Schrikken van Psalm 68

Ds. C.G. Vreugdenhil / 46 reacties

Vraag

Ds. Vreugdenhil. Afgelopen zondag luisterde ik via de audioserver naar uw dankzeggingspreek na het Heilig Avondmaal. Ik heb twee vragen: 1. Bij ons was het ook Avondmaal, maar de avonddienst heet bij ons nabetrachting. Waarom noemt u het dankzegging? 2. U noemde aan het eind van de dienst de naam van Kees Kraaijenoord die met 30.000 jongeren Psalm 68:10 zong uit de berijming van 1774. Ik werd nieuwsgierig en zocht het betreffende filmpje op. Daar schrok ik best van! Het kwam toch wel erg heftig over met al die show. En u had in de preek nog wel gewaarschuwd voor wereldgelijkvormigheid. Overigens vond ik het wel erg mooi dat u de psalm aan het einde van de dienst staande liet zingen.

Antwoord

Het bijbelse woord is dankzegging. Nabetrachting is natuurlijk ook goed. Je kunt allebei de uitdrukkingen gebruiken. Wat betreft Psalm 68:10, ik geniet daar van. Ik vind het schitterend als zoveel mensen dit vers zingen. Het gaat om de inhoud en de rest is cultuur. Wereldgelijkvormigheid is iets heel anders. Het gaat om je hart. Wat zullen er veel verrassingen voor jou zijn als jij straks in de hemel komt. Of denk je dat je daar niet zult zijn?

Met vriendelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

46 reacties
floddertje
Als je goed om je heen kijkt, bij welk concert of uitvoering dan ook, er zijn altijd mensen die zichzelf graag horen en gehoord willen worden.
Op een zodanige wijze zelfs, dat ze voor een ander een hinderpaal zijn.

Mij kan het enorm ontroeren als we samen met onze gehandicapten vrienden en vriendinnen een psalm zingen die ze zelf mogen opgeven.
Menigmaal heb ik met tranen in mijn ogen gezeten, soms zo ontroerd dat ik niet meer verder kon zingen, omdat er zo gevoeld werd dat er werd gezongen uit het hart!
Dikwijls wordt psalm 68 vers 10 opgegeven, Gelooft zij God met diepst ontzag, Hij overlaadt ons dag aan dag, met Zijne gunstbewijzen.
Door de mensen vaak op zij geschoven, door God opgezocht!
Door mensen weggezet als valszingers, maar door de Heere gebruikt als vertolkers van Zijn liefde!

Laten we inderdaad tot ons zelf keren en ons zelve nauw onderzoeken of ons hart bereid is te zingen en te juichen tot Gods eer, en niet tot onze eigen eer!
Dan hoeven we ook geen eindeloze discussie te voeren over wat in onze ogen wel/niet geoorloofd is,
43843
Ziezo, we hebben allemaal ons zegje weer gezegd.
Dat kan en dat mag!
De een vindt het wel kunnen en de ander niet; die lichten e.d. bedoel ik.
Voor de een te vlug, voor de ander te langzaam, etc.
Ik wil julie vragen mee te zingen, en al het andere ( even ) te laten rusten
Psalm 33:11.
Laat ons alom Zijn lof ontvouwen:
In Hem verblijdt zich ons gemoed,
opdat we op Zijn naam vertrouwen,
Die naam, zo heilig, groot en goed.
Goedertieren Vader,
Milde zegenader,
Stel Uw vriend'lijk hart,
Op wiens gunst wij hopen,
Eeuwig voor ons open;
Heilig alle smart.
Moriaantje
Amen! (als reactie op 43843)
zonneschijn
tjonge jonge wat zijn we bezig elkaar de maat nemend.
wij hoeven niet te oordelen. en floddertje wat jij zegt over de gehandicapten medemens is waar hoor. dat is fantastisch om te zien, ja dat kan zo regelrecht uit het hart komen, kunnen wij een voorbeeld aan nemen zo eenvoudig op Hem gericht. niet op zichzelf. heeeeerlijk. gaan ze ons voor in hun aan en afhankelijkheid?
Catherine
Als we niet worden als een kind....
betweter
1. Het is beschamend om te zien dat zogenaamde broeders en zusters lijnrecht tegenover elkaar staan. Lees romeinen 12 helemaal, en pak er niet lukraak een tekst uit omdat jou eigen mening toevallig de enige is die telt! Als je dat hoofdstuk helemaal leest hebben we het niet meer over 'voor' of 'tegen', maar heb je genoeg aan de spreekwoordelijke balk waar je zelf omheen zit te draaien.

2. Waar halen wij, en daarmee bedoel ik zowel 'voor' als 'tegen' - standers, het lef vandaan om te zeggen wat God eerbiedig vind en wat niet? Lees de Bijbel, onderzoek je zelf : wat is je diepste motivatie om op hele noten (met of zonder orgel) of compleet met band psalm 68 te zingen? Is dat omdat je geniet van de show, het 'wij-gevoel'? Omdat je graag een beetje deftig doet? Of is je doel om God alle eer te geven die Hij verdient? De enige reden dat wij gemaakt zijn is om Hem alle lof, eer, aanbidding en dankzegging toe te brengen!

3. Stop allemaal met te zeggen : "ik denk". Het gaat er niet om wat wij denken, maar wat God zegt in Zijn woord. Johannes 5 vers 39 : "... en die zijn het, die van Mij getuigen."