Praise- en opwekkingliederen goed of slecht

dr. J. Hoek | Geen reacties | 25-02-2005| 00:00

Vraag

Ik heb een vraag over christelijke liederen. Ik wil graag weten of praise- en opwekkingliederen goed of juist slecht zijn. Zelf vind ik het heel mooi, maar ik weet niet wat God er van vindt. Kunt u me helpen?


Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is mijns inziens niet zo moeilijk een antwoord te geven op uw vraag. Over het algemeen zijn algemene oordelen ofwel generalisaties onjuist. Zo is het een veel te globaal en oppervlakkig oordeel om te zeggen: “praiseliederen zijn goed” of “opwekkingsliederen zijn slecht”. Er zijn heel mooie en verantwoorde liederen in deze genres, er zijn ook oppervlakkige en weinig zeggende nummers bij of zelfs liederen waarvan de tekst theologisch onjuist en voor het geestelijk leven misleidend is.
Je zult dus echt elk lied op zichzelf moeten bekijken.

Wel kan in het algemeen gezegd worden dat het een verarming betekent wanneer de praiseliederen in de plaats komen van de psalmen of ook van klassieke gezangen uit de schat van de kerk der eeuwen. Het geestelijk lied is een prachtig hulpmiddel in de omgang met de levende God. De Heilige Geest heeft de psalmen geïnspireerd en daarnaast door de eeuwen heen tot op de dag van vandaag mensen aangezet om mooie liederen te maken. Laten we dan ook met vrijmoedigheid, maar ook met wijsheid uit de liederenschat een veelzijdige keuze maken.

Wanneer je het gevoel hebt zelf te weinig het onderscheid tussen goed en minder goede of zelfs slechte liederen te kunnen maken, kun je gebruik maken van bundels die in een bepaald kerkgenootschap zijn aanvaard en zo het stempel van een synode of commissie hebben gekregen.

Ds. J. Hoek

Lees meer artikelen over:

gospel

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

dr. J. Hoek

  • Geboortedatum:
    04-09-1950
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
54 artikelen

Bijzonderheden:

Emeritus


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Psychotherapeut ook werkzaam als paragnost

Vroeger heb ik minder fijne dingen meegemaakt in mijn jeugd waarvoor ik nu in behandeling bij een psychotherapeut ben. Ik heb een goede klik met mijn therapeut en voel dat het helpend is. Nu ben ik er...
Geen reacties
25-02-2022

Spreken van God via bijbeltekst

Ik ben een tienerjongen. Ik worstel al een tijdje met zonde en ellende en voel me vaak verloren en het voelt alsof God ver weg is voor mij. Een dag geleden opende ik de Bijbel, maar ik kon niks vinden...
Geen reacties
25-02-2025

Vaginale hygiëne

 Een keer per week gebruik ik (vrouw) tijdens het douchen een speciale flacon om in mijn vagina in te brengen om mij daar te reinigen. Meestal doe ik dit alleen met water, maar als ik menstrueer of ge...
Geen reacties
25-02-2008
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag