Sleutelen aan Gods Voorzienigheid

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

"Sleutelen aan Gods Voorzienigheid", deze term gebruikt B. S. van Groningen in zijn antwoord. Gebruik van deze term stelt mij voor een raadsel, het klinkt immers als een onmogelijkheid... God moet (met eerbied gesproken) Zijn planning bijstellen omdat wij iets doen wat Hij niet had voorzien? Is dit niet een wat oppervlakkige menselijke redenering? Wellicht wil broeder van Groningen zelf toelichten hoe hij dit ziet?

Antwoord

Beste vrienden,

Wanneer je antwoord geeft op een bepaalde vraag, dan kan het zijn dat je termen of uitdrukkingen gebruikt die achteraf bijgesteld moeten worden. Natuurlijk kunnen wij aan Gods Voorzienigheid niets veranderen, maar dat heb ik ook niet bedoeld. Lees dan het hele antwoord maar door. Wat de intentie van mijn opmerking was? Wij hebben te maken met Gods geopenbaarde wil (Zijn Woord) en wij moeten niet proberen door te dringen in Zijn verborgen Raad (verborgen dingen). Met het sleutelen aan Zijn Voorzienigheid bedoel ik, dat je bezig bent om jouw verantwoordelijkheid, jouw doen en laten een plaats te geven in Zijn Voorzienigheid. Als het gaat over menselijke redeneringen, dan heb ik dat beslist niet oppervlakkig bedoeld.

Jullie willen enerzijds trouwen, maar anderzijds nog geen kinderen. Hier proef ik menselijke redeneringen, al zullen jullie het misschien niet zo bedoelen. Vandaar dat woord sleutelen: de Heere staat overal boven, dat geloven we toch, of niet? Maar we willen eigenlijk zelf het heft in handen nemen en we zeggen: nu nog geen kinderen. Dat is mijns inziens best moeilijk. Je zegt wel A, maar je bent bang om B te zeggen, al is het misschien “menselijk geredeneerd” heel begrijpelijk. Toch wil je dan ingrijpen in Zijn ordening: wanneer je getrouwd bent, is het mogelijk om kinderen te krijgen. Begrijp me goed, jullie problematiek is me duidelijk, maar wil je dan nog leven volgens Zijn Woord? Ga je dan niet teveel redeneren, zie je niet te veel leeuwen en beren? Mag je zelf beslissen over kinderen krijgen, of nog even wachten.

Natuurlijk kun je nooit tegen Gods verborgen Raad ingaan, Hij regeert over alles. En met eerbied gesproken, Hij hoeft Zijn Raadsplan niet bij te stellen. Alles heeft Hij in Zijn Raad opgenomen, ook het gebed om bekering, al heeft Hij ons gebed niet nodig. Dus wat is mijn conclusie: je kunt Gods plan niet verijdelen, Hij volvoert Zijn Raad, maar jullie blijven wel verantwoordelijk voor je daden, beslissingen, gedachten en woorden. Wanneer je Zijn geopenbaarde wil bewust negeert of er tegen in gaat, dan blijft dat jullie verantwoordelijkheid. Judas ‘moest’ de Heere Jezus verloochenen, maar ’t bleef wel zijn keus. Hij heeft zijn eigen ondergang persoonlijk uitgewerkt. Dit ging niet tegen Gods raadsplan in.

Beste vrienden, ik hoop dat jullie hier samen uitkomen in het gebed. En denk dan aan dat gedichtje: een mensen lijdt dikwijls het meest om het lijden (problemen, zorgen) dat hij vreest, en dat nimmer op komt dagen. Betrouw op Hem en Hij zal het maken, die het van Hem verwachten, zullen niet beschaamd uitkomen.  In die weg alleen is zegen te verwachten. Onze eigen wegen (hoe goed bedoeld ook) lopen dood, maar Zijn wegen zijn wegen die tot het leven leiden. “Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.” Hij is een verrassend God, Die weet wat jullie nodig hebben. Want de Heere Jezus is een Hogepriester, Die in alles verzocht is, uitgenomen de zonde.

Wie heeft lust den HEERE te vrezen,
’t Allerhoogst en eeuwig goed?
God zal Zelf zijn Leidsman wezen,
Leren hoe hij wand’ len moet.

Met hartelijke groeten en veel wijsheid, onderwijs en genade van Hem, Die alles regeert, bestuurt en onderhoudt.

B. S. van Groningen

Lees meer artikelen over:

verantwoordelijkheidvoorzienigheid