Met persoonlijkheidsstoornis aan het Heilig Avondmaal (2)

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Iemand met een persoonlijkheidsstoornis lijdt over het algemeen in zeer zeer, zeer grote mate. Het is een ziekte waar niet om gevraagd is, met wantrouwen en zelfhaat tot gevolg. Waarom zou je niet aan het avondmaal mogen als je na iedere roes van wantrouwen, verdriet en zelfhaat en alles wat erbij komt, je weer moet belijden dat je het alleen van Hem kan verwachten? Stel ik heb een gebroken been, mag ik dan ook niet aan het avondmaal? Een persoonlijkheidsstoornis is toch ook een ernstig mankement zeg maar, waar je kracht in kunt vinden bij de Heere.

Antwoord

In het betreffende antwoord gaat het niet over een persoonlijkheidsstoornis als verhindering voor het avondmaal, maar het aanhouden van bepaalde zonden. Ds. Van Keulen adviseert daarom in deze zaak pastorale begeleiding. Voor degene die zijn zonden belijdt, om vergeving vraagt en een ernstig voornemen heeft deze ook te laten, is er geen verhindering om aan het avondmaal te gaan.

P.S. Het gaat hier vooral om een reactie en niet om een vraag. Die kun je achterlaten onder een antwoord. Mailen kan ook via vragen@refoweb.nl. Een reactie via het anonieme vragenformulier nemen we niet meer in behandeling.