Christus staat voor je

Redactie Refoweb / 10 reacties

Vraag

Wat betekent het als iemand tegen je zegt: de Christus staat al voor je?

Antwoord

Dat Christus tot je komt in de gestalte van Zijn Woord (de Bijbel/prediking). Dat Hij Zichzelf aanbiedt als jouw Zaligmaker en dat je Hem moet aannemen om vergeving van zonden en het eeuwige leven te krijgen.

10 reacties
kip
mooi antwoord vragensteller

ik vraag mezelf altijd af
hoe doet iemand dat toch?
dat aannemen?

kheb geen idee hoe iemand dat doet,en hoe dat in zijn werk gaat
WillemB
@kip
Ik vraag mezelf altijd af hoe durft iemand dat toch?
Dat eindeloos afwijzen van Hem?

Het is de misleiding van de ongerechtigheid in hen die verloren gaan, omdat ze de liefde voor de waarheid niet aangenomen hebben om zalig te worden.

Niet zelf bedacht, kip, het staat gewoon in 2 Thess. 2:10
VrouwkeZondernaam
@Kip

Zie het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt! Wendt je naar Hem toe en wordt behouden! Geloven = vertrouwend staren op de reddende God. Je vertrouwend ter ruste leggen op Zijn Belofte Woord (De Bijbel).

Lees "Het ABC van het geloof" van Alexander Comrie als je niet helder hebt wat het aannemen inhoudt.

En lees "Het genadeverbond" van Thomas Boston als je jezelf afvraagt of jij wel iets aannemen mag..

Rust niet voordat je rust hebt gevonden in de HEERE!!!
Samanthi
@ Kip
Op je knieën.
davinci
@kip
Dat aannemen is onmogelijk voor mensen die zich gebonden voelen aan de theorie dat er 'niets van jezelf' bij komt kijken (dus in dat geval ook niet dat wilsbesluit). Uit de bijbel krijg ik zelf overigens de indruk dat de mens wel degelijk in dat proces betrokken wordt.
Maar goed ..dat is ook het grote probleem waar de vragen hier veel overgaan.
Samanthi
@Kip, hier ligt het geheim
Handelingen 2

41 Die dan zijn woord gaarne AANNAMEN, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen. 47 En prezen God, en hadden genade bij het ganse volk. En de Heere DEED DAGELIJKS TOT DE GEMEENTE, die zalig werden.
Zoekende87
Het zijn bekende klanken: geloof alleen! Maar, er staat toch ook dat de duivelen ook in Jezus hebben geloofd, en zij sidderen. En Saul geloofde ook, maar daarvan weten we ook hoe zijn leven afliep. Dus dan is het toch niet heel vreemd dat men (incl. ikzelf) het soms wel erg eenvoudig/eenzijdig wordt voorgeschoteld als het over aannemen en geloven gaat. Geloven moet dan met heel het hart gebeuren, maar dat bewerkt alleen de Heilige Geest. Dus dan word je feitelijk opgeroepen iets te doen waarbij je onmachtig (en onwillig) bent om het daadwerkelijk te doen.

Hoe ga ik (en anderen) hier dan mee om?
Samanthi
@Zoekende 87
De duivelen geloven ook, dat gaat niet over het geloof in de Heere Jezus.

Jakobus 2

17 Alzo ook het geloof, indien het de werken niet heeft, is bij zichzelven dood. 18 Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt het geloof, en ik heb de werken. Toon mij uw geloof uit uw werken, en ik zal u uit mijn werken mijn geloof tonen. 19 Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen. 20 Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is?

Saul geloofde? Waar blijkt dat uit dan?

Je schrijft: "Dus dan word je feitelijk opgeroepen iets te doen waarbij je onmachtig (en onwillig) bent om het daadwerkelijk te doen."

Dit is heel moeilijk, dan is het zo dat God Zijn Woord geeft, de prediking, Hij lokt en nodigt...
Dan kun je toch niet rechtop blijven staan en zeggen God vraagt iets wat je niet kan?

Kun je dan wel "nee" blijven zeggen tegen zoveel liefde?
Hij gaf Zijn Zoon, Die Zoon zegt: bekeerd U, kom naar Mij toe, Ik heb je bijeen vergaderen, maar je hebt niet gewild... kun je dan zo'n lieve Heiland laten staan?

Lieve Zoekende, je kun al je vragen en twijfelt aan Hem vertellen, je kun vragen of Hij bezit van jou hart wil bemensen, Hij is goed en goeddoende en vergeeft als je je zonden belijdt.
Yada
@zoekende87

Jazeker, de Heere eist geloof. Dat mag Hij want Hij is geloofwaardig. Hij beveelt je te geloven dat kan Hij. En tegelijkertijd is Hij de Auteur van het geloof. Hij schrijft het in je hart. Door Zijn bevel schept Hij wat er niet is… Hij spreekt en het is er. Hij gebied en het staat er. Het ene moment is het nog onmogelijk en het volgende moment is het er. En dat doet Hjj door het gehoor van het Woord.

Maar… weetje… zo lang jij nog zulke tegenwerpingen kunt maken is het te merken dat je je nog niet hebt laten leiden/ dat je niet laat overtuigen/ dat je je niet laat veroordelen… dat je niet buigt voor Zíjn Woord. Je wederstaat de Heilige Geest. Want de Heilige Geest overtuigd van zonde… omdat ze in Mij niet geloven…

De Heilige Geest gebruikt dus het bevel om te geloven… geloven is: Alles loslaten waar je je nog mee op de been kan houden en je laten zakken op het volkomen werk van de Gave van de Vader. Amen zeggen op Zijn Woord.

Geloof je dat?
Markus 9:24 / STV
24 ‭En terstond de vader des kinds, roepende met tranen, zeide: Ik geloof, Heere! ‭kom‭ ‭mijn‭ ongelovigheid te hulp.
Jesaja40
@Zoekende,

Het vragen: "geloven hoe doe je dat?" is legitiem. Iedereen loopt daar tegenaan. En gelukkig is daar geen enkel sluitend antwoord op te geven. Daarin is ieder mens uniek en gaat zijn/haar eigen weg in. Nergens wordt een voorwaarde gesteld hoe uw persoonlijke relatie met onze Messias Yeshua moet zijn.

Wat centraal hoort te staat is een groot respect en eerbied voor uw Schepper. U mag Hem in vol ontzag aanbidden en eren. U noemt het werk van G'ds Geest die het eigenlijk zou moeten bewerkstelligen in uw leven. Bedoelt u daarmee dat het geloven alleen maar plaats kan vinden als G'ds Geest het moet doen? En natuurlijk ben ik het er deels mee eens dat de inspiratie van G's Geest zeer noodzakelijk is. Die Geest spoort de mens ook aan om te handelen naar de geboden van G'd.

Wij worden gewoon aan het werk gezet: een biddende relatie met G'd. Het getuigen van het nieuwe leven wat in ons is komen wonen. Het verlossende werk van onze Messias krijgt een plaats in ons leven. Dat blijft niet ongezien en anderen in uw omgeving zien dat u iets heeft wat zij ook zouden willen hebben. De opdracht is om uw vertrouwen en levend geloof met anderen te delen.
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.