Vloeien na bevallling

drs. N. Wolswinkel / 28 reacties

Vraag

Ik ben een maand geleden bevallen op de natuurlijke manier. Binnen drie weken was het vloeien gestopt. Maar nu ben ik ineens al ongesteld. Althans, dat denk ik. Ik geef volledige borstvoeding. Kan ik er gewoon vanuit gaan dat de menstruatie weer vroeg is gestart, of kan dat niet in verband met borstvoeding en moet ik hier iets mee doen?

Antwoord

Het ligt niet voor de hand dat er na één maand al een menstruatie optreedt, eerder lijkt het waarschijnlijk dat het toch nog bij het kraambed hoort, omdat bij volledige borstvoeding een zo snelle menstruatie erg onwaarschijnlijk is. Maar de behandelend arts/verloskundige kan daar meer over zeggen dan ik. Overleg daar maar mee.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch
28 reacties
Cloudsadmirer
Catherine, je hebt helemaal gelijk! Baby's die kunstvoeding hebben gehad moeten daarom langer wennen aan verschillende smaken.
Het veranderd ook van kleur, als je bijv. bieten hebt gegeten kan de melk iets rozig zijn van kleur. Ik blijf het bewonderenswaardig vinden hoe goed God dat heeft geschapen!
Webster
Er is inderdaad geen 100% garantie. Volledig borstvoeding geven betekent ook: GEEN FOPSPEEN! Ik denk dat het sowieso daarmee vaak al mis gaat. Maar dan nog: 100% zekerheid kan niet.

Ik zou de vraag ook aan mijn verloskundige hebben gesteld. Hopelijk heb je dat inmiddels gedaan?

In het boek van Beatrijs Smulders staat het volgende:

Het bloedverlies na een bevalling verloopt in fases. Soms denk je dat het bijna gestopt is en dan begint het toch ineens weer.
Bij het merendeel van de vrouwen blijft de menstruatie een hele tijd weg. Dat kan varieren van 2 maanden tot anderhalf jaar, maar... uitzonderingen bevestigen de regel en het kan best dat het bij jou toch anders gaat en dan je ondanks het geven van borstvoeding toch normaal gaat menstrueren.
Catherine
Neeeee, idd geen fopspeen, maar als het goed is, verlangt de baby daar ook totaal niet naar. 2 van mijn kinderen heb ik zelf gevoed en die hadden geen speentje. Eentje lag er in het zknhs, de zr gaf haar een speentje als ik er niet was, het ploepte er zo uit. Het is niet alleen de zuigbehoefte, maar ook het huidcontact wat de baby wil. Dus dan is zo'n siliconenbolletje maar nep.
Hanna
Mijn kinderen willen ook geen fopspeen, of, zoals we hier zeggen: een tuter!

Niet die borstvoeding hadden, maar ook niet met gelijk flesvoeding...

Nu mijn dochtertje 7 maanden is, merk ik dat ze vaker 'zomaar' wil drinken, bv als ze zich gestoten heeft, of lang gehuild heeft, of voor de lekker!

Heerlijk gezellig! Zij is de enigste die al zo lang borstvoeding heeft, en ik vind het heerlijk om te geven!!

@ Rinske: ik ben de enige in de familie van beide kanten, die borstvoeding geeft, iig zo lang, en als je probeert uit te leggen hoe mooi het is, dan wordt het toch niet echt begrepen, jammer vind ik dat!
Het is inderdaad wonderlijk zoals het iedere keer aangepast wordt aan het groter groeiende kindje, en dat alles erin zit wat ze nodig hebben, ook als je geen bijvoeding geeft, hebben ze er genoeg aan...prachtig!!
ariane
Als een baby goed drinkt aan de borst ,op tijd is geboren , en toch veel zuigbehoefte heeft kan een speentje erg fijn zijn. Je hoeft dan ook niet bang te zijn voor tepel-speen verwarring bij de baby.

Ik heb onze twee kinderen bv gegeven.
En ik verbaas mij dat men 7 maanden al lang vindt.
Onze oudste heb ik 13 maanden gevoed en de tweede 22 maand. Is dan ook een zeer eigenwijse dochter. De oudste had behoefte aan een speen ,dochterlief wilde geen speen of duim.
Ik vond het heerlijk om te doen, en ik ben het tegenstelde van alternatief !!

Van roze getinte bv heb ik zelf nooit gezien en ook onze lactatiekundige kwam het onbekend voor.
Cloudsadmirer
@ariane, misschien eet je geen (flinke portie) bieten ;) ?

@Hanna, wat goed dat je zonder steun en niet erg veel begrip toch zo gemotiveerd bent! Erg knap vind ik het van je want zelf merk ik hoe fijn ik het vind om steun en herkenning te hebben vanuit mijn omgeving. Ik voed nu bijna een jaar en het gaat nog lang niet vervelen!

@Catherine, ik was in het begin fel tegen speentjes en vond het er ook niet zo florissant uitzien. Na 4 maanden 'een kwartier in slaap krijsen' ben ik een speentje gaan proberen en sliep ze vrijwel gelijk. Ik vind een speentje werkelijk een tovermiddel (als ze in de winkel gaat jengelen bijvoorbeeld) maar ook een irritant ding (valt altijd uit bed). Nu bewonder ik moeders die geen speen gebruiken maar ik bewonder ook de uitvinder van het ding ;)
Catherine
@Rinske, eentje had ook een speentje, snachts onder het bed duiken, meerdere speentjes in omloop, maar hij was er heerlijk zoet mee. Gelukkig was het afbouwen geen probleem. In de 2e van de kleuterschool, had 1 v.d. jongens er nog eentje ! Die moeder heeft grote problemen gehad. Pas toen hij ruim 6 was, heeft ze definitief de knoop doorgehakt.
Het heeft gewoon voor- en nadelen. Aan de ene kant vond ik het "zielig" maar aan de andere kant grappig.
Hanna
Had al even niet meer gekeken naar de antwoorden bij deze vraag, sorry voor de late reactie! weet ook niet of je er nog kijkt, Ariane,
maar besef je dat bv niet bij iedereen zo goed gaat als bij jou?

Ik ben op dieet voor mijn jongste, heb het ook ivm allergie en eczeem bij de anderen gedaan, en dat is ontzettend zwaar!

Ik kan heel veel niet eten, heb de zorg voor mijn gezin van 7 personen, waarvan het oudste kind bijna 7 is, en de jongste onder begeleiding staat van een team van allergoloog, dietiste, dermatoloog...

Je begrijpt: ik zou dolgraag lang willen voeden, maar het kan niet ten koste gaan van mezelf, omdat ik het huishouden draaiend moet houden!

Zo'n opmerking als jij doet, doet mij pijn.
Ik probeer ze het beste mee te geven, sta voor 100% achter het dieet,
maar als ik iets verkeerds eet, onbewust, en mijn kind s'nachts krijsend wakker wordt, helemaal onder het eczeem zit, dan kan ik wel huilen hoor!

Zou het liefst ook met alle gemak lang bv geven, 12 maanden zowiezo! maar ik ben al blij en dankbaar dat ik uit de 4 en 6 maanden dip gekomen ben, en ik nu wat sterker wordt, ook dat gaat met bv en na een bevalling niet vanzefl!

Nu ook met bijvoeding: ik mocht beginnen met 7 maanden, maar het is voor een kindje steeds moeilijker om dan te wennen...en ook zij zal op dieet moeten...wsl haar leven lang...

Dat bedoel ik nu: weinig begrip...en dit werkt echt niet motiverend...

@ Rinske: dank je wel! Fijn dat jij ook al zo lang voed, want lang is het toch!!