Thamar moeder van stam Juda

Ds. M.W. Muilwijk / 4 reacties

Vraag

Kunt u me eenvoudig uitleggen waarom de mensen in de poort (Ruth 4 vers 12) Boaz toewensen dat het huis van Boaz wordt als het huis van Perez? Als ik die geschiedenis lees in Genesis 38 dan kan ik daar niets positiefs uit halen.

Antwoord

Beste vragenstel/-ster,

Bedankt voor je vraag. Ik heb even de tijd genomen om erover na te denken. Inderdaad is Genesis 38 een ingrijpende boodschap van straf van God over de twee oudste kinderen van Juda en vervolgens incestueus overspel tussen Juda en zijn schoondochter Thamar. Hieruit wordt een tweeling geboren. Een van deze tweeling -Perez- is de voorouder van Boaz. Wanneer je doorleest na Ruth 4:12 volgt er in vers 18-22 een geslachtsregister. Dit lijkt mij een aanwijzing te zijn hoe we de woorden van Ruth 4:12 moeten lezen. Niet zozeer als iets dat positief is geweest in het verleden. De Bijbel spreekt op geen enkele manier de goedkeuring uit over het verschrikkelijke wat in Genesis 38 gebeurt. Maar door dit verschrikkelijke heen wordt Thamar wel de stammoeder van de stam van Juda.

De woorden uit vers 11 en 12 van het volk in de poort houden in dat Ruth wordt opgenomen in Israël en de vervolgens komt te staan in de lijn van stammoeder Thamar uit wie het voorgeslacht van David is geboren. Het Bijbelboek Ruth werkt toe naar David (het laatste woord van het Bijbelboek Ruth) en in hem ligt de lijn naar de Heere Jezus Christus. Hierin blijkt de trouw van God Die in de Richterentijd, waarin alles verloren dreigde te gaan in de zonden, toch toewerkt naar David en uiteindelijk naar de Heere Jezus.

Op deze manier zijn de woorden van vers 12 -zonder dat het volk dat weet- toch positieve woorden, want in Gods handelen zien we Zijn trouw en wordt vooruitgewezen naar de Heere Jezus Die uit Thamar, Rachab de hoer (de schoonmoeder van Ruth!) en Ruth de Moabitische geboren is. Het is opvallend dat deze drie namen van vrouwen ook voorkomen in Mattheüs 1 terwijl namen van vrouwen in geslachtsregisters bepaald niet gebruikelijk zijn.

Zonder hiermee iets af te doen van het verschrikkelijke in Genesis 38 en de wrange herinnering die ook verbonden kan zijn met de woorden van het volk in Ruth 4:12, zien we toch uiteindelijk het heerlijke handelen van God oplichten: uit zulke zondaren en buitenstaanders wilde de Heere Jezus worden geboren. Is dat geen wonder van genade?!

Hartelijke groet,
Ds. M. W. Muilwijk

Lees meer artikelen over:

geslachtsregister
4 reacties
Samanthi
Het valt mij vaker op dat zonden later niet meer benoemd worden, als je naar de wolk van getuigen kijkt, daar wordt ook alleen het geloof genoemd, is het niet zo dat God al de zonden achter Zijn rug geworpen heeft?
Tonny
Samanthi, zo ver het oosten verwijderd is van het westen
Samanthi
@Tonny
Precies.
Jesaja40
In de synagoge wordt daar jaarlijks aandacht aan besteed. Een aanvulling op het antwoord.
Jehoedah kiest Thamar uit om een vrouw te zijn voor zijn zoon Er. Echter zijn zoon Er is niet rechtvaardig in de ogen van de Eeuwige. De Eeuwige laat hem niet verder leven. Thamar wordt een weduwe. En zoals het gebruikelijk was kwam de opvolgende zoon Onan in aanmerking om in plaats van de overledene voor nageslacht te zorgen. Onan was zich bewust dat het kind dat hij bij Thamar zou verwekken gerekend werd als een kind van Er. Dat zinde Onan niet omdat hij er alles aan deed om elke bevruchting te saboteren. Thamar leed daaronder en de Eeuwige zag dat. Ook Onan was verdorven in de ogen van de Eeuwige en dat was zijn voortijdig einde geworden.
Thamar treurde in stilte hopende erop dat Jehoedah nog een zoon aan haar wilde schenken. Zij was het immers die Jehoedah had uitgekozen. En kinderloos opgaan betekende een schande. Jehoedah dacht er niet aan om nog een zoon te geven aan Thamar. Hier is Jehoedah de schuldige van onthouding van nageslacht. Thamar gebruikt een list, dan niet de zoon, dan treedt de vader in de plaats van de zoon. We kennen het verloop.

Dan de vergelijking met Boaz. Hij was een losser in de tweede graad. De losser in de eerste graad wilde het niet. Nu krijgt de geschiedenis een heel ander beeld: namelijk de verantwoordelijkheid nemen voor het verkrijgen van nalatenschap.

Jehoedah werd de losser van Thamar in de tweede graad zoals ook Boaz de losser was van Ruth en zo de lijn van Machlon niet op laat houden.

Dan is het duidelijk dat het losserschap een functie heeft om de gouden draad van de lijn van de Messias Yeshua te markeren.

De Eeuwige geeft aan Thamar een grote creativiteit en laat dat toe. Jehoedah staat beschaamd als hij geconfronteerd wordt met zijn onwilligheid. De geboren tweeling worden opgenomen in zijn gezin, die in de plaats innemen van Er en Onan.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.