Opstanding der doden

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de opstanding der doden. Moet eerst iedereen gestorven zijn voor we allemaal opstaan uit de doden? Dus gaan we allemaal tegelijk opstaan uit de dood, of eerst de mensen die al jaren geleden overleden zijn? Afgelopen twee zondagen ging hier de preek over. Deze vraag bleef hangen.

Antwoord

Nee, niet iedereen zal eerst sterven volgens 1 Korinthe 15 vers 51: "Wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden."

En de doden die in Christus zijn, zullen eerst opgewekt worden bij de wederkomst, schrijft Paulus in 1 Thessalonicenzen 4 vers 15-17: "Want dit zeggen wij u met een woord van de Heere, dat wij die levend zullen overblijven tot de komst van de Heere, de ontslapenen beslist niet zullen voorgaan. Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem van een aartsengel en met een bazuin van God neerdalen uit de hemel. En de doden die in Christus zijn, zullen eerst opstaan. Daarna zullen wij, de levenden die overgebleven zijn, samen met hen opgenomen worden in de wolken, naar een ontmoeting met de Heere in de lucht. En zo zullen wij altijd bij de Heere zijn."

Meer daarover kun je lezen in: