Ongezellige zondagen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 21 reacties

Vraag

Mijn oudste zoon zit zondags alleen maar op zijn telefoon. Instagram, TikTok en slechte vieze en asociale moppen op internet die hij hardop voorleest aan zijn broertje. Lezen wil hij niet. Spelletjes interesseren hem meestal ook niet. Hij is al 18 en zeer onverschillig. Hoe kan ik de vrede bewaren en voorkomen dat hij teveel de jongere kinderen negatief beïnvloedt? De zondagen worden er namelijk niet gezelliger van.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Waarschijnlijk wordt er in uw gezin méér dan de zondag ‘niet gezellig’ door de houding en het gedrag van uw 18-jarige. Het is aan ú als ouders om hierover met uw zoon in gesprek te gaan. En dan níét vanuit een kritische of negatieve houding, maar hem aansprekend als geliefde volwassene. Gaat hij nog naar school, of heeft hij hobby’s? Neem dat als aanknooppunt om hem complimenten te geven en/of te prijzen. Ga eens met hem alleen op stap zaterdags of een andere dag en probeer de band met hem ‘aan te halen’, juist door hem als volwassen knul verantwoordelijkheid te leren nemen voor zijn woorden en daden. En op de zondag? Bekijk uw eigen manier van het invullen van de zondag, en vindt dáár momenten die het gezinsleven positief beïnvloeden. Dat is ‘huiswerk’ voor u als ouders, waar ik niets over ga zeggen omdat ik u en uw achtergrond niet ken. Behalve dit: úw voorbeeld heeft invloed op uw kinderen.

Ga met God, alle dagen en met heel uw gezin!

Marijke Rots

21 reacties
Droppie
Het is moeilijk.
En de tijd waarin wij nu leven wordt voor de jeugd ook niet makkelijk
Wij hebben 3 kinderen tussen de 10 en 20 jaar en de telefoon is op zondag uit.
Konijntje
Mooi antwoord en een lastige vraag. Want wat is wijsheid?

Misschien nog een aanvulling: een gemeenschappelijk gebed tijdens het eten en daar ook de noden letterlijk benoemen in het gebed.

Wat ik mij herinner als kind, is dat mijn moeder met betraande ogen waarschuwde en de liefde tot haar God benadrukte. Dat raakt je als kind.
19855
Misschien een leestip: 'geweldloos verzet' van Haim Omer, geeft je als ouder echt handvatten juist in de puberteit.
MdW
@droppie wij hebben ook kinderen in die leeftijd en ik ben blij dat telefoon en laptop bij ons op zondag ook uit zijn. Ook al weet ik dat dan wel eens op hun slaapkamer de telefoon gebruiken. En ik ben er nog steeds heel blij mee dat ik dat vanaf het begin heb ingevoerd omdat ze anders de hele zondag op hun telefoon het vermaak zoeken. Nu doen we soms wel eens een gezelschaps spel.

En vragensteller: een mooi antwoord van mevrouw Rots en je mag soms best duidelijk zijn m.b.t. bijv. die vieze en asociale moppen: "dit wil ik gewoon niet!". Het wordt je misschien niet in dank afgenomen, maar echt, als je hier slap en laks in bent omdat je het lastig vindt om dan je eigen zoon moet corrigeren, daar krijg je later last van. Zo zijn er in mijn gezin ook langzaam dingen ontstaan waar ik nu spijt van heb dat ik er niet duidelijker in ben geweest wat in mijn gezin wel en niet kan.

Veel wijsheid toegewenst.
dkw
Activiteiten ondernemen waardoor je zoon niet op z'n telefoon zit?
Fietsen, voetballen, zwemmen, wandelen, hardlopen, familiebezoek, activiteiten die nogal wat energie kosten bijvoorbeeld.
Droppie
@dkw daar is de zondag toch ook niet voor.
Zv70
@Droppie Zo'n houding zou wel eens bij kunnen dragen aan een dergelijke situatie. Als de zondag een soort concentratiekamp is...
Is het Bijbels te onderbouwen?
naam
Hier op zondag ook geen telefoons, tablets etc. En écht, dat is zo fijn/ zo goed! Ik zou het iedereen adviseren. Het draagt echt bij aan een 'afgezonderde, geheiligde dag'. En aan het richten op God, Zijn dienst en tijd en aandacht voor elkaar. Hier ook oudere kinderen, 2 pubers. Ze weten niet anders en vinden het ook heel normaal. Is nooit een discussiepunt geweest. Een dag zonder is sowieso wel eens goed voor ze, de zondag is dan het meest geschikt lijkt mij.
naam
Net als nooit de mobieltjes mee naar boven. Is gewoon een gezinsregel (wat goed voor iedereen is).
Droppie
@Zv70
De zondag is een dag van rust.
En geen concentratie kamp
Dat woord vind ik niet passen bij deze situatie.
Het is voor de jeugd heel moeilijk.
Maar regels zijn wel belangrijk.
Hoe oud ze ook zijn. Ze moeten zich er wel aanhouden.
Maar een goed voorbeeld van alle ouders opa's/oma's is voor de jeugd erg belangrijk dat misssen ze in deze tijd.
EsDee
@Droppie, nog steeds missen we het antwoord op de vraag van Zv70: is het Bijbels te onderbouwen? Ben hier wel heel benieuwd naar.
Droppie
Ja zie de heidelbergse cat. over gebod 4.
Zv70
@Droppie Welke bewijstekst heb je in de HC gevonden bij 'dat is op den rustdag'?
Droppie
Deut 5 vers 13 tot 15
Zes dagen zult gij arbeiden, sporten e.d valt daar ook onder .
Zevende dag is de rustdag.
Er is een uitzondering bijv zorg, brandweer, politie.
Tonny
Droppie, gelukkig dat we van Jezus ook lezen dat Hij geen lange wandelingen maakte op de sabbat ...
Droppie
Klopt maar niet zwemmen e.d
Tonny
Maar ik lees vervolgens ook niet dat Jezus op maandag naar het zwembad ging ;-).

Romeinen 14 is ook hier van toepassing. Maar de vraag ging niet over wat wel/ niet binnen de geloofsvrijheid valt. De vraag is een opvoedkundige.
Samanthi
@Droppie zo heet mijn hondje (+;

Exodus 20

11 Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

De zevende dag, niet de eerste.
Samanthi
Het internetgebruik en het voorlezen van vieze of slechte moppen aan zijn jongere broer, zou ik doordeweeks ook niet dulden, dan zou evenzo de sfeer verknoeid kunnen worden, het advies van mevrouw Rots zou ik zeker ter harte nemen, maar niet alleen voor de zondag.
Jedidjas
Hier vroeger ook ooit eens een beeldschermloze dag gehad, maar bewust niet op zondag, maar een andere dag. We willen liever niet dat ze de zondag associëren met niets mogen. (Hierin denkt iedereen hier verschillend en daar mogen we elkaar vrij in laten.)

Wij praten thuis erg veel over beeldschermgebruik. Vooral over de geestelijke wereld/strijd erachter. Het is Gods kloppende liefdevolle hart erachter die satan de eer niet gunt om jou te verleiden tot zonde, waaraan je stëeds meer gaat 'wennen' en je van Gods relatie afhoudt. Persoonlijk zou ik in een samenmoment daarom in een liefdevol open gesprek gaan over verkeerde filmpjes en naar elkaar luisteren. Voelt hij het ook zo? Hoe ziet hij het?

Bid God ook om wijsheid en wees stil in gebed. Wat laat de Heilige Geest je merken? Veel liefde en wijsheid toegebeden
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.