Heb dank

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

In een dienst wordt vaak zijn het gebed gezegd: “Heb dank voor...” enz. Dat betekent: “Wij danken U voor...” Ik begrijp dit wel, maar heb het altijd vreemd gevonden. Waarom wordt dat dit zo gezegd en waar komt het vandaan?

Antwoord

Goede morgen vragensteller,

Hebben wil dan zeggen: wij geven u. Zo zeggen wij ook: heb de eer. Dat betekent: U zij alle eer gegeven. Ook tegen mensen zeggen wij toch: heb dank voor dit of dat? Waar het vandaan komt weet ik niet maar volgens mij is het gewoon goed Nederlands en wordt het ook algemeen gebruikt. Ik kan er niets vreemds aan ontdekken, mede omdat ik het ook zelf zo gebruik.

Hartelijke groeten,
Ds J. L. Schreuders