Misdaad van Barabbas

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

In de prediking die ik beluister wordt Barabbas vaak uitgelegd als een soort Holleeder van die tijd; een bloeddorstige seriemoordenaar. Terwijl als ik de Schrift lees, ik mij niet aan de indruk kan intrekken dat hij een onschuldige demonstratie hield; waarbij in de nasleep als nevenschade (over opzet staat niets vermeld) enkele omstanders de dood vinden. Klopt dat?

Antwoord

Dan heb je de Schrift niet goed gelezen. Marcus en Lucas noemen hem een “doodslager”. Dat is oud-Nederlands voor moordenaar. De HSV spreekt dan ook terecht over een moordenaar. En waar Johannes spreekt over een moordenaar (Statenvertaling), vertaalt de HSV dat met misdadiger. Kortom, een misdadiger en een moordenaar. Dus Barabbas vergelijken met Holleeder is niet helemaal onterecht.

1 reactie
Samanthi
Bar abba (s) zoon van vader werd gekozen, De Zoon van de Vader werd veroordeeld... in plaats van zo niet te geloven. We kunnen alleen stil worden.