Schrikken van Psalm 68

Ds. C.G. Vreugdenhil / 46 reacties

Vraag

Ds. Vreugdenhil. Afgelopen zondag luisterde ik via de audioserver naar uw dankzeggingspreek na het Heilig Avondmaal. Ik heb twee vragen: 1. Bij ons was het ook Avondmaal, maar de avonddienst heet bij ons nabetrachting. Waarom noemt u het dankzegging? 2. U noemde aan het eind van de dienst de naam van Kees Kraaijenoord die met 30.000 jongeren Psalm 68:10 zong uit de berijming van 1774. Ik werd nieuwsgierig en zocht het betreffende filmpje op. Daar schrok ik best van! Het kwam toch wel erg heftig over met al die show. En u had in de preek nog wel gewaarschuwd voor wereldgelijkvormigheid. Overigens vond ik het wel erg mooi dat u de psalm aan het einde van de dienst staande liet zingen.

Antwoord

Het bijbelse woord is dankzegging. Nabetrachting is natuurlijk ook goed. Je kunt allebei de uitdrukkingen gebruiken. Wat betreft Psalm 68:10, ik geniet daar van. Ik vind het schitterend als zoveel mensen dit vers zingen. Het gaat om de inhoud en de rest is cultuur. Wereldgelijkvormigheid is iets heel anders. Het gaat om je hart. Wat zullen er veel verrassingen voor jou zijn als jij straks in de hemel komt. Of denk je dat je daar niet zult zijn?

Met vriendelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

46 reacties
Rianne1357
Allereerst Catharine, nee ik ben geen (refo)meisje. daar past mijn leefijd niet meer bij helaas. lieve roozemond, ik ben een optimistisch persoon. veel mee gemaakt, veel geleert. en blijf leren. ik heb veel blijde momenten. een gelukkig huwelijk schatten van kinderen en en en........, maar je zonden kunnen wel eens drukken. dan denk ik Heere ik heb het niet verdiend. NIETS!!! dat maakt mij klein, houd mij klein. en door wat ik meegemaakt heb kan ik niet meer vrolijk zijn om waar de "wereld"zo vrolijk over kan zijn. maar ik kan wel een heerlijke slappe lach bui hebben met mn dochter om een kleinigheid. ik ben het met je eens dat de duivel moedeloosheid misbruikt. maar de Heere heeft het laatste woord! het is tot dat de Heere met eerbied gesproken zegt. HO. en ik heb ook vaak een dankbaar hart.
ik uit dat alleen als ik alleen ben door te zingen onder mn werk in huis. bv, maar ook in gesprekken met anderen hoe goed de Heere is. ieder dus op zijn/ haar manier he.
en dat mag.
Catherine
Rianne: dat weet ik, ik ook niet, daarom had ik het tussen "" geplaatst.
Mens
Ben geschrokken van het filmpje.

Hoe kan een predikant van de GG hier nu reclame voor maken??

Is dit nu wat in psalm 6:10 bedoeld word? kdenk dan aan de eerste regel
'Met diepst ontzag' en verder 'met eerbied prijzen"
Nou ik geloof er echt helemaal niets van.

Iemand die oprecht beleefd wat het naderen van de dood inhoud gaat echt niet als een gek staan dansen schreeuwen enz net al bij een disco.

Ook word hierbij vaak verwezen naar David, toen hij huppelde voor de ark. Dit huppelen is echt wezenlijk iets anders dan het hotsen en zwingen van deze comedie.

Ik ben bang dat wij veel verder weg zijn dan we in de gaten hebben!!

En dan kunnen wij dit echt niet afdoen met CULTUUR. het was geen filmpje uit Nigeria ofzo maar regelrecht vanuit Arnhem, dit ligt nog steeds in NL.
Daarnaast bij deze 30000 jongeren zijn ook veel mensen afkomstig uit de GG hoek. Deze hebben toch een andere cultuur meegekregen.

Laat ik de rest maar inslikken.
cbl
Helaas, verwacht dat demens ook wel de nodige commentaar gehad zal hebben op de koor en tempelzangers, een huppelende David enz enz....
Roozemond
Ik heb met blijdschap (als gg-er) de preek waar deze vraag over gaat, beluisterd.

Ik raad jullie aan om hem echt te gaan beluisteren!

Laat uw/jouw leven 1 dankoffer zijn, een offer dat aan God behaagd.
dijna61
Het antwoord is duidelijk: Het gaat om het hart!
Ovrigens vind ik de vraag die de ds. hier stelt wel zo belangrijk.
Rianne1357
Mens, ik ben het helemaal met je eens!! k hoef er niets aan toe te voegen.
Discipel
Dat zondige mensen zich weer kunnen verblijden in God is de kern van het evangelie. Prachtig toch dat zoveel jongeren dat op deze manier doen? Het is niet aan ons om de manier waarop te beoordelen. Laten we er naar uitzien om na dit leven ons eeuwig in Hem te verblijden. Dat zal zijn zonder enige terughoudendheid! Wie heeft er zin in?
jeewee
ach, ik heb best veel gereisd en op zoveel plekken wordt God op zo'n andere manier geprezen. We zouden er van schrikken.
Maar wat is onze in intentie. Het 'Onze Vader' begint met "Uw Naam worde geheiligd'.

Ik ben zo blij dat er nog predikanten zijn die zich verdiepen in een nadere cultuur en dat is ook onze jongeren cultuur.
Hij is het zo waard om geprezen te worden!!!

JUICHT o volken JUICHT!!! En hoe doen we dat?
God ziet het hart aan!
Mens
@cbl

Lees 2 Samuël 7 : 14a Met bijbehorende kantekeningen maar eens na

Hier lees ik:

En David huppelde met alle macht voor het aangezicht des HEEREN:

kantekeningen:

Het Hebreeuwse woord komt van kar, hetwelk betekent een lam hetwelk al voortgaande huppelt en springt, Versta dit niet vleselijk of naar de wijze van de kinderen dezer wereld, maar uit enkel heilige, geestelijke vreugde, die de Heilige Geest in zijn hart onstak over de bestelling van de reinen godsdienst en de Goddelijke voorbeelden en tekenen der zaligmakende genade van onzen Heiland Jezus Christus, Die uit zijn zaad zou voortkomen, naar het vlees.

een verre vergelijking, bovengenoemd met de genoemde film, is niet anders dan spotten.
cbl
@mens
God moet geeerd worden door het gebruiken van onze talenten (gelijkenis)
Kunnen wij mensen voor elkaar bepalen dat bepaalde talenten niet gebruikt mogen worden ?
Als ik voorheen satan diende met mijn gitaar (mijn talent), kan ik na wedergeboorte dan God niet groot maken met gitaar ? daarbij dartelend als een lam ?

Kunnen we op grond van "ons gevoel", "de sfeer", een oordeel vellen over de inhoud ? Het hart doorgronden ?

Bible Free Presbyterians wensen geen orgel in de kerk, om discussie te voorkomen welke muziekinstrumenten wel en niet geeigend zijn. In NL heeft men ook in het verleden veel weerzin geweest tegen het orgel. Nu blijkt dit totaal geen item meer te zijn, is God veranderd ? of verschuiven wij ?

Hoe wilt u psalm 150 zingen ? Hele noten op gedragen orgel muziek ? Of mogen we de tekst volgen ?

Verder vraag ik me af: als we hier de voeten niet van de vloer krijgen mbt onze vreugde in Christus, zullen we dan Hem, onze Liefste wel tegemoet kunnen gaan ?

Nog even een blik op Jezus volgelingen: keurig gekleede zondaghoudende mensen , of een hoer en een tollenaar en een samaritaanse.......!

Voor dengene die waarlijk psalm 68 daar met hun hart gejubeld hebben: troost je met de geschiedenis van Hanna, die door Eli verkeerd werd ingeschat.
Roozemond
Ik heb inmiddels ook het filmpje van de eo gezien, ik heb gereageerd vanuit mijn visie toen Kees K was in de hervormde kerk van Putten, zonder flistende lichten, gewoon eenvoudig, veel samenzang, maar wel tot eer van God.
Het filmpje is niet wat ik wil, maar ik laat anderen daar vrij in.
Luister naar je eigen geweten.
Het blijft staan dat we God moeten dienen!
1a2b3c
Ik zeg er niets van als iemand moeite heeft met gospel maar laten de 'zwakken' niet oordelen Rom.14:3 en13.

Zonder iets van de ander te weten is het meteen duidelijk dat het allemaal fratsen zijn en show is waarbij Jezus verondersteld wordt zich niet thuis te voelen.
Iemand die oprecht....die danst niet en zingt niet luid. Daar gelooft Mens niets van, het is zelfs niets anders dan spotten!! (hoezo niet oordelen???)
Ik vind het prima als iemand liever alleen een orgel heeft en langzaam op hele noten zingt, moet iedereen zelf weten.
Maar ga ajb niet anderen zitten veroordelen die het liever anders horen, terwijl je het niet eens Bijbels kan onderbouwen. IN TEGENDEEL JUIST.
De tegenstanders gaan niet op de argumenten in die genoemd worden.
Looft hem met de trommel fluit, snarenspel en orgel, cimbalen, citer...
Juichen en handgeklap Ps.47. Vrolijk en blij en dans...
Alleen de dans, daar denkt Mens over te weten dat het bij David heel anders ging dan in het filmpje. (ik weet het niet want ik was er niet bij)
Ik vraag me af hoe je weten kan dat het in het filmpje niet uit geestelijke vreugde gebeurt.
Wij kunnen niet in de harten van die mensen kijken.
Het dansen van de wereld is iets heel anders. Dat is vaak heel sensueel en heeft een totaal andere uitstraling.
De tekst van de liedjes waar de wereld op danst is ook wel even anders.
jettie
klapt de menigte nou echt tot eer van God of van diegene vooraan heb ook even dit filmpje bekeken. maar dit kan toch echt niet. en al die bijkomstigheden. lichten en flitsen. dit straalt geen eerbied uit en al helemaal geen ontzag.maak jezelf geen illusie dat er in de Hemel dit soort verering en lofzang zal zijn. hoe het daar zal zijn kunnen wij ons niet voorstellen. veel van jullie zij er zeker van dat jullie daar komen. tenminste dat merk ik op uit bepaalde reacties. onderzoek je zelf nauw daarin. denk niet dat ik mezelf beter acht . absoluut niet. maar in dit soort samenzang wekt mijns inziens gewoon een soort genoegen in het massale op dat verward wordt met het vereren van God.
flowers
"genoegen in het massale"
massale samenzang van psalmen op hele noten mag wel? Tot eer van God of die van de (al dan niet bekende) organist?
Ben je daar wel eens bijgeweest? Heb jij dát weleens gehoord? Soms met luidkeels brullende mannenstemmen erbovenuit? brrrrrr
"maak jezelf geen illusie dat er in de Hemel dit soort verering en lofzang zal zijn"
Wat een veroordeling.
jettie
tot eer van een organist lijkt mij een beetje vergezocht. ik bedoel inderdaad met die laatse zin een veroordeling, en wel die van muziek gespeeld en gezongen zoals deze.
tiswat
@Jettie

Je schrijft:veel van jullie zij er zeker van dat jullie daar komen. tenminste dat merk ik op uit bepaalde reacties. onderzoek je zelf nauw daarin.

Hoe zal het jou vergaan als je nu komt te sterven?
Kun je de Heere nu ontmoeten?
Heb je een persoonlijke relatie met de Here Jezus?
Is Hij ook voor jouw zonden gestorven?

Mvg Hans
Mens
Ik krijg de indruk dat sommige mensen snel op hun teentjes zijn getrapt!
cbl
Laten we de eenheid in Christus met en voor elkaar zoeken (geen wereldraad van kerken of zo iets), elkaar niet in hokjes plaatsend n.a.v. in welke muziekstijl je de Heere kan loven.

Zelf heb ik het liefst een Pieter Heykoop, echter zal een ander met Kees Kraayenoord Gods grootheid mogen bezingen. De Heere zal het profane hart herkennen en uitwerpen, het Heilige hart zal de muziek heiligen.

Paulus was daar vrij helder in: zorg dat je geen aanstoot geeft was belangrijker voor hem dan een inhoudelijke discussie of je nu wel of geen offervlees mocht eten. Zo schreef hij ook nog wat over het waarderen van de ene dag boven de andere.......

hartelijke groet
1a2b3c
God ziet het hart aan ook wanneer je naar een degelijk urkervissersconcert gaat. Als je daar zit met een onbekeerd hart kan geen ene psalm, hoe degelijk uitgevoert ook, God behagen.
Dus als iedereen dat nu eens serieus neemt, kom je er niet zo snel aan toe om een ander te veroordelen.