Goede vriend blijkt homo

J. Bayense / Geen reacties

Vraag

Een goede vriend van me die ik al jaren ken, vertelde plotseling dat hij homo is en van plan is een relatie aan te gaan met een vriend. Hoe daar mee om te gaan?

Antwoord

Ik kan me voorstellen dat je daar van geschrokken bent en niet goed weet hoe je daar mee om moet gaan. Nu is het erg moeilijk om in een situatie waarin je de personen zelf niet kent, te beschrijven wat verstandig is. Een pasklaar antwoord kan ik je dan ook niet geven, maar ik wil drie dingen noemen die m.i. van belang zijn. In de eerste plaats het gebed. Voor ons is het vaak moeilijk om mensen te bereiken. We kunnen allerlei argumenten aandragen maar als iemand reeds gekozen heeft, zullen onze argumenten er niet zoveel meer toe doen. Wij zijn niet in staat om zo iemand terug te laten keren van zijn zondige weg. De Heere kan dat echter wel. Hij kan en wil mensen vernieuwen. Dat heeft je vriend nodig. Net zoals wij dat ook nodig hebben. Laten we dan voor hem bidden of de Heere dat wil doen. In de tweede plaats moet je jullie vriendschap niet beëindigen. Blijf naast hem staan. Laat blijken dat je, ook nu hij een andere weg wil gaan, hem niet laat vallen. Probeer het contact open te houden, ook al wijs je zijn zondige levenswijze af. Luister naar hem. Praat met hem. Het is belangrijk dat hij weet dat je om hem geeft. Ook in deze omstandigheden waarin een verwijdering tussen jullie voor de hand liggend lijkt. In de derde plaats mag je hem wijzen op wat de Heere zegt in Zijn Woord. De zonde van de homofilie wordt scherp veroordeeld. Dat is de Heere een gruwel. Maar voor de zondaar is vergeving, verzoening en verlossing mogelijk. Ook voor deze zonde. In de Heere Jezus is genade te verkrijgen. En in Zijn kracht, door de werking van de Heilige Geest, is het ook mogelijk om tegen deze zonde te strijden en te overwinnen. Ik wens je toe dat je wijsheid van de Heere zult ontvangen.

J. Bayense

Lees meer artikelen over:

geaardheidvriendschap