Beschaamd door evangelische vrienden

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik ga veel met mensen om uit evangelische kringen. Zelf ben ik lid van de Ger. Gem. Er gaat veel van hen uit. Dit is voor mij beschamend om dat telkens weer te ontdekken. Toch weet ik dat we het niet helemaal met hen eens kunnen zijn. Vooral als het gaat over hoe iemand bekeerd wordt. Hoe ga je hiermee om? Moet je hen dan toch de gereformeerde weg wijzen? Ik vind dit erg gevaarlijk, omdat wij als mensen niet in hun hart kunnen kijken. Alleen God kan dit.

Antwoord

Beste vraagstel(ster)ler,

Wij zijn geen hartekenners. Dat is waar en dat noopt tot bescheidenheid. Maar wij hebben wel Gods Woord als toetssteen voor wat waar en niet waar is. En vergeten we ook onze belijdenis niet, die ons op grond van Gods Woord de bijbelse waarheden verklaart. Wij hebben ook een schat van theologische werken van predikanten uit de bloeitijd van de kerk. Veronachtzaam die ook niet.

Deze allen houden ons voor op welke wijze de Heere door Zijn Geest werkt in het bekeren en onderwijzen van Zijn kinderen. Denk ook aan de psalmen, die een evenwichtig beeld geven van hun zielenleven. Vergelijk daarmee eens de eenzijdigheid van de opwekkingsliederen. De Heere Jezus waarschuwt er ons ernstig voor: "Niet een ieder, die zegt: Heere, Heere zal ingaan in het Koninkrijk van God. Maar die daar doet de wil van de Vader, Die in de hemelen is". En Zijn wil is, dat ge gelooft in de Zoon van God als de enige Verlosser. Maar dan ook leert leven van een dienende Zaligmaker. Men doet zoveel voor Jezus, maar leeft men ook als  een arme zondaar door en van Jezus?

Kom maar gerust uit voor de gereformeerde leer, die beproefd is en stand zal houden tot de Heere Jezus wederkomt. Denk ook aan de drie stukken van de Heidelbergse Catechismus. Die zaken moeten gekend worden en in die orde. Vraag de Heere maar ze te mogen verstaan door ervaring.

Hartelijk gegroet, ds. H. Paul