Vrolijke Praise

G. Slurink / 28 reacties

Vraag

Donkere mensen kunnen soms zo enthousiast zingen en praten over God dat ik daar zo’n bewondering voor heb. Het is wel 'opwekking', dus heel vrolijk, maar ik kan daar echt van genieten. Is het verkeerd hoe zij God prijzen? Neem bijvoorbeeld het nummer "Praise" van Elevation Worship.

Die energie raakt me soms meer dan de psalmen. Voor een 'gereformeerde' is dit eigenlijk uit den boze, want zoals zij doen dat kan niet... Maar wie zegt dat God dit niet accepteert om zo Hem te loven? Of is dat niet passend omdat God heilig is en daar daarom ingetogen muziek bij hoort?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als ik je vraag lees dan is het eerste wat ik denk: hier wordt een een aantal dingen door elkaar gehaald en vervolgens daaruit verkeerde conclusies getrokken. Het tweede dat me opvalt is dat je zegt dat deze ‘vrolijke’ muziek zoals je het noemt, je energie geeft die je soms meer raakt dan de psalmen. Waarom is dat zo? Ik denk dat je daarmee wel eens de kern van het probleem echte zou kunnen raken.

Allereerst wat betreft enthousiast zingen en praten over God, met vrolijkheid en uitbundigheid. Is daar wat mis mee? Is het verkeerd om Hem zo te loven? Nee, zeker niet. Het is mooi als mensen dat doen. Ik lees in de Bijbel geregeld dat mensen enthousiast zijn of uitbundig God loven. Denk aan de tempelwijding, of de herbouw van Jeruzalem en de tempel onder Ezra en Nehemia. Het geluid van het feesten werd tot ver gehoord. Denk aan de reidansen, denk aan hoe David uit alle macht huppelde toen de ark terug kwam. De mensen waren heel blij om wat God gedaan had en deden daar uitbundig over. En in de Bijbel worden de mensen ook heel wat keren opgeroepen om de Heere te dienen met blijdschap en hartelijke vreugde. De psalmen staan er ook vol mee. Wij mogen dat ook doen, daar hebben we alle reden toe.

Maar laat je niet leiden door uiterlijkheden. Er zijn verschillen tussen mensen, culturen en tradities. Ik ken heel wat mensen die enthousiast zingen en praten over God en over de Heere Jezus, maar dat hoeft echt niet te gaan op een manier zoals jij je dat voorstelt. Bij de ene groep gaat het op de ene manier en bij een andere groep op een andere manier. De een is meer ingetogen en de ander wat meer expressief. Is het ene beter dan het andere? Nee, het gaat om de inhoud. Het gaat om het geloof dat er achter zit. Het gaat om het hart, om de gehoorzaamheid, om het luisteren, om de ootmoed, om het besef wie God is, wie jij bent, wie de Heere Jezus is, wat Hij heeft gedaan. En ons loven moet een reactie zijn op wat God heeft gezegd en gedaan. Daar moet het een “amen” op zijn, met een danken en loven. En dat zou bij iemand die dat op een ingetogen manier doet best wel eens veel dieper kunnen gaan dan bij iemand die dat op een uitbundige manier doet. Een uitbundige manier kan inhoudelijk juist erg oppervlakkig zijn. Dus hoe het er uiterlijk uitziet zegt niet zoveel.

Het belangrijkste is dat het een goede Bijbelse inhoud heeft. Als dat ontbreekt, of erg zwak is, dan wordt het loven een leeg iets. Dan zou het best eens kunnen dat het eigenlijk vooral om iets anders gaat, om de muziek, om de sfeer, om de beleving, om de energie, om de ervaring, om jezelf. Het kan dan in de grond van de zaak veel minder gaan om God, om de Heere Jezus, om wat Hij gedaan heeft en wat Hij heeft gezegd en beloofd. Om het offer dat Hij heeft gebracht om Zich met ons te verzoenen, om onze schuld op Zich te nemen en voor ons weg te dragen.

Het nummer "Praise" van Elevation Worship is qua inhoud totaal niet te vergelijken met veel psalmen en oudere hymnes die ik ken. Die zijn zoveel rijker van inhoud. Maar als die je minder aanspreken dan bijvoorbeeld dit lied dan gaat er iets mis. Waar ben je dan op gericht? Waar laat je je dan mee voeden? Gaat het dan niet vooral om de muziek en de sfeer, en veel minder om Bijbelse inhoud, om het Woord van God zelf? Je komt hiermee in de gevarenzone dat je een God naar je eigen denkbeelden gaat aanbidden, in plaats van de ware God.

Bijbelse inhoud is van levensbelang. Daarmee bouw je op een rots. Maar als dat ontbreekt dan bouw je op zand. En als dan de stormen losbarsten in je leven en de opwinding van de muziek en de sfeer verdwenen is, houdt je bouwwerk dan nog stand? (Vgl. Mattheüs 7: 13-27). Ik zie zo vaak dat mensen vooral bouwen op tijdelijke positieve gevoelens van een tijdelijke opwinding of prikkeling. Maar als er dan moeilijkheden komen dan raken ze vertwijfeld en zeggen ze “ik kan niet meer geloven." Want ze hebben niet gebouwd op het Woord van God. God werkelijk loven gebeurt op de momenten dat het allemaal niet zo prettig is en niet zo vrolijk is, wanneer je tegenslagen te verwerken hebt, kleine of grote. En je dan toch rust vindt in Hem en dankt om wat Hij heeft gedaan.

Ik moest denken aan het lied "It is well with my soul" dat God echt looft, ik heb het al eens eerder genoemd. Horatio Spafford, de schrijver van dit lied, was een rijke Amerikaan en vriend van de bekende evangelist ds. Moody. In 1870 verloor hij zijn vierjarig zoontje. Enkele maanden erna, in de grote brand van Chicago, verloor hij al zijn bezit en had hij niets meer behalve zijn vrouw en vier dochters. In de twee jaar die volgden probeerden hij en zijn vrouw zich in te zetten om mensen die ook alles verloren hadden bij te staan. Toen zijn vrouw het niet meer kon volhouden besloot hij met zijn gezin naar Engeland te gaan met de boot voor een vakantie en diverse andere zaken. Toen er op het laatste moment iets tussenkwam stuurde hij zijn vrouw en kinderen alvast vooruit terwijl hij zelf zou nakomen met een volgende boot. Op volle zee echter kreeg de boot met zijn gezin daarop een aanvaring en zonk binnen korte tijd. De vier jonge dochters verdronken en alleen zijn vrouw overleefde de ramp. Toen schreef hij door zijn verdriet heen dit bekende lied:

“Of ik nu vrede heb, of als verdriet mij overspoeld, wat mijn lot ook is, U hebt mij geleerd te zeggen: Het is in orde met mijn ziel. De satan kan slaan, verzoekingen kunnen komen, maar laat dan deze gezegende zekerheid blijven staan: dat Jezus Christus zich over deze hulpeloze ziel heeft ontfermd en Zijn bloed heeft vergoten voor mijn ziel. Mijn zonde, oh de gelukzaligheid van deze heerlijke gedachte! Mijn zonde is niet slechts ten dele, maar volledig aan het kruis genageld, ik draag het niet meer. Loof de Heer, loof de Heer , o mijn ziel! Het is in orde met mijn ziel. Heere, het is Uw komst die we verwachten. De hemel, niet het graf, is ons doel. Heere haast u, dat mijn geloof zal veranderen in een aanschouwen. De hemel zal worden teruggerold als een boekrol, de bazuin zal klinken en de Heere zal neerdalen. Dan zal het goed zijn met mijn ziel.”

Dat is God loven! Dat is de dingen in perspectief zetten. Dat is weten wie God is en wie jij zelf bent. Dat is de zonde en de gevolgen ervan onderkennen en Gods antwoord daarop gelovig ontvangen. En dat kunnen we leren doen bij kleine en bij grote tegenslagen. Maar daarvoor moeten we worden opgebouwd door Bijbelse inhoud.

Het probleem is niet de vrolijkheid of de uitbundigheid, het probleem is het gevaar dat de inhoud van het geloof sluipenderwijs wordt uitgehold en veranderd en dat het vooral draait om jouw beleving en veel minder om wie God werkelijk is, wie de Heere Jezus werkelijk is en om wat Hij heeft gedaan en heeft gezegd en beloofd.

Het mag best vrolijk of uitbundig zijn op zijn tijd, maar laat dat niet een doel op zichzelf zijn. Eerst komt de inhoud. Vrolijkheid of uitbundigheid kan daar eventueel dan uit voortkomen. Zonder dat wordt het een opgeklopt iets, opgeklopt door de muziek, door de sfeer en wat dan ook, in plaats van als gevolg van Bijbelse inhoud.

Er is een tijd om vrolijk te zijn en er is een tijd om ernstig te zijn. Als het moeilijk is in je leven ben je niet gebaat bij vrolijke muziek. Zulke muziek helpt je misschien voor een moment de moeiten en zorgen te onderdrukken of te overschreeuwen, maar dat houdt geen stand. Bijbelse inhoud daarentegen helpt je de dingen te aanvaarden voor hoe ze zijn, in de wetenschap dat het het een einde zal nemen en dat er iets beters wacht. En hoe eerder je begint dat te leren, hoe beter.

Ik hoop dat dit antwoord je helpt. Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Lees meer artikelen over:

opwekking
28 reacties
Samanthi
@arrow
2 Samuel 6

14 En David huppelde met alle macht voor het aangezicht des HEEREN; en David was omgord met een linnen lijfrok. 16 En het geschiedde, als de ark des HEEREN in de stad Davids kwam, dat Michal, Sauls dochter, door het venster uitzag. Als zij nu den koning David zag, springende en huppelende voor het aangezicht des HEEREN, verachtte zij hem in haar hart. 20 Als nu David wederkwam, om zijn huis te zegenen, ging Michal, Sauls dochter, uit, David tegemoet, en zeide: Hoe is heden de koning van Israël verheerlijkt, die zich heden voor de ogen van de dienstmaagden zijner dienstknechten heeft ontbloot, gelijk een van de ijdele lieden zich onbeschaamdelijk ontbloot?
Davinci83
@Areow
Ik heb wel wat bedenkingen bij wat zei:

"...Als God nou een mens in het hart grijpt, dan is een van de vruchten van dit geschonken, door Gods Geest uit Genade gewerkte waar zaligmakend Geloof dat je uit liefde tot God naar Zijn Wil en Wet wil leven. Maar ook begerig wordt naar Bijbels onderwijs. Dat het hart en zieleleven verklaard worden. Dat is sws al een ding wat hier niet gebeurd. .."
Dat is toch niet uit zo'n filmpje af te leiden?
Je zou kunnen zeggen 'ik zie dat hij het niet met z'n hart zingt'.. dan nog..hij doet dat concert wellicht voor de zoveelste keer en is moe. Jij zingt ps 68 ook niet elke zondag even enthousiast toch?

"Dat een mens een zondaar is van nature die verloren gaat zonder de Bekering en Werkingen van Gods Geest dat zal je amper of niet horen..."
Ik hoor in bovenstaande zin ook niets over geloof in Jezus. Net zo goed eenzijdig.

"..We zien (eerste filmpje) geen verschil met een wereld concert, alleen een "praise" Christelijk sausje. O my soul.. o my soul.."
Wanneer is iets een wereldconcert? En wat is er bijbels verkeerd aan een wereldconcert? Of is het soms dat wij bepaalde dingen niet mogen omdat de wereld (ingepikt) dit al doet en wij nu eenmaal geheel anders moeten zijn? Dat lijkt ook wel wat op het eigenaardig standpunt van sommigen om tegen een baard te zijn (deden hippies al dus doen wij niet)

"..nou als je nou eens werkelijk door God daar gebracht mag worden dat je je gaat zorgen maken om de eeuwigheid en je zielsbehoud, dan ga je daar niet staan swingen hoor.."
Dat is jouw beleving of idee. Maar waarschijnlijk zouden die mensen dat inderdaad niet doen. Maar nu ze dat stadium gechter gepasseerd zijn juichen ze het uit (denk ook aan David)

"..Ik ben erg van overtuigt dat dit meer een lied op tafel geboren is om geld te verdienen en een concert te kunnen geven dan een lied uit de diepte.."
Welke bijbels te funderen feiten hebben die overtuiging gevoed?

"..Als God een mens Bekeerd, zou je daar dan nog gaan staan swingen en dansen, en in dergelijke kleding, ik geloof er niets van..."
Als God een gergemmer bekeerd dan denk ik dat je gelijk hebt. Als een Amerikaan zich na overtuiging overgeeft aan Jezus
Misschien juist wel.

"..En dat geldt al helemaal voor de zangers, vol potserige sieraden en vol tatoeages, en behoorlijk trots daarop. En dat bedoel ik met hun leven, Leven wat erin zit moet eruit komen en dat zie je niet..."
Is een video daar niet wat kort voor om dat te concluderen?

"..Je ziet wel wereldsgezindheid eruit komen. Een mens veranderd als God een mens Bekeerd, daad, gelaat, praat, gewaad, vruchten ván Bekering (nee geen eigen werkheiligheid of eigengerechtigheid waarmee we denken dat God ons dat wel aanneemt, bestaat ook) maar die kenmerken die eruit komen, kan je een ding zeggen, ik zie ze niet in het eerste filmpje..."
Als je niet als refo bent opgegroeid ben je dingen ook anders gewend en is kleding bijv. Minder een issue, net als dat roken in refoland minder een issue is. Ook is niet iedereen nog even volwassen in het geloof.

"..God komt pas aan Zijn eer als de zondaar op het diepst vernederd, God het hoogst verheerlijkt, de zondaar die oprecht een zondaar wordt, en aan Gods Voeten terecht komt om Genade..."
Een uitspraak die je wel vaker hoort, maar je in de Bijbel niet terugleest. Het lijkt meer een abstracte uitspraak die goed klinkt en te berde wordt gebracht in situaties als dit
Om middels groots contrast een ander over zichzelf aan het twijfelen te brengen.
Ik denk niet dat PAS dan God aan zijn eer komt. Ik verwacht dat onder andere uit dit concert God eer krijgt.

"..Dit geswing en gedans met de boodschap die gebracht wordt is er een uit de mens. Ik pakte, ik wou, ik nam, ik heb. Dat is niet tot Gods eer..."
Volgens mij was dat de songtekst niet. Swingen en dansen kan ok zijn (denk aan david)

"..Het Borgwerk van Jezus zal door Gods Geest toegepast moeten worden. ."
Wat heeft dat met dit te maken?

"..Als voor de mens het totaal verloren ligt, wil God dat geven en mag de mens (niet zelf grijpen, pakken, bezitten) nee met een open bedelende hand wordt het hem gegeven..."
Hier ga je best ver met eigen interpretatie.
De Bijbel roept de mens op tot geloof en bekering. Jij draait het meer om. Natuurlijk mag je het pakken want het wordt aangeboden en pakken gebeurd niet als je niet in Jezus geloofd. Bedenk ook de consequentie van een zo afgeknepen idee van zalig worden: dan is het aan het eind der tijden de duivel nog behoorlijk goed gelukt om het reddingplan te laten mislukken; mag ik uit gaan van 99,9%?

"..Dat zal die mens in verwondering en blijdschap die hand mogen sluiten en aannemen. Dan wordt een lied uit de diepte geboren. " eens was ik ern vreemdeling voor God en mijn hart " - " gestorven voor mjj, zal mijn zwanenlied zijn.."
Eigen ideeën zonder bijbelse grond

"..Niet dat dus alle liederen slecht zijn, maar ik ben iig blij dat we het bij de Psalmen houden in de kerk om de zuiverheid te bewaren..."
Tegelijk wellicht een schrijnende verarming van datgene dat ter beschikking stond om God te eren (met alle respect voor de psalmen)

"..Je weet niet wat er in het hart omgaat? Jawel van Leven door God gegeven komt eruit, eenmaal door God bekeerd en door God geleerd dan veranderd een mens. Dan ga je daar niet in een strakke sportbroek en v hals staan springen, dan pas je je leven aan.."
Jij zou dat niet niet doen, maar denk nogmaals aan David.

"..Dan schaam je je wel voor het verminken van je lichaam met tatoeages en bedek je die.. enz zomaar als voorbeeld (vruchten van Ware Bekering.."
Net hoe je opgevoed bent. Wellicht nog tatoeages uit een 'eertijds'. Er zijn ook genoeg die hun longen verminken met roken. Is dan weer minder een issue blijkbaar.

Ik denk dat de beleving van het geloof in elk geval uiterlijk best kan verschillen met hoe we het in refo-nederland gewend bent. Wij zien wat voor ogen is; God zien het hart aan
Samanthi
@davinci83
Ja dat dacht ik ook over doe tatoes, die vallen er niet af na je bekering :+)
Ali636
Iets vrolijks raakt me meer dan de Psalmen? Mijn leven is wat radiaal veranderd nadat ik de vreugde hoorde van Psalm 119. Psalmen voor nu.
Gtn
Het 1 sluit het ander niet uit. Wij zijn er vaak nogal goed in om overal een tegenstelling van te maken, dat denkt lekker makkelijk in zwart-wit en goed-fout en is lekker veilig. Maar je kunt God grootmaken en prijzen met de psalmen én met praise/worship muziek.

In sommige reacties zie je duidelijk dat denken in tegenstellingen, waarbij degenen die het niet doen 'zoals wij gewend zijn' per definitie fout zijn. Dat is echter een valse tegenstelling. God geeft ieder zijn eigen karakter en ook ieder zijn eigen weg. Laten we daar oog voor hebben!
Arrow
God geeft Zijn eigen weg ja dat klopt. Een ieder een andere weg. Maar de kenmerken zijn hetzelfde, en een Waar Kind van God wil leven naar de Geboden. De tatoeages vallen er idd niet af maar hij zal ze uit oprechte schaamte proberen te bedekken (weet hier voorbeelden van)
Gtn
https://cvandaag.nl/92589-marcel-was-een-gevreesde-feyenoordsupporter-en-heet-nu-iedere-zondag-mensen-welkom-in-de-kerk

Hier het verhaal van iemand die niet aan jouw 'standaarden' voldoet. Toch is er blijdschap in de hemel dat Marcel zich bekeerde! Laat Gods werk alsjeblieft aan God Zelf over en ga Hem niet voorschrijven hoe Hij een mens moet bekeren!
Samanthi
@Arrow

Wat opvallend is, Michal veracht David als hij in zijn ondergoed over straat huppelt, je leest niet dat Gods kinderen hem vermaande.

Er zijn idd mensen die hun tatto afdekken, maar er zijn er ook die dat niet doen.
Ik ken mensen die nog regelmatig terug vallen en toch weer drugs gebruiken, deze kwetsbare mensen komen er met een btje hulp weer af, toch zal ik nooit tegen hen zeggen: Als je bekering echt was zou je niet meer naar de coke grijpen, als je de Heere liefkrijgt word je juist mild voor anderen, omdat je jezelf zo goed kent.
Dat is mijn ervaring.