Ongezellige zondagen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 21 reacties

Vraag

Mijn oudste zoon zit zondags alleen maar op zijn telefoon. Instagram, TikTok en slechte vieze en asociale moppen op internet die hij hardop voorleest aan zijn broertje. Lezen wil hij niet. Spelletjes interesseren hem meestal ook niet. Hij is al 18 en zeer onverschillig. Hoe kan ik de vrede bewaren en voorkomen dat hij teveel de jongere kinderen negatief beïnvloedt? De zondagen worden er namelijk niet gezelliger van.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Waarschijnlijk wordt er in uw gezin méér dan de zondag ‘niet gezellig’ door de houding en het gedrag van uw 18-jarige. Het is aan ú als ouders om hierover met uw zoon in gesprek te gaan. En dan níét vanuit een kritische of negatieve houding, maar hem aansprekend als geliefde volwassene. Gaat hij nog naar school, of heeft hij hobby’s? Neem dat als aanknooppunt om hem complimenten te geven en/of te prijzen. Ga eens met hem alleen op stap zaterdags of een andere dag en probeer de band met hem ‘aan te halen’, juist door hem als volwassen knul verantwoordelijkheid te leren nemen voor zijn woorden en daden. En op de zondag? Bekijk uw eigen manier van het invullen van de zondag, en vindt dáár momenten die het gezinsleven positief beïnvloeden. Dat is ‘huiswerk’ voor u als ouders, waar ik niets over ga zeggen omdat ik u en uw achtergrond niet ken. Behalve dit: úw voorbeeld heeft invloed op uw kinderen.

Ga met God, alle dagen en met heel uw gezin!

Marijke Rots

21 reacties
dkw
@Droppie
De zondag is bedoelt om bezig te zijn met de dingen van de Heere, naar de kerk te gaan en Zijn Woord te overdenken.
Dat betekent niet dat er niets kan of mag, dat betekent ook niet dat je binnen moet blijven en boeken moet lezen.
Er zijn ook kinderen die een totaal ander karakter hebben en echt beweging nodig hebben.
Met zwemmen bedoel ik natuurlijk niet naar een druk strand met muziek en bier of iets dergelijks maar ik zie geen kwaad om een uur of wat de energie van een kind/jeugd te gebruiken in sport, naast naar de kerk gaan en bezig te zijn met Zijn woord.
Sterker nog, ik denk dat dat juist bijdraagd aan een hogere mate van concentratie.

En verder de zondag invullen met leuke dingen, neem een bijbelquiz, een bijbelse speurtocht, een fietstocht, er zijn genoeg leuke dingen om bezig te zijn met Zijn Woord op een leuke manier in spel bijvoorbeeld.
Niet met een oudvader of een zogenaamd verantwoord boek op de bank en wellicht de ouders een paar uur naar bed, vreselijk voor veel kinderen.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.