Liever niet geconfronteerd met verleden van man

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van halverwege de 40 die 20 jaar getrouwd is met een lieve man. Mijn man heeft vroeger, voordat ik hem kende, seks gehad met verschillende vrouwen, onder wie ook prostituees. Ik heb hier best moeite mee gehad maar toch de keuze gemaakt, jong als ik was, met hem te trouwen. Ik dacht dat dit met de jaren wel zou slijten. We hebben een goed huwelijk, ook in seksueel opzicht. Wel merk ik dat ik me nog soms niet echt exclusief voor hem voel. Zijn lichaam is immers van zoveel verschillende vrouwen geweest.

Ook woont er sinds kort een vrouw waar hij seks mee heeft gehad bij ons in de straat. Weliswaar een eind bij ons huis vandaan, maar toch. Ik merk dat ik het vervelend vind om haar tegen te komen en bijvoorbeeld een buurtbarbecue o.i.d. nu vermijd. Het is niet zo dat ik bang ben dat mijn man nog gevoelens heeft voor haar of zij voor hem. Maar ik voel me er gewoon niet prettig bij. Ik word liever niet geconfronteerd met zijn verleden. En heb geen behoefte aan contact met deze vrouwen.

Is dit normaal dat ik hier op mijn leeftijd nog last van heb? Zou ik hier hulp voor moeten zoeken of is het iets waar meer mensen die met een degelijke situatie te maken hebben last van hebben en is dit ‘normaal’ en hoort het nu eenmaal bij de gebrokenheid van het leven.

Ik stel de vraag bewust aan Marijke Rots omdat ik verder een vrouw ben die nuchter in het leven staat en niet zo snel van haar stuk gebracht is. (Daarom ook mijn onzekerheid waarom ik op deze situatie zo totaal anders reageer dan ik van mijzelf zou verwachten.) Ik waardeer uw antwoorden op Refoweb altijd omdat deze ook altijd zo helder en nuchter zijn.

Antwoord

Beste mevrouw,

Mijn reactie op uw brief kan kort zijn: die bekende ‘roze olifant’ die uw gedachten zo bezighoudt staat in de weg!

“Ik word liever niet geconfronteerd met zijn verleden”, schrijft u. Nee, dat snap ik, maar u kunt zijn verleden (noch dat van uzelf) uitwissen. U kunt er wél mee leren leven! En dat is wat u al jaren doet, zij het met vallen en opstaan. Ik heb ooit geleerd dat hoe dieper je een balletje onder water probeert te duwen, hoe hoger het springt als het wordt losgelaten. Dát is het geval in uw gedachten: hoe meer u denkt en meent te voelen hoe minder u controle op uw gedachten en gevoelens hebt. De ‘roze olifant’ wordt steeds groter en beneemt u het goede zicht op uw echtgenoot.

Dus, nuchter en realistisch: u hebt ooit de keuze gemaakt voor deze man met wie u al jaren getrouwd bent. Ja, hij heeft een verleden waar u niet blij mee bent (als ik dat zo mag zeggen), maar dit wist u. Hij heeft over zijn verleden met u gesproken en hoewel niet fijn om te horen zou het erger zijn als hij geheimen had, toch? Houdt dat maar in gedachten: een eerlijke man is veel waard! En als hij zonden beleden heeft, mag hij een nieuwe kans krijgen, lijkt me. Zelfs als ‘vergeven’ een of meer stappen te ver is. Dat betekent echter nog niet dat ú zomaar vergéten kunt!

Hoe kunt u dan wel leren omgaan met genoemde ‘vreemde vrouwen’? Gewoonweg door steeds tegen uzelf te zeggen (zo vaak als nodig is!): hij heeft voor mij gekozen en ik voor hem, wij horen bij elkaar! Schrijf het in uw agenda, op de spiegel in de badkamer, of op een papiertje dat u in uw jaszak stopt. Net zolang tot die olifant verjaagd is uit uw gedachten en u zult zien dat u zich beter gaat voelen! Hij heeft voor ú gekozen, al lang geleden en u voor hem. Vanzelf verandert er niets, zoals u in het begin misschien gehoopt hebt, maar wel als u uzelf toespreekt! Het kan heus zo worden, dat wanneer u de ‘buurvrouw’ ontmoet het u niets meer doet, ómdat u met dankbaarheid bedenkt wat uw echtgenoot al vele jaren voor u betekent!

Met dank voor het compliment aan het einde van uw verhaal,
Marijke Rots