Is een praise-avond iets wat thuis hoort in een Gereformeerde Bondsgemeente (PKN...

Ds. P. Koeman / Geen reacties

Vraag

Is een praise-avond iets wat thuis hoort in een Gereformeerde Bondsgemeente (PKN)?

Antwoord

Op de gestelde vraag of een praise-avond thuishoort in de genoemde gemeente zou ik het volgende willen opmerken:

a. Op een avond die echt in het teken staat van het prijzen van God om Wie Hij is en om al wat Hij bekend maakt en in Christus geeft, is niets tegen. Zeker als het op verantwoorde wijze gebeurt en het spoort met het belijden en beleid van de gemeente/kerkenraad. Komt de vulling van de avond inderdaad op vanuit de kennis van en de omgang met God?

b. Zo'n avond mag niet bedoeld zijn om eigen gevoelens en meningen gestalte te geven en als uitlaatklep dienen voor al dan niet terechte kritiek op het gemeente zijn,of om wat anders te willen en een bepaalde visie door te zetten ten koste van...

c. Het is tevens geboden om goed naar de invulling van zo'n avond te kijken zowel inzake dat wat gezegd alsook naar dat wat gezongen en gespeeld wordt en hoe dit gebeurt! Dient de inhoud en intentie van de avond naast de eerbiedige en verwonderde dank aan de Heere ook de opbouw en de stichting van elkaar? Is er een goed evenwicht in de te zingen liederen en zo ja welke?

d. Dergelijke avonden vragen om verdieping vanuit de Schriften, zeker met het oog op de lange(re) termijn.

e. Laat er voortdurend gebed en gesprek zijn om het geheel aan God en Zijn dienst te wijden en laat Christus Jezus met Zijn werk centraal staan, blijvend.

f. Let er op dat er naast goede afstemming en instemming ook een zorgvuldige procedure is om het geheel in goede banen te leiden en spreek gericht af wanneer en hoe de evaluatie van dergelijke avonden zal plaatshebben. Het mag ons allemaal een zorg zijn dat wat bedoeld is om God te verheerlijken ook inderdaad gebeurt. Daarbij is de leiding van de Geest onmisbaar.

Met hartelijke groet,

Ds. P. Koeman