Niet gelovig opgevoed en zoekende

H. Snetselaar / 2 reacties

Vraag

Ik kijk al een tijdje op deze website en wat een fijne community is dit! Ik ben de laatste tijd behoorlijk aan het worstelen wat betreft het geloof. Ik ben niet gelovig opgevoed, maar door mijn ex (een reformatorische jongen) heb ik de kerk leren kennen. In het begin vond ik het helemaal niks, maar nu merk ik dat het toch onbewust een belangrijke rol in mijn leven heeft gespeeld. Net als velen heb ik mijn vragen erover en ik vind het zo lastig om te weten wat wel of niet waar is. Of ik goed bezig ben of niet…

Zo lees ik uit een dagboek en bid ik 's avonds, maar meer doe ik niet. Ik zou graag meer willen doen, maar ik weet niet hoe ik die stap kan zetten. Soms ga ik naar de kerk als het mogelijk is en ik probeer de zondagen als rustdag in te plannen. Maar zoals ik eerder zei, ik ben niet gelovig opgevoed en mijn omgeving is ook niet gelovig. Dit maakt het voor mij heel ingewikkeld omdat ik me ergens schaam. Ik schaam me om ervoor uit te komen, maar denk toch dat het leven meer is dan het hier en nu.

Ik ben bang dat iedereen mij voor gek verklaart. Dat weet ik bijna zeker… Ik weet dat de buitenwereld heel anders kijkt naar de reformatorische wereld. Zo keek ik er ook naar en zo kijkt mijn huidige omgeving er ook naar. Dan ben ik bang dat ze mij raar vinden. Ze vinden het ook niet bij mij passen en zeggen dat ik vrij moet leven. Waarom zou je als vrouw thuis zitten en onderdanig zijn aan je man? Maar dat is zo’n oppervlakkig blikveld. Ik merk dat ik rust voel in mijn lichaam als ik bezig ben met het geloof. Ik wil wel een reformatorische vrouw worden en leven zoals het in de Bijbel staat. Maar op deze manier voelt het niet goed omdat ik er alleen mee bezig ben wanneer het mij uitkomt of ik het verberg. Zo kan ik niet openlijk bidden voor het eten of danken daarna. Het moet allemaal stiekem op dit moment.

Aan de andere kant kom ik ook op plekken die niet bedoeld zijn voor christenen. Het zijn verleidingen waarin ik constant in terechtkom. Het voelt alsof ik er alleen voor sta omdat ik er met niemand over kan praten. Iedereen in mijn omgeving heeft zo'n sterk en negatief beeld over het geloof. Maar als ik nu denk dat ik ooit ga trouwen met een reformatorische man en iedereen moet uitnodigen, ook tijdens een kerkdienst zonder muziek tijdens de bruiloft, dan vindt niemand aan mijn kant de bruiloft gezellig. Wat moet ik nou? Ik moet me toch niet schamen en uitkomen waarvoor ik sta. Het is tenslotte mijn eigen leven…

Antwoord

Beste vrouw, ik lees dat je veel vragen hebt over het geloof en zoekende bent hoe hier invulling aan te geven. Je leest in een dagboekje en bidt alleen ’s avonds. Je voelt je aangetrokken door de kerkelijke omgeving. Verder lees ik dat je in je directe omgeving geen mensen kent die je hierbij kunnen helpen.

Ik lees in je vraag niets over je relatie tot God. Wie is Hij voor jou? Het allerbelangrijkste in je leven is dat je leeft of gaat leven vanuit een levende relatie met Hem. God heeft ons de Bijbel gegeven om Hem te leren kennen en hoe wij Hem mogen dienen met heel ons leven.

Om hier meer over te leren adviseer ik je om een Alphacursus te gaan volgen. In de reformatorische kerk die je bezoekt kunnen ze je hier vast verder mee helpen. En koop een Bijbel met uitleg erbij als je die nog niet hebt. Bijvoorbeeld de Studiebijbel van de Herziene Statenvertaling of de Bijbel met Uitleg. Lees er elke dag biddend uit en vraag de Heere maar of hij jouw ogen wil openen bij het lezen ervan. Bij het lezen van de Bijbel wil Gods Geest in je werken om de Bijbel te begrijpen. Hij wil je ogen openen voor de Heere Jezus als jouw Redder en Zaligmaker. We lezen in Johannes 14 waar Jezus zegt: “Ik ben de Weg, de Waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.”

Ik wens je van harte toe dat je Hem mag vinden. Vraag Hem ook maar of hij mensen op je pad brengt die je hierbij willen helpen. Hij heeft gezegd: “Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden. Want ieder die bidt, die ontvangt; wie zoekt, die vindt; en voor wie klopt zal opengedaan worden.” Ik wens je hierbij van harte Gods zegen toe.

Hendri Snetselaar

Naschrift redactie: Hendri Snetselaar is bereid om persoonlijk via mail of telefoon op je verdere vragen in te gaan. Je kunt hem bereiken via vragen@refoweb.nl

2 reacties
Svw
Wat ontzettend mooi om te lezen dat je open staat en zelfs een verlangen hebt om te geloven maar niet goed weet hoe het vorm te geven.

Wat een mooi antwoord heb je al gekregen. Biddend de Bijbel lezen. En een met een uitleg erbij. Want het kan soms best moeilijk zijn om te begrijpen wat er staat.

Door jou verhaal heen hoor ik God tegen jou zeggen, Geef Mij je hart. Geef je hart aan Hem. Neem Jezus als je verlosser aan. Geef je aan Hem over. Dan laat Hij jou alles wel zien wat je moet leren. En brengt Hij de juiste mensen wel op je pad.
Ook wil Hij je dan kracht geven tegen al die verleidingen en moed om voor Hem uit te komen. Doordat je Zijn liefde in je hart hebt toegelaten ga je Hem steeds meer lief hebben en gaan zulke dingen vanzelf door Zijn liefde en kracht.

Jezus werd zelf ook uitgelachen en verworpen door mensen. Hij zegt in de Bijbel, als je Mij volgt zal jou dat ook overkomen.. maar wees dan blij!’ Want dit is een teken dat je bij Mij hoort, jou schat is dan in de Hemel, Hij is jou schat. Dit leven is maar even. Straks mag je dan voor altijd bij Jezus zijn. Het zal misschien moeilijk worden maar Jezus liefde en kracht is zoveel mooier dan het leven zonder Hem met al de gemakken en plezierigheden. Dat houd een keer op. Maar het leven met Jezus houd nooit op. Hij zal je hier zoveel liefde geven, je zal een almachtige Vriend hebben die altijd aan je zij zal staan. Geef je hart aan Hem. Vertel Hem maar dat je je aan Hem over wil geven. Hij wacht op jou. Hoor je Hem roepen? Dat verlangen komt van Hem.
Je leert Hem beter kennen in de Bijbel. Daar wil Hij jou steeds meer leren over Hem en hoe Hij wil dat jij Hem dient.

Groetjes,
Een reformatorische vrouw
Hagenaar
Tip: probeer ook eens te kijken bij een evangelisatiepost. Op de website van de EVGG vind je posten in jouw buurt. Hier is vaak Bijbelstudie te volgen en kun je gelijkgestemden ontmoeten.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.