schrijft ik hieronder nog iets.

Je vraag lezend, denk ik: hier kijken we het beest dat zonde heet in de bek. Ik zal uitleggen wat ik hier mee bedoel. Je schrijft: “Het begon relatief onschuldig.” Dit zijn veel zonden ten voeten uit. Ze beginnen ‘relatief onschuldig’. Maar nu (een kleine) tien jaar verder, merk je hoe vast je in het net van deze zonde zit. Op het moment dat je er (bijna) uit denkt te zijn, wordt het weer strak getrokken.

Wat nu te doen? Breken met deze zonde(n). Dit is wellicht makkelijker gezegd dan gedaan, maar daarom niet minder waar en noodzakelijk.

Het is goed, zoals je aangeeft, dat je bidt. Dat je God smeekt om je uit deze zonde te helpen. Laat dit bidden met ‘werken’ samengaan. Blokkeer zoveel als mogelijk de toegang tot porno. Neem iemand in je omgeving (bijvoorbeeld wijkouderling, predikant, vriend, familielid) in vertrouwen en deel je geheim. Je kunt dit niet alleen dragen. En door het geheim te houden zorg je ervoor dat je ‘ongezien’, ongemerkt je verslaving in stand kunt houden. Zoek hulp. Wellicht helpt deze site je hiervoor op weg: yona.nu/hulp-nodig.

Tot slot: twijfel niet aan Gods genade in Christus én blijf niet in de zonde liggen. Belijd Hem alles, en leef van genade. Met het verlangen om voortaan uit dankbaarheid voor Zijn genade naar ál Gods geboden te leven. Met vallen… en opgericht worden!

Blijf niet op twee gedachten hinken! Aan de ene kant: serieuzer omgaan met geloof en de Bijbel, kerkgang, geraakt door preken je het goede voornemen, bidden. En aan de andere kant het steeds weer terugvallen in je pornoverslaving. Dit hinken op twee gedachten vindt Satan met zijn duivelen prima. Kies echter héden, nu op dit moment dat je dit leest, w/Wie je dienen zult. En ga dáár helemaal voor. Laat dat ene zijn: “één ding heb ik van de HEERE verlangd, dát zal ik zoeken” (Psalm 27:4).

Hartelijke groet,
Ds. A.I. Kazen

Lees meer artikelen over:

porno
11 reacties
Gtn
Geheel eens met ds. Kazen: stap in het Licht! Alles wat in de duisternis is, kan voortwoekeren! En ik kan je uit eigen ervaring vertellen: leven in het Licht geeft ook heel veel lucht!

God geeft ons niet voor niets mensen om ons heen! Deel je geheim, zodat mensen: 1. Voor je (met je mee) kunnen bidden en 2. Jou actief kunnen bevragen.

Ook dát is gemeenschap der heiligen!

Jij kunt, maar hoeft dit ook niet alléén te doen.

Je mag evt mijn mailadres opvragen bij de redactie.

Groet van een ex-porno verslaafde die na een strijd van 25 jaar door God bevrijdt is van zijn verslaving
VrouwkeZondernaam
Zoek asjeblieft gewoon hulp! Want hier kom je alleen niet meer uit. Weet dat je de eerste en de laatste niet bent die net zoals jij hierin verstrikt zit.

Mijn tip voor goede en gespecialiseerde hulp waar je meestal ook snel terecht kan.
https://www.abconsults.nl/seksuologische-hulpverlening

Hier kun je ervaringen lezen van mensen die je voor gingen.
https://www.ikzoekchristelijkehulp.nl/zorgverleners/abconsults-uddel_1317/

Heel veel Sterkte in alles!
ERAn11
Een hulpverlener die ons enorm heeft geholpen (mijn man is verslaafd geweest), is Gert Jan van Zessen. Je kan bij hem waarschijnlijk gelijk terecht. Niet christelijk, maar heeft wel een methodiek die aansluit bij christelijke gedachtengoed. Circa 6 gesprekken waren genoeg voor ons (hij betrekt altijd een eventuele partner erbij)
Marisca
Wat goed dat je deze vraag stelt..
Ik weet wat het is. Ook vrouwen worstelen daarmee, soms lijkt het of dat enkel mannen betreft.

Ik begrijp je schaamte en het niet willen delen, maar het kan je echt helpen!
Doe dat dan wel met iemand die je echt vertrouwd want soms kunnen mensen/christenen zo hard zijn in hun oordeel. Alsof ze zelf geen zonden hebben en nooit struikelen.

Ik wil je bemoedigen!
Ik ben heel erg verslaafd geweest, jarenlang.
God heeft me daarvan bevrijd.
En het gaat niet bij iedereen hetzelfde, maar blijf het in Gods handen leggen, er is echt hoop en bevrijding van verslaving, ook van deze!

En vergeet vooral niet, ook Gods kind valt soms in zonde. Dat het je verdriet doet zegt ook iets over je hart.
Je verslaving is geen teken dat je niet bij God hoort..

Geef je helemaal over aan Hem en vraag Hem je te leiden. Vooral op momenten dat je verleiding voelt, ga dan gelijk naar Jezus. Hij kan in zon moment je hele gevoel/lust wegnemen.

En als je gevallen bent, blijf dan er niet in liggen, ga er gelijk mee naar Hem, hij weet het, Hij kent je strijd.

Vermijd alles wat je in verleiding kan brengen.

Veel kracht toegewenst en weet dat velen met je met deze dingen worstelen en dat er echt hoop is en God zoveel sterker is!

God bless you!
VrouwkeZondernaam
Gert Jan van Zessen is van de bedenker van de methode “vat van zelfwaardering”. Albert van ABConsults is daar ook in opleiding geweest en werkt daardoor ook veel met die methode. Maar daarnaast ook met andere methodes. Net wat passend is. Albert heeft ook jarenlang leiding gegeven aan de mannengroepen bij De Vluchtheuvel voor mannen die worstelen met pornografie.
Willine
Beste vraagsteller,

Wat goed dat je deze vragen stelt!
Mijn man heeft een pornoverslaving, keer op keer probeerde hij eruit te komen.
Maar het werd steeds erger, soms ging het even goed en soms weer totaal niet.
Zelf lukt het niet want de verleidingen waren zo sterk. Her gaat om radicale keuzes maken.
Als advies wil ik je meegeven.
1. Bid om kracht en de juiste mensen
2. Ga in gesprek met dominee of kerkenraad
3. Ga op zoek naar hulp (mannengroep vluchtheuvel, verslavingszorg bij de Hoop)
4. Spreek erover met vrienden en familie

Wij komen uit gezinnen waarbij we niet open zijn over dingen, helemaal niet over seksualiteit. Maar toen we het aan zijn ouders gingen vertellen kregen we begrip en waren ze blij dat we het vertelden, net als vrienden. Ze helpen ons nu door ernaar te vragen, door het te blijven bespreken.
Mijn man ging naar de mannengroep in Hoevelaken. Dat heeft hem enorm geholpen, daar gaan mannen heen met seks of pornoverslaving, als je een vrouw/vriendin hebt wordt zij er ook bij betrokken. Deze mannen zien elkaar nog met regelmaat en dan krijg je een half jaar lang begeleiding in alles.

Ik wens je liefde, kracht, geduld en vertrouwen toe. Het begint bij openheid van jou kant!

Een liefdevolle groet en weet dat ik voor je bid.
Gtn
Mocht iemand denken dat een huwelijk de oplossing is: Verslaving moet eerst aangepakt voordat ruimte is voor een relatie. Anders is deze gedoemd te mislukken.

Naïef als ik was dacht ik ook zo (ongeveer) maar het heeft me mijn huwelijk gekost! Gelukkig is er bij God genade, vergeving en nieuwe kansen. Maar vergeet niet hoe diepe sporen de zonde trekt. Daarom vraagsteller: breek met porno en treed in het Licht!
Middennederlander
Ik ben het niet eens met dat het gegarandeerd je huwelijk kost. Dat ligt er maar net aan hoe je partner ermee om gaat en welke therapie je neemt. Anders zou dit moed benemend kunnen zijn voor mensen/stellen die wel in een relatie zitten. Geloof mij, ga er wél voor!

Ik heb stellen pornoverslaving zien overwinnen en ik heb stellen niet eens zien vechten voor hun relatie omdat men (in mijn ogen) overdreven reageert op (het uitkomen van) de verslaving. De omgeving speelt hierbij ook een cruciale rol. Vooral in de zwaardere verbanden wil men nog wel eens extreem los gaan op mensen die iets tegen het 7e gebod gedaan hebben.

Porno verslaving komt altijd voor in situaties waarbij het van van zelfwaardering (Gertjan van Zessen) leeg is. Oftewel, in situaties van lage eigenwaarde, weinig voldoening, emotionele eenzaamheid, in het verborgene. Indien deze methode wordt toegepast en beide partners bereid zijn dit traject (samen!) aan te gaan is dit vat uitstekend te vullen en zal de behoefte naar porno vanzelf afnemen.

De oorzaak van een dergelijke verslaving kan in de jeugd liggen maar ook aan factoren binnen de relatie. Dus het stuklopen van de relatie kan ook ertoe leiden dat emotionele pijn verdwijnt en de behoefte aan porno afneemt. Als je je verslaving niet kunt of durft delen met je partner dan is dat mijn inziens al een teken dat je moet oppassen.

Ik weet niet of het bestaat, maar eigenlijk zou er iets moeten zijn om dergelijke zaken begeleidt met juiste zorg omringt te openbaren aan partners en/of naasten. Dat zou het 'in het licht brengen', wat zeker werkt, enorm veel makkelijker maken.

Het is zaak dat we elkaar niet veroordelen maar gaan helpen en oordeel loos omringen.
Dan is er veel te winnen en worden de werken van satan tegengewerkt in plaats van versterkt.
Gtn
Mijn reactie was gericht op een (verwijderd) bericht daarvoor, waar iemand stelde dat een huwelijk de oplossing was.

Het ontdekken van een verslaving binnen een huwelijk kan goed overwonnen worden mits er samen gestreden word, zij aan zij dus.

Maar een verslaving die bekend is vóór een relatie, moet eerst aangepakt worden. Die kan en mag e niet meenemen je huwelijk in.

Porno is verwoestend! Alleen met Gods hulp kun je van zo'n verslaving afkomen.
Johannes77
Ik denk dat je bij het begin moet beginnen. Dat je hier een vraag stelt is al een goed begin. Dat stukje schaamte heb je al overwonnen. De volgende stap zal moeilijker zijn, misschien wel het moeilijkst van allemaal. En dat is hulp zoeken, daadwerkelijk iemand face to face vertellen. Een onbekende hulpverlener is dan de laagste drempel. Deze kan je weer helpen de volgende drempel te nemen zodat je het aan een vertrouwt persoon in je omgeving kan vertellen, zodat die je ook kan steunen. Neem iemand in je omgeving (bijvoorbeeld wijkouderling, predikant, vriend, familielid) in vertrouwen en deel je geheim zoals Ds. A.I. Kazen voorstelt is een veel hogere drempel. De kans is groot dat die drempel zonder oefenen te hoog is, en dat je hem daardoor niet kan nemen. In een keer er mee stoppen zal waarschijnlijk niet lukken. Maar probeer allereerst de frequentie omlaag te brengen en bidt om hulp en kracht. Hoe lager de frequentie hoe makkelijker het wordt om er helemaal mee te stoppen. Maar verslavingen zijn nooit in 1 x opgelost. Het is een lange moeilijke weg, bereid je daar op voor. Het goede nieuws is er is wel degelijk herstel mogelijk! Zie het als een ziekte. Je gaat naar een professional om hulp en bid tot God om genezing. Genezing gebeurt meestal nooit van de 1 op de andere dag , het proces heeft tijd nodig! Wees daarin realistisch, kijk naar het einddoel niet naar het tijdspad!
Gtn
De frequentie omlaag brengen is werken in eigen kracht. Ga je niet redden. Alleen met God komt je hiervan af. Kappen ermee. Radicaal. Belijden en in het Licht brengen. Verwacht het niet van jezelf maar alleen van Hem die vergeeft! Hij wil en kan en zal jou de kracht geven om vol te houden. Hij wil jou ook de moed geven om in het licht te treden!

'n hartelijke groet van een (helaas) ervaringsdeskundige