Boek schrijven

Ds. K. van den Geest / 3 reacties

Vraag

Ik houd van schrijven en zou best een keer een boek willen schrijven. Tot nu toe ben ik daar nooit mee begonnen omdat ik van binnen weerstand (en misschien ook wel angst) voel. Ik wil de Heere dienen en Hem de grootste plek in mijn leven geven, maar ik ben bang dat schrijfplannen dat in de weg staan en er zelfs voor zorgen dat het nooit goed komt tussen Hem en mij.

Mensen in mijn omgeving moedigen me aan om een boek te schrijven, maar ik raak in de knoop. Ik weet namelijk niet of het mijn geweten is dat spreekt of dat het een (irreële) angst is. Sommige mensen zeggen: gewoon beginnen en dan zien waar het schip strandt. Anderen zeggen: bij mist niet uitvaren. Wat is goed?

Is mijn geweten hier aan het werk en moet ik mijn verlangens opzij zetten of maak ik de dingen veel zwaarder dan ze zijn? Ik snap dat ik geen pasklaar antwoord kan krijgen, maar misschien kan iemand Bijbelse handvatten geven?

Antwoord

Ik kan niet beoordelen hoe en waarom een boek schrijven het dienen van de Heere in de weg zou staan. Ik kan me voorstellen dat je dat denkt als je van plan bent iets te schrijven wat tegen Zijn wil in zou gaan. Maar de Heere zelf heeft ons creatieve en kunstzinnige gaven geschonken, die we mogen gebruiken en ontwikkelen. In de Bijbel zien we kunstenaars, bijvoorbeeld dichters zoals David, de schrijver van vele Psalmen. In deze Bijbelse liederen zie je hoe David en ook andere Psalmdichters hun hart en gevoel laten spreken. Psalmen zijn veelal gebeden en wij herkennen daarin zo goed ook onze eigen aanvechtingen en gevoelens, die variëren van dankbaarheid tot vrees en wanhoop.

Schrijf gerust je boek, al is het maar dat je dat allereerst voor jezelf doet, zoals mensen soms ook een dagboek bijhouden. En God zal altijd met je meelezen, dat weten wij als gelovigen heel zeker. Dat noodzaakt ons altijd om ons bewust te zijn van zijn aanwezigheid en daar dan ook naar te handelen (Filipp. 4:8). Alles wat wij denken of doen, moet tot Zijn eer strekken (Kol. 3:16-17).

Met vriendelijke groet,
Ds. K. van den Geest

3 reacties
Jedidjas
En wie weet legt God zelf dit verlangen wel in je hart;)
schoenveter
In de gelijkenis van de talenten was er ook een dienaar die piekerde wat hij moest doen. Hij begroef zijn gekregen deel uit angst om het verkeerd te doen en deed er vervolgens niks mee. Daar kan je een hoop van zeggen, maar het resultaat was niet goed! Ik vind dit beeld heel treffend bij de vraag.

Je kan het gevoel hebben alsof jou toevoeging op gebied van schrijven geen nut of waarde heeft. Is dat terecht? De Bijbel had toch ook schrijvers nodig? En nu nog steeds willen mensen lezen? Wie zegt dat jij door te schrijven Gods eer en Evangelie niet kan overbrengen naar anderen? Mits je geen gegronde (concrete) redenen hebt om te zeggen dat je hierdoor fout handelt, is er geen reden om dit niet te proberen, Anders gezegd: Onderzoek alles, en behoudt het goede!

Mocht je na dit antwoord en de reacties er nog steeds niet verder mee komen, dan zou het mij verstandig lijken om hiervoor in therapie te gaan om eerst aan je onzekerheid en piekeren te werken zodat je niet vast blijft lopen (dan blijf je die dienaar in de gelijkenis).
WillemB
Mooie antwoorden en reacties.
En ik neem aan dat vraagsteller beseft dat het schrijven ven een boek enorm veel vergt!
Maar wat bedoelt de vraagsteller met:

“ maar ik ben bang dat schrijfplannen dat in de weg staan en er zelfs voor zorgen dat het nooit goed komt tussen Hem en mij”

Als vraagsteller hiermee bedoelt, dat hij/ zij nog niet in het Koninkrijk van God opgenomen is, zou ik zeggen:
Zoek éérst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid.
Daarna zal het schrijven van een boek je ook toegeworpen worden, als God dit nodig vindt.
Dus Zijn opdracht niet omdraaien.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.