De boeken worden geopend

Redactie Refoweb / 10 reacties

Vraag

Geldt bij Jezus’ terugkomst dat “de boeken worden geopend” (en alles komt openbaar) voor iedereen, gelovig of niet, of enkel voor de niet-gelovigen omdat de wandaden van een gelovige immers al vergeven zijn en dus niet opnieuw/alsnog opgerakeld worden omdat zij (enkel) in het Boek des Levens staan? Kortom, is een geredde zondaar meteen vrij om naar de hemel te gaan of moet hij/zij eerst alsnog door het oordeel om pas daarna vrij gesproken te worden?

Ik vind het moeilijke materie en zie er daarom tegenop om te sterven of Jezus’ terugkomst mee te maken, al mag ik weten dat mijn zonden vergeven zijn en daarom hoop ik dat God er tegenover heel de wereld niet meer op terugkomt of moet ik toch door dat ‘vuur’ als ‘voorwaarde’ bij de hemelpoort?

Antwoord

Dat is te lezen in deze artikelen:

Deze vraag werd ook behandeld in het programma 'Pastorie online':

10 reacties
AWDB
Het betekent simpelweg: De gewetens worden geopend.
davinci
@AWDB "Het betekent simpelweg: De gewetens worden geopend"
Ben benieuwd naar de onderbouwing.

Er is ook sprake van een boek des levens. en "al wie niet geschreven stond in het boek des levens...". Dat lijkt meer een echt boek dan een geweten.

Maleachi 3:16 is in deze wellicht ook interessant. Weet niet of het om een zelfde soort boek gaat?

Dan spreken zij die de HEERE vrezen,
ieder tot zijn naaste:
De HEERE slaat er acht op en luistert.
Er is een gedenkboek geschreven voor Zijn aangezicht,
voor wie de HEERE vrezen
en wie Zijn Naam hoogachten.
AWDB
Toch heeft een dominee van de GG dat zo letterlijk gezegd. De Heere heeft geen boek nodig, dus is deze verklaring zeer aannemelijk. Bovendien worden de gezaligden in de hemel opgenomen dus naar Christus op de wolken, en de engelen die dat doen zullen zonder meer zien wie dat zijn; het zijn diegenen die het hoofd omhoog heffen om Jezus te zien. Hoe het precies zal gaan weet niemand, maar op die dag zal alles wat verborgen is openbaar komen, ook door het openen van de gewetens.
Samanthi
@AWDB
Toch spreekt de Bijbel weldegelijk over het opschrijven van mensen en hun daden, als je dit leest:Openbaring 20

12 En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is: en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken GESCHREVEN was, naar hun werken. 13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.

Lucas 10

20 Doch verblijdt u daarin niet, dat de geesten u onderworpen zijn; maar verblijdt u veel meer, dat uw namen GESCHREVEN zijn in de hemelen.

Daniël 12

1 En te dier tijd zal Michaël opstaan, die grote vorst, die voor de kinderen uws volks staat, als het zulk een tijd der benauwdheid zijn zal, als er niet geweest is, sinds dat er een volk geweest is, tot op dienzelven tijd toe; en te dier tijd zal uw volk verlost worden, al wie gevonden wordt GESCHREVEN te zijn in het boek.

Dat kun je niet staande houden dat dat het geweten van mensen zou zijn.

Lees ook: Matteüs 25

37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven?

Matteüs 25

44 Dan zullen ook dezen Hem antwoorden, zeggende: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of een vreemdeling, of naakt, of krank, of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?

Daar zie je duidelijk dat de gewetens niet zo goed werken.
AWDB
Zie ook de kanttekeningen op Daniel 7 : 10 en Openbaring 20:12.
Samanthi
@AWBD
De kanttekeningen zijn niet het einde van alle tegenspraak, ik vergelijk liever tekst met tekst, due teksten spreken het tegen.
Davinci83
@AWDB
Kanttekeningen en "wat een dominee van de GG ...zo letterlijk gezegd" heeft kinken voor mij niet als iets dat je op zichzelf een onderbouwing kunt noemen. Behalve als men de bijbel citeerde natuurlijk: en dan is de vraag welk bijbelgedeelte.
De tekst die Samanthi aanhaalt op. 20:12 vind ik sterk pleiten voor een boek
Davinci83
"...of moet ik toch door dat ‘vuur’ als ‘voorwaarde’ bij de hemelpoort?..."
ik denk dat je 1 kor. 3:15 bedoeld.
Mijn indruk tot nu toe is dat dit doelt op de beoordeling van (in elk geval) de gelovige. Als gelovige kun je loon verdienen op aarde. Dit is geen loon dat bijdraagt aan je status van gered zijn of niet, maar wel invloed heeft op een zeker status of bezit in 'het hiernamaals'. Er zijn christenen die -hoewel gered (omdat ze in Jezus geloofden)- daarnaast vrijwel geen loon zullen hebben en christenen die dat wel hebben. Het lijkt erop dat je wel loon kunt hebben, maar door verkeerde acties daar een aanzienlijk deel ook weer van kunt verspelen. Op zo'n moment lijkt het vrij geciteerd: "Hijzelf is echter behouden, maar als door vuur heen". Zijn werk is verbrand en heeft het test-vuur niet overleefd.
Opzich is dit ook wel eerlijker dan dat iedereen volkomen gelijk beloond zou worden. Mesen die immers die bijv. vader of moeder, of ... verlaten zouden hebben om Jezus wil, of zelfs hun leven hebben verloren wordt groot loon in het voor uitzicht gesteld. Zo wordt er ook gesproken over iets 100-voudig vergoed krijgen als Jezus spreekt in Matt. 19:29. Ten opzichte van een christen die -hoewel dus wel een gelovige- niet in zijn leven dit soort keuzes heeft (hoeven) maken, lijkt er dus een loon-verschil met een christen die dit wel heeft ondervonden/gekozen.

Lucas 8:17 zegt dat er niets is dat niet openbaar zal komen.. openbaar is overigens wel iets anders dan dat het je op dat moment nog aangerekend zou worden. Wel kan ik mij schaamtegevoel voorstellen als alle acties van je openbaar in te zien zouden zijn. Goeie vraag hoe dat dan precies zit..
Even fantaserend kan mij voorstellen dat na deze periode God wellicht de volledige wereldgeschiedenis openbaar maakt als een soort van film die je zelf vanuit elke gewenste invalshoek kunt bekijken. Op je vragen over "waarom dit" en waarom dat kun je dan zelf de oorzaak in de 'film' opzoeken. Voorbeeld: "waarom werd die persoon vermoord?" en je bekijkt de film door de ogen van de moordenaar en ziet wat voor jeugd hij bijv. had en gaat het beter begrijpen.
kip
awdb
als dominees met hun eigen ideen komen
i.p.v wat er in het Woord staat....................pieuwwwwwwwwwwwww
Samanthi
@kip
In deze is hij misleid door de kanttekeningen, daarom altijd beproeven of het uit het Woord komt...
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.