Twijfelen aan allerliefste jongen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Anderhalf jaar heb ik nu een relatie met de allerliefste jongen die ik mij kan wensen. Ik hou echt van hem. Helaas kan ik alleen zo erg tobben/twijfelen. Bijvoorbeeld: hou ik mij niet voor de gek, voel ik genoeg, ik heb niet die aantrekkingskracht die ik in mijn fantasieën heb. Dus praten we over lust, liefde is meer op de achtergrond. Bij mijn vriend voel ik wel echt de liefde en daar kan je van op aan natuurlijk.

Ik beschrijf mijn vriend als een hele leuke, grappige lieve, sociale jongen. Wat ik allemaal enorm belangrijk vindt. We kunnen samen goed praten over van alles en nog wat. In de eerste tijden van de relatie had ik wel spanningen, wat vooral bij mij lag. Wilde alles goed doen, en het liefst niet te ingewikkeld. Zodra ik over mijn verleden moest praten vond ik dat niet fijn. Maar nu gaat het veel beter, voel mij echt op mijn gemak bij hem. Kan mij bijna niet voorstellen dit geen liefde is.

Wat alleen lastig is, dat ik altijd wel ergens mee zit. Of iets in de relatie of daar buiten om. Heb ik het één opgelost of wegvaagt, komt er weer wat anders. Tijdens mijn vorige relatie had ik ook twijfels. Toen irriteerde ik mij ook meer aan hem en groeiden we meer uit elkaar dan naar elkaar toe. Toen hij het uitmaakte was het een opluchting. Maar dat zal ik bij deze niet hebben, ik wil met hem trouwen en voor hem zorgen.

Maar nu ben ik bang, ja bang dus. Of dit dus weer een teken is dat het niet goed zit. Maar dat geloof ik bijna niet. Waarom kan ik daar mee zitten, terwijl het eigenlijk niet eerlijk is. Het is lang geleden. En tobben/twijfel zit in mijn karakter. M’n moeder heeft ook last van tobben enzo. En die gelooft oprecht dat wij bij elkaar horen. Hoe kan ik dit loslaten? Het lijkt een soort bindingsangst. Want ik hou echt van mijn vriend en wil met hem het leven delen, hij is mijn beste vriend/liefde.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je hele brief door lees ik ‘ja, nee, ja, nee’ over deze hele lieve jongen. Dat is twijfel, dus. Zeker. Maar, wáár twijfel je nu precies aan? Schrijf eens voor jezelf op -in twee kolommen: een met ja, een met nee- wat je van een relatie (een lang leven samen) verwacht. Van een relatie in het algemeen en daarna van déze relatie. Eventueel kun je je vorige relatie ook op deze manier analyseren. Daarna ontdek je vast wel, waar je twijfels over gaan. En dat ga je vervolgens met je vriend bespreken.

Jullie komen er wel uit, hoor, want uit je brief blijkt wel dat deze relatie ànders is dan de vorige! Vertrouwen is het sleutelwoord... en dat is niet hetzelfde als de garantie dat alles altijd goed gaat, maar het kan door vertrouwen in elkaar wèl een groeiende liefde zijn waarmee je in moeilijker tijden tóch trouw kunt blijven aan elkaar!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

relatietwijfelsverkering
1 reactie
Iboi
Als je het ziet zitten, ga dan eens in gesprek met een (relatie)coach of psycholoog, die samen met jou, jou kan ontrafelen en kan helpen hoe je met je getob om kan gaan en wat het precies betekend.