Dodenherdenking

Ds. J.D. Heikamp / 52 reacties

Vraag

Ds. Heikamp, mogen we wel meedoen aan de jaarlijkse dodenherdenking? We zien immers kransen en bloemen liggen, terwijl we zelf tegen bloemen op begrafenissen zijn?

Antwoord

Ik heb vorige week een herdenkingsdienst geleid en met de gemeente twee minuten stilte gehouden om klokslag acht uur. Ook in voorgaande jaren heb ik in plaatselijke gemeenten tijdens de dodenherdenking uit Gods Woord gelezen en gebeden tezamen met andere predikanten en meestal de burgemeester. Dat mensen dan kransen leggen is ter nagedachtenis aan hen die voor ons gevallen zijn in de diverse oorlogen die tot vandaag toe gevoerd zijn. Persoonlijk doe ik niet mee aan de kranslegging, ook niet als me dat gevraagd wordt.

Toch vind ik een kranslegging tijdens dodenherdenking van een andere orde als de bloemen op de begraafplaatsen. Daar zijn we niet zo voor, nietwaar? Toch nog eerlijke opmerking. Mijn vrouw en ik kwamen enkele jaren geleden op het graf van ons kleinkind (dat graf is normaliter vrij van bloemen) en schrokken want er lag een roos op de grafsteen. Het bleek van een kleinkind die dat in zijn eentje had gedaan. Hij moest, zei hij, zo vaak aan Willijan denken. Mijn vrouw en ik keken elkaar aan en kregen een traan in onze ogen. Een nadenkertje...

Met hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

52 reacties
bakvis
Wie heeft het over 'afschepen met een bloemetje'
dat is je eigen interpretatie weer hoor Catherine! Zeg je dat ook als je zelf een bosje krijgt met je verjaardag? "dankje wel hoor, maar bloemen verwelken"?!
Davinci; ben het helemaal met je eens!
@ Hanna; je doet er niet aan mee maar weet zelf niet waarom? Sorry hoor, ik respecteer dat mensen geen bloemen bij een begrafenis willen maar als je niet eens kan vertellen waarom niet...vind ik wel heel erg raar, eerlijk gezegd! En als jullie het niet willen moeten mensen dat respecteren vinden jullie maar waarom doen jullie het dan andersom niet en vel je eigelijk een oordel over het verdriet of de vorm van verdriet uiten bij een ander?
Laten we zwijgen over hoe een ander zijn of haar verdiet uit! Dit ligt zo ontzettend gevoelig!! Denk erover wat je wil maar houd het voor je! Mijn vader werkt in de uitvaart branche, en wat ik zo erg vind is dat mensen uit de reformatorische gezindte zo neerbuigend en veroordelend kunnen doen als ze op condoleance of begrafenis komen waar bloemen zijn, soms door gezichtsuitdrukking of gebaren, soms door woorden! Nou, zo zijn we bepaald geen afspiegeling van de Heere Jezus én al helemaal stralen we niets uit om jaloers op te worden! En dat moet toch wel? Juíst rondom de dood!
In de Bijbel werd trouwens ook heel veel zorg gegeven aan een overledene; de lekkerste specerijen...zelfs toen de Heere Jezus al een paar dagen in het graf lag gingen de vrouwen er naar toe om Hem eer te bewijzen met specerijen en zalven!
Zo hebben wij in de direkte familie/vrienden kring al veel begrafenissen meegemaakt; varieërend van 1 dag tot 88 jaar, en regelmatig zien we ook dat kinderen 'iets' willen geven; een tekening, een beer, een autootjes of wat dan ook, ik vind dat zo ontroerend! Of een klein bloemstukje, losse rozen óf wat dan ook, het maakt op mij (let op, persoonlijke mening;) ) meer indruk dan zo'n zwijgende sombere zwarte menigte waar geen sprankje hoop is en vanuit gaat! Jezus zegt: Ik ben de opstanding en het leven, wie in Mij gelooft zal leven; ook al is hij gestorven!! Laten we zorgen dat we elk voor ons zelf die zekerheid hebben! En of er dan wel of geen bloemen op je graf liggen doet er dan toch helemaal niet toe?! En ik denk, dat we dan ook stukje bij beetje leren om zulke dingen los te laten en er doorheen te kijken! Het woord dood = na pasen de afkorting van Door Opstanding Officieel Doorbroken!!
1a2b3c
bakvis, je zegt: Denk erover wat je wil maar houd het voor je!

Je geeft anders zelf ook uitgebreid je mening dus waarom zou een ander dat dan niet mogen?
Ik ben het overigens helemaal met je eens maar als een ander er anders over denkt (ook al kunnen ze het soms niet onder woorden brengen) dan zou ik daar niets van willen zeggen.
Ik vind het een probleem wanneer je niet weet hoe de overledene er zelf over dacht. Als de één dan wel bloemen wil en de ander niet.
Hanna
Ieder moet het toch voor zichzelf weten?
Jij hebt jou mening erover en ik de mijne,
ik ga niet een heel verhaal op internet zetten waarom ik het niet wil,
en het is moeilijk uit te leggen, dat bedoelde ik ermee!

Ik heb in een bloemenwinkel gewerkt, grafstukken gemaakt,
en ik heb veel mensen geholpen om ze tevreden te stellen door een mooi
grafstuk te maken en ze zo te helpen!
Maar...dat wil niet zeggen dat ik daar achter sta!

Zeker is het ontroerend als mensen zelf iets willen geven,
en onze kinderen hebben een mooie kleurplaat gemaakt,
MAAR...die gegeven aan hun oom en tante en kijk, daar gaat het nu om vind ik: het gaat om de overLEVENden, en niet om de doden, hoe moeilijk en verdrietig het ook is!

In de kerk bij de rouwdienst gaat het om de roepstem die ervan uit is gegaan, en niet om de overledene, maar om het Woord voor de mensen die achterblijven...

dit is mijn persoonlijke mening...
Cloudsadmirer
Wat zou de Heere Jezus ZELF vinden van deze discussie?
Als Hij daar zelf geen woord aan wijdt in Zijn Woord, waarom zouden wij dat dan wel doen? Blijkbaar zijn we er vrij in.... Dankt God! Verzwaar je leven niet met onnodige discussies.
Annet76
In dat geval kunnen we refoweb beter uit de lucht halen als we nergens meer over kunnen praten.
Catherine
Ja idd, we zijn toch om elkaars mening te scherpen ? Ik lees de div meningen en denk dan: o ja, zo kan het ook nog zijn.
@bakvis: afschepen bedoel ik als je het letterlijk zo doet en na de begrafenis niks meer van je laat horen. Mensen hebben rondom de teraardebestelling meestal belangstelling genoeg, maar na 3 maanden, 8 maanden. Ik hoor heel vaak dat veel mensen gaan wegblijven.
Precies Hanna, het gaat om de achterblijvers. In tstille graf zingt niemand meer Gods lof !
Cloudsadmirer
Annet76, reageer nog eens, maar dan met een GOEDE interpretatie van mijn woorden!
1a2b3c
Ik snap je even niet zo goed Rinske. Er zijn genoeg vragen op refoweb te vinden waar je zelf ook volop meedoet in een discussie, ook als daar niets over in de Bijbel staat. (je goed recht overigens)
Juist als er dingen zijn die niet in de Bijbel staan, zoals dit, dan is het helemaal niet verkeerd om elkaars mening te horen zolang dat eerlijk en op een respectvolle manier gebeurd.
Ieder mens is nu eenmaal uniek dus zullen we uiteraard niet allemaal dezelfde mening hebben. Maar op die manier kunnen we elkaar leren begrijpen en daar is toch niets mis mee?
Als je vindt dat deze discussies je leven verzwaren doe je er toch gewoon niet aan mee, niemand is iets verplicht hoor.
Annet76
Akkoord, maar ik wil er wel een kanttekening bij plaatsen. De woorden van Catherine – die precies hetzelfde zijn als mijn woorden – sla je over?! Het lijkt wel alsof alles wat ik opschrijf voor jou reden is om de aanval in te zetten, maar goed het kan ook aan mij liggen.

Ik sluit me volledig aan bij de woorden van 1a2b3c én Catherine.
In hoeveel onderwerpen is de naam Rinske te vinden waar helemaal niets over in de Bijbel staat?!
Helemaal niks mis mee, jouw bijdragen zijn altijd waardevol, maar zo ook die van andere mensen.

Dan wordt hier een vraag gesteld en jij reageert nota bene als allereerste, om vervolgens te zeggen: “Als Hij daar zelf geen woord aan wijdt in Zijn Woord, waarom zouden wij dat dan wel doen?” Dat is een opmerkelijke bijdrage van iemand die als eerste er woorden aan heeft besteed toch?

Bovendien; het betreft een heel gevoelig onderwerp en daar wordt in mijn beleving heel openlijk over gepraat. Ik vind daar helemaal niks mis mee, jij denkt daar blijkbaar anders over.
Ik heb mijn mening, lees, schrijf en denk mee. Soms met als resultaat dat ik mijn mening bij moet stellen, soms ook niet. Dat vind ik het mooie aan refoweb!
En, zoals 1a2b3c ook zegt: “Als je vindt dat deze discussies je leven verzwaren doe je er toch gewoon niet aan mee, niemand is iets verplicht”

Vandaar mijn opmerking; en als we niet kunnen praten over onderwerpen waar Hij geen woord aan wijdt, dan zal het refoweb behoorlijk slinken!
Catherine
Ik blijf het jammer vinden dat er geen mogelijkheden tot nuancering zijn. Ik merk regelmatig dat mensen woorden/zinnen anders interpreteren als bedoeld zijn. Geldt niet alleen voor mij, maar ik zie soms mensen stekelig reageren op iemand en vraag me dan af, waarom. Ik lees het dan kennelijk anders. Probeer het altijd zo goed en kort mogelijk te verwoorden. Je hoeft idd niet altijd over bijbelse onderwerpen te discussieren. Ik heb hier nu veel standpunten gezien t.a.v. bloemen. Mijn persoonlijke mening is er niet echt door veranderd, ik geef liever bloemen bij leven. De beantwoorder wil geen kransen leggen, ook niet als het hem wordt gevraagd. Maar de krans op 4 mei wordt niet op een graf gelegd, maar bij een monument ! Op een graf vind ik het eigenlijk treurig als je na een paar dagen gaat kijken, allemaal verwelkte bloemen. Eigenlijk symbolisch.
Cloudsadmirer
Mijn eerste reactie is geen discussieerende reactie, het was bedoeld voor de vraagsteller. Dus dat staat er los van.
Volgens mij moet ik even iets verduidelijken: natuurlijk ben ik niet 'tegen' discussies. Juist Bijbelse zaken kunnen het discussieren waard zijn. Ik hou van openheid en eerlijkheid, zo ook in de reacties. Alleen vond ik de toon van deze discussie behoorlijk fel (worden) en ik vraag me af of het onderwerp dat waard is, ook vond ik het respect voor elkaar niet altijd even duidelijk te merken. Daarom achtte ik het nodig om ons allemaal even naar Jezus zelf te verwijzen. Even allemaal nadenken.... om daarna (hopelijk) met een iets zachtere toon verder te spreken.
Ik heb bij deze een poging gedaan mijn woorden wat te verduidelijken. Over de vraag zelf ontstond bij mij enige verbazing, ik vind het het druk maken niet waard, vandaar dat ik deze discussie (wel/geen bloemen) onzinnig en dus 'verzwarend' vind. Hier laat ik het ook bij, een ieder spreekt voor zichzelf...
Annah
Ik keek langs de nieuwe vragen op Refoweb, en schrok alweer van het aantal reacties bij deze vraag. WEER een vraag over een BIJZAAK waar de discussie is aangewakkerd. Waarom toch?
Waarom discussieren we niet bij de vraag of iemand God al kent in zijn leven? Zijn bloemen nou zo belangrijk?

Als iemand er waarde aan hecht bloemen bij een graf te leggen, laat hem. Als iemand het afkeurt, laat hem. Punt uit. Verschillende mensen, verschillende meningen. Gods Woord zwijgt erover.

Groet Annah
Annet76
Jammer deze reactie Annah, dat draagt - als één van de weinige reacties hier - helemaal nergens toe bij!
Voor deze mensen zijn bloemen blijkbaar wél belangrijk, en als je goed gelezen had, dan weet je óók dat reageren hierop absoluut niet noodzakelijk is.

Praat mee over de dingen die jou interesse hebben, of anders gewoon niet.
Het staat je geheel vrij!

En nee, bloemen zijn helemaal niet zo belangrijk, maar wat is er verkeerd aan om er eens wat gedachten over te laten gaan.

Maar om nou te gaan disussiëren over het discussieren is iets wat jij blijkbaar noodzakelijk vindt, welnu daar zwijgt Gods woord ook over!
Dat lijkt me nog veel minder belangrijk om woorden aan te besteden dan het praten over bloemen bij een dodenherdenking!
pannenkoek
Juist Annah, ben het helemaal met je eens!!

verschillende mensen verschillende meningen. Ieder denkt anders.

@Annet 76, Annah wil met haar reactie een einde maken aan deze discussie. En dat kan ik goed begrijpen. Soms wordt er eindeloos doorgegaan, en daar heeft de vraagsteller niks meer aan.
Annet76
@Pannenkoek,

Hoewel ik meestal niet met pannenkoeken praat en het liefste over het onderwerp blijf praten, zal ik voor deze (pannenkoek) een uitzondering maken. Ik begrijp je reactie totaal niet.
“Verschillende mensen, verschillende meningen, iedereen denkt anders” Dat is maar goed ook en dat blijkt uit deze vraag maar weer. Betekent het gelijk dat we onze mening en of gedachten niet mogen prijsgeven omdat er mensen zijn die hier geen behoefte aan hebben? Mensen die het liefst iedere gedachtewisseling – wat soms wel eens een meningsverschil betekent ja – onder de grond stoppen omdat het niet bestaat? Daar wordt toch helemaal niemand wijzer van?
Wat is dat toch? Beheersen jullie jezelf zo slecht dat je er niet vanaf kunt zien om verder te lezen wanneer het je interesse niet meer heeft? Wanneer een vraag leidt tot meer dan de gemiddelde aantal reacties staat er altijd weer één of ander persoon op die even meent te moeten beslissen dat het genoeg is geweest, klaar, “het bevalt mij niet dus jullie ook gelijk niet (?!)
Of mensen die het ineens gaan opnemen voor de vragensteller omdat hij/zij er niks aan heeft? De vragensteller is evenzogoed vrij in het al dan niet lezen van de discussie en of gedachtewisseling, al leidt het tot 100 reacties! Het lijkt wel alsof één scheef woord voor sommigen gelijk aanleiding is om compleet in de stress te vliegen…daar is toch wel een beetje meer voor nodig dan het refoweb, hoewel ik het me bij sommigen wel eens afvraag.

Laat ik zeggen dat alle reacties die hier worden gegeven bijdragen aan het onderwerp, altijd, tot het moment dat er weer iemand om de hoek komt kijken die meent te moeten zeggen dat het hier genoeg is geweest, of bang zijn dat het eindeloos is, dat het nergens toe bijdraagt, dat het niet in Gods woord te vinden is, dat Hij er niet blij mee zal zijn. Dát zijn de (eerste) reacties die nergens toe bijdragen, het zijn dooddoeners die het maken we over bepaalde onderwerpen niet open kunnen en of mogen(?) praten.

Als het onderwerp en of de discussie je niet (meer) bevalt, blijf dan weg en lees het niet (meer), maar ga ook een ander niets in de weg leggen in een normale gedachtewisseling waar iemand – zelfs de vragensteller - van zou kunnen leren. Nogmaals: je bent tot lezen niet verlicht, laat staan deel te nemen aan de discussie.
dijna61
Zijn we sinds de reformatie het gevoel voor symboliek alsook kunst en cultuur niet wat kwijtgeraakt?
Catherine
Zou best eens kunnen ! "Onze" nieuwere kerken zijn meest sober ingericht, maar als ik in een oude r.k. kerk kom, (Notre Dame, Sacre Coeur) maar ook bijv de Grote Kerk in Dordrecht of Gouda, dan ben ik ontzettend ontroerd door de schoonheid. Het gaat om Gods Woord dus hoort er geen poespas bij ? Zoiets ? Oeps, we dwalen af van de bloemen. Maar bloemen voorin een kerk, zou van mij nu weer niet hoeven. Maar wel glas in-loodramen, prachtig !
Misschien ook een geldkwestie.
ariane
Ik weet niet anders dan dat er bij ons vroeger in de kerk een boeket bloemen stond.Deze werd na de tweede dienst altijd gebracht naar een zieke of vul maar in...
Ook nu gebeurt dat nog steeds zo,ook ken ik vanaf mijn jonge jaren op de avondmaaltijd tafel twee kleine witte bloemstukjes . Het herdenken en belijden van de dood van de Here Jezus,zijn lijden voor ons ,sterven maar zijn Opstanding en daar door onze verlossing komen daarin tot uiting.
Zo zie je maar wat een verschillen er bij beleven zijn.
Natuurlijk is er sinds de reformatie veel aan symboliek verloren gegaan maar ook dat was tijd gebonden en toen best goed verklaarbaar al schoot Zwingli wel erg door in soberheid.
Ook wij genieten in ons franse dorpje meerdere keren per jaar van de r.k diensten.Met zijn andere gebaren en orde van dienst.
Maar altijd met een preek,prachtig orgelspel en zang,het mooie oude kerkje en symbolen.............
En wat een kranslegging betreft ik vind het een mooi gebaar en een eerbetoon aan dappere mensen die voor onze vrijheid hun leven hebben gegeven.
Samen met mijn man heb al (uit hoofde van zijn functie) meerder kransen gelegd en ervaar het als een moment van stilstaan ,herdenken . Als je er dan later weer langs komt en je ziet al deze bloemen etc word je er weer aan herinnerd dat er herdacht is met diverse comite s ,kerken en scholen. En elke plaats in onze heel grote gemeente met zijn eigen rituelen!
Alphonsus
Toch zijn er ook kerkgebouwen van hervormde komaf waar een kaars of een klein bloemstukje aanwezig is.
Het verpersoonlijkt dat dan het licht dat Christus is voor deze wereld en het verpersoonlijkt ook de liefde van Hem voor ons. In bloemen, door God gegeven, kan Zijn liefdevolle meesterhand worden gezien.
Wie raakt er nou ontzet van het zien van een mooie bos bloemen waar dan ook?
pannenkoek
@Annet76,
Annah zegt het volgende: "WEER een vraag over een BIJZAAK waar de discussie is aangewakkerd. Waarom toch?
Waarom discussieren we niet bij de vraag of iemand God al kent in zijn leven?"

Wij maken vaak van bijzaken een grote discussie, maar laten we van een hoofdzaak maar eens een discussie maken.

Velen doen het net verkeerd, die maken van hoofdzaken bijzaken en van bijzaken hoofdzaken.

"Als het onderwerp en of de discussie je niet (meer) bevalt, blijf dan weg"
Idd, weinig zinnigs meer op deze pagina.

En in het advies hieronder staat het volgende "Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties"