Orgaandonatie en wederopstanding

J. Boeijenga | Geen reacties | 01-10-2024| 14:06

Vraag

Ik moet binnenkort gaan kiezen voor wel of geen orgaandonatie omdat ik bijna 18 ben. Ik wil graag doen wat goed is en wat God wil. Er is al veel geschreven over orgaandonatie. Toch kan ik mijn vraag met betrekking tot dit onderwerp niet tussen de antwoorden vinden. Het punt waar ik het meeste moeite mee heb, is de wederopstanding bij de wederkomst van Christus.

Ik vraag me af hoe dat gaat als ik na mijn sterven een orgaan gedoneerd heb. Ik geloof dat iedereen zal opstaan met een vernieuwd lichaam, dus bijvoorbeeld dat de verminkten weer een gezonde huid zullen hebben, de blinden weer kunnen zien, enzovoorts. Maar hoe moet ik dit zien als een orgaan in mijn lichaam weggehaald wordt? Zal ik die dan terugkrijgen en de ontvanger ook zijn eigen orgaan weer terugontvangen, of hoe moet ik dit zien? Is het dan wel de bedoeling dat we organen uitwisselen? Of bekijk ik het te menselijk, aangezien God almachtig is en het geen probleem zal zijn voor Hem om een nieuw orgaan te geven of alles weer te veranderen zoals het was?

Aan de andere kant lijkt het me ook heel mooi om wel toestemming te geven voor orgaandonatie, aangezien ik dan ook na mijn sterven iets voor mijn naaste kan betekenen. Zelf heb ik dan toch niets meer aan mijn organen. Tegelijkertijd wil ik ook niet dat ik meewerk aan het verlengen van iemands leven die openlijk in zonden leeft en daarmee niet God de eer geeft in zijn/haar leven. In hoeverre ben ik hier dan voor verantwoordelijk? Ik zou het heel erg vinden als dat zo was! Kan iemand mij bij deze vragen helpen?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is goed om dit soort zaken principieel te doordenken, maar het moeilijke voor ons ‘moderne’ mensen is dat er in de Bijbel geen rechtstreekse antwoorden staan. Het gaat immers om ‘high tech geneeskunst’. Toch zijn veel zaken wel indirect herleidbaar.

In jouw vraag ontwaar ik eigenlijk twee problemen: 1. Is orgaandonatie verantwoord in het kader van de wederopstanding; 2. Is orgaandonatie überhaupt wel verantwoord, als ik daarmee het zondigen van mijn naaste zou bevorderen? Ik zal proberen dat wat te duiden.

1. De wederopstanding is zo’n wonderlijke zaak, daar kun je met je verstand niet bij. Dit moet je dus ook niet proberen te rationaliseren. Er zijn mensen volledig verdampt door de hitte die vrijkomt bij een atoombomaanval, volledig verbrand doordat ze bijvoorbeeld in hun slaap werden verrast door de brand, verdronken, zwaar verminkt, maar ook bijvoorbeeld vroegtijdig -en daardoor niet levensvatbaar- geboren, mensen waarvan door een trauma of ziekte ledematen geamputeerd moesten worden, etcetera. Denk je dat de Heere niet bij machte is om Zijn oorspronkelijke scheppingsbeeld weer in oude luister te herstellen? Zal iets voor de Heere onmogelijk zijn? Er zijn vele teksten in de Bijbel die hiervan getuigen. Ik noem er een paar, niet om mijn betoog te bekrachtigen maar om Gods Woord hiervan zèlf te laten getuigen: Jeremia 32:17 en 27; Mattheüs 17:20; Mattheüs19:26; Markus 10:27; Lukas 1:37; Lukas 18:27; Hebreeën 11:6; 1 Johannes 4:20

2. Orgaandonatie kent twee partijen: de donor en de ontvanger. Allereerst moet je zeker weten dat je donor wilt worden. Hier mag je voorwaarden aan stellen, dat moet je wel duidelijk aangeven als je je aanmeldt bij het Donorregister. Wil je alleen weefsels geven omdat je er bij orgaandonatie principieel niet uitkomt? Dan kun je bij keuze 1 aangeven welke weefsels je wilt doneren, bijvoorbeeld hoornvliezen. Wil je wel organen (of een specifiek orgaan) doneren, maar bijvoorbeeld niet dat dit gebeurt tijdens een situatie die men ‘hersendood’ noemt omdat je niet zeker bent of je ziel dan al het lichaam heeft verlaten, kun je dit ook aangeven (alleen als non-heartbeating donor) bij punt 1. Wil je helemaal niets doneren, geef dat dan aan bij keuze 2.

Er zijn mensen die denken: als ik niets wil doneren, vul ik gewoon niets in. Dit is een grote denkfout! Sinds de nieuwe Wet op de orgaandonatie wordt er van uitgegaan dat iedereen donor wil zijn, tenzij het tegendeel duidelijk is aangegeven. Vul dus hoe dan ook het Donorregister in. Als je er (nog) niet uit bent en de keuze overlaat aan de nabestaanden, vul dan keuze 3 in. Veel mensen vinden dit een zwaktebod, maar zo gek is die keuze nog niet. In feite brengt de donor geen offer, hij/zij merkt er immers niets van. De nabestaanden brengen het offer, want na het overlijden wordt de patiënt direct van de intensive care naar de operatiekamer gereden. De donorprocedure moet zo snel mogelijk plaatsvinden. Er is in zekere zin dus een verstoring van het rouwproces en dat kan heel moeilijk zijn voor de nabestaanden. Spreek dit dus ook goed met hen door.

Dan jouw zorgen over hoe de levensstijl wordt van de ontvanger van jouw orgaan. Na de uitname van jouw orgaan (ik wil het geen gift noemen want je geeft strikt genomen niets, je laat iets uitnemen) is dat orgaan niet meer van jou en zijn er dus ook geen aanspraken op verantwoordelijkheid. Dit is een wat juridische benadering, maar zo is het wel. Als iemand een erfenis ontvangt en hij doet daar onverantwoorde dingen mee, is dat dan de verantwoordelijkheid van de erflater? Je voelt wel aan dat dit niet zo is.

Ook in de Bijbel komen we zoiets tegen, wanneer als een strikvraag aan de Heere Jezus wordt gevraagd of het geoorloofd is de keizer schatting (belasting) te betalen. Hij zegt daarop (Mattheüs 22:21): “Geeft dan den keizer dat des keizers is en Gode dat Gods is.” Met andere woorden: de keizer heeft recht op dat belastinggeld, dat moet betaald worden. En dan was ook bij de Heere Jezus heus wel bekend dat van dat belastinggeld ook allerlei heidense feesten betaald werden. Maar desondanks moet men gezagsgetrouw zijn, omdat het aardse gezag een zwakke afschaduwing is van het Hemelse gezag en wij ook schuldig zijn de Heere als Koning der koningen te dienen. Bovendien: je kunt je wel zorgen maken over het leven van de ontvanger, maar was jouw leven tot nu toe zondeloos?

Johan Boeijenga

Lees meer artikelen over:

donatie en transplantatie
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.