Vriendin vindt het lastig om te geloven

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb nu ruim anderhalf jaar verkering met een meisje dat het heel lastig vindt om te geloven. We hebben het samen al best wel eens over het geloof gehad, ze gaat met me mee naar de kerk en ze is mee geweest naar een christelijk jongerenweekend. We hebben zelfs een aantal keer samen gebeden. Toch vindt ze het ontzettend lastig om zich over te geven aan Jezus. Bidden en Bijbellezen doet ze zelf nauwelijks en vanuit haar komt er bijna geen initiatief wat geloof betreft.

Ik vind dit enorm vervelend en bid veel om uitkomst. Van God krijg ik geen duidelijk antwoord. Hoelang moet ik hiermee nog geduld hebben/wat is het moment dat ik onze relatie moet beëindigen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Anderhalf jaar verkering: het meisje is bezig om jóú te leren kennen. Daar is een relatie voor bedoeld. Je groeit naar elkaar toe óf je groeit uit elkaar. Je schrijft dat je het “al best wel eens over het geloof hebt gehad.” Dat is mooi, want als geloof voor jou belangrijk is hoort dat een wezenlijk onderdeel te zijn van jullie nadere kennismaking met elkaar. Toch vraag ik me af of je nu anderhalf jaar verkering hebt of anderhalf jaar bezig bent met bekering!

Je schrijft niet of zij al eerder met de Bijbel, het geloof, de kerk heeft leren leven. Het kan dus zijn dat alles wat zij van jou hoort voor haar helemaal nieuw is. Als ik van dit laatste uitga is jouw levensvisie en -wijze misschien een goed vóórbeeld voor haar, maar daarom nog niet meteen iets wat zij ‘overneemt’. Als zij jou wil leren kennen -met alles wat bij jou hoort- is dat geen garantie dat zij ‘tot geloof komt’, hoe hard je dat ook zou wensen. Geloof kun je nu eenmaal niet aan elkaar geven, laat staan dat je geloof kunt afdwingen!

Je krijgt van God geen duidelijk antwoord, vind je, maar zíe je wel hoe Hij aan het werk is in jullie beider leven? Jíj wordt aan het denken gezet en zij wellicht ook. Is dat ‘genoeg’ om verder te gaan naar een toekomst samen? De tijd zal het leren en als je dat geduld niet kunt opbrengen, hak je nu een knoop door. Maar dan zeg ik er tegelijk nu bij: hóud je van haar, geef jij líefde een kans, geef je háár een kans of zoek je iemand die net zo denkt, doet, gelooft als jij dat hebt geleerd? Ofwel: ben je ten diepste alleen op jezelf gericht? Confronterend, hè? Denk er maar eens over na en vooral ook: praat met je vriendin over deze brief van jou aan Refoweb!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering