Lid van Ongehoord Nederland

Ds. J. Belder | 11 reacties | 28-02-2025| 09:23

Vraag

Kun je als christen lid zijn/worden van een organisatie als Ongehoord Nederland? Ik snap dat het persoonlijk is, maar ik zou graag andere meningen horen.


Antwoord

Ongehoord Nederland (ON) wil een tegengeluid bieden in het Nederlandse medialandschap. Zij verwijt de Nederlandse Publieke Omroep eenzijdigheden en linkse sympathieën. Hoog tijd dat de wind ook eens uit een andere hoek gaat waaien en stem gegeven wordt aan meningen die op radio en televisie geboycot worden. ON beloofde bij de oprichting waarheidsvinding tot een van haar speerpunten te maken, een initiatief dat veel bijval oogstte. Een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking voelt zich niet gehoord in Den Haag en in Hilversum en heeft genoeg van de links-politieke agenda met het oog op migratie en asiel, Israël en de klimaatcrisis, om meer niet te noemen. Inmiddels heeft Ongehoord Nederland al heel wat stormen over zichzelf afgeroepen. Was dat omdat zij onverkort de andere kant van het nieuws durfde te duiden en de verzwegen waarheid of een deel daarvan onthulde? Cruciaal is de vraag of ON zorgvuldig en integer en met journalistieke zorgvuldigheid te werk gaat. Wie publiekelijk dingen verkondigt, moet die goed onderbouwen en zijn beweringen met feiten staven. Brengt ON op deze wijze, kritisch en onafhankelijk nieuws, los van de vraag of ik het daar inhoudelijk wel of niet mee eens ben? 

Toch begint het antwoord op je vraag al eerder, namelijk bij de statuten van de aspirant-omroep. Kan ik die als christen onderschrijven? Deel ik de waarden en normen die ON hanteert, of staan ze juist haaks op wat God mij leert in Zijn Woord en wat de Heere Jezus mij heeft voorgeleefd? Vervolgens: handelt de redactie conform haar eigen regels en werkprogramma? Voor een christen dienen de Tien Geboden en de samenvatting daarvan in het liefdegebod als blauwdruk voor het persoonlijke en maatschappelijke leven.

We kunnen helaas niet ontkennen dat Ongehoord Nederland meer dan eens beschuldigd is van antisemitisme, racisme, discriminatie, haatzaaien en polariserende uitspraken. We hebben er scherp op toe te zien dat geen karikatuur van mensen wordt gemaakt, hun woorden worden geridiculiseerd en uitspraken uit hun context worden gelicht. Een christen raakt in gewetensnood als de waarheid geweld wordt aangedaan.

Er valt ongetwijfeld meer te zeggen dan ik hier heb gedaan, maar vooralsnog lijkt me dat je genoeg is aangereikt om een weloverwogen besluit te nemen.

Hartelijke groet,
Ds. J. Belder

Lees meer artikelen over:

tv
Dit artikel is beantwoord door

Ds. J. Belder

  • Geboortedatum:
    14-01-1955
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Harskamp
  • Status:
    Actief
5 artikelen
Ds. J. Belder

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
11 reacties
Rosah21
28-02-2025 / 10:29
Ongehoord Nederland verspreidt structureel mis informatie en complottheorieën. Zij spreken over de omvolkingstheorie die ook door de nazi's werd gebruikt in de tweede wereld oorlog. Het is extreem rechts politiek gekleurd en openlijk racistisch. Wat er verteld en beweerd wordt is niet te bewijzen en er wordt ook niet naar bewijs of achtergrond info gevraagd.. bijvoorbeeld over klimaat, corona crisis en LHTBIQ+.

Als christen krijg je opdracht je naasten lief te hebben als je zelf en altijd de waarheid te spreken. Geen onderscheid te maken en goed voor de schepping te zorgen. Dus nee, je kan geen lid zijn van ON.
Stel jezelf anders de vraag, zou Jezus lid zijn van zo'n organisatie als hij nu op aarde was ?
davinci
28-02-2025 / 14:57
... of een andere vraag?
Zou Jezus dan een abbonement nemen op het AD?

(of zou hij de redactietafels omver werpen)

:-D :-D
Samanthi
28-02-2025 / 20:35
@davinci
Nee dat deed Hij niet bij seculieren, maar juist bij de godsdienst.
Gepeizen
28-02-2025 / 21:08
Ik word er niet vrolijk van. Cynisch, tegen van alles, wij-zij denken, kritisch op anderen maar niet op zichzelf. Los van mijn overtuigingen zou ik nooit op deze manier in het leven willen staan.
Nynke1979
01-03-2025 / 00:22
Hm, ik mis een vraag.

“Inmiddels heeft Ongehoord Nederland al heel wat stormen over zichzelf afgeroepen. Was dat omdat zij onverkort de andere kant van het nieuws durfde te duiden en de verzwegen waarheid of een deel daarvan onthulde?”

… Of maakte ON zich schuldig aan racisme, het verspreiden van desinformatie en antisemitisme? Zoals de dominee naderhand zelf aangeeft, bleek dit laatste helaas het geval. Het stond er wat indirect, vandaar mijn aanvulling.
Rembrand
01-03-2025 / 12:33
Natuurlijk kan een christen lid worden van een organisatie als Ongehoord Nederland.  Het sluit goed aan bij de manier waarop machthebbers als Wilders en Trump de christelijke normen en waarden willen herstellen. Haatzaaien,  polariseren,  discrimineren, onwaarheden verspreiden.   Het lijkt erop dat een duistere kant van het christendom volop in beeld komt.
WillemB
01-03-2025 / 17:57
Het is helemaal geen vraag of je als christen lid kan zijn/worden van een organisatie als Ongehoord Nederland.

Maar de grote vraag is: Wil je zó, op deze manier, christen zijn…?
Mona
03-03-2025 / 21:45
Ik zou als christen zeker niet naïef zijn, en ook de mainstream media niet op hun blauwe/bruine ogen geloven. Of je lid moet worden van ON is zeker de vraag, maar ze brengen wel een kant van het nieuws wat je op de NOS niet hoort.

Alles wat de ds zegt over ON, moet je ook op alle andere media toepassen:
"antisemitisme, racisme, discriminatie, haatzaaien en polariserende uitspraken"
Volg één dag de MSM en dan kom je tot de conclusie dat iedereen zich hier wel ergens schuldig aan maakt. Ik ken maar weinig nieuwsbronnen die werkelijk aan objectieve verslaggeving doen.
En zolang Al Jazera de nieuwsbron is van de NOS, zou ik die zeker niet geloven wat betreft het Israël nieuws.
DW
04-03-2025 / 07:18
Zoals Mona het omschrijft, zulke reacties lees ik niet. Ben het hier helemaal mee eens!
Net of de mainstream diepgravend is. Nou, niet dus. Die zijn, nagenoeg allen, een spreekbuis van .......... We hoeven maar terug te denken aan de corona, en te kijken naar Oekraine en Israel. Eigenlijk is er geen enkele oproep welke geen vooringenomen standpunt heeft. Je word door al die media een mening opgedrongen. (er word gewoon geschreven, of verteld wie er deugd en wie niet. Volgens mij hoort de media informatief en diepgravend te zijn en die zijn er nagenoeg niet, zeker niet de mainstream!) Een kritisch tegengeluid mag zeker gehoord worden, maar natuurlijk wel eerlijk en objectief.
NicoYvonne
04-03-2025 / 09:20
Ik denk juist dat het wel belangrijk is om ON te steunen vanuit de gedachte dat ze mogelijk anders verdwijnen uit het medialandschap. ON laat regelmatig de andere kant zien van belangrijke vraagstukken, waar de andere mediakanalen dat niet of nauwelijks doen. Juist dat is belangrijk om als leek een betere/meer gewogen mening te vormen.
Wij allen kennen ten dele toch?
En is het juist niet heel christelijk om zaken van zoveel mogelijk kanten te bekijken en dan de meest Bijbelse lijn te steunen?
Ik zou ook Blckbx.tv willen noemen. En De nieuwe wereld-podcasts op Youtube.
Kanalen die deskundigen laten horen met een andere dan de reguliere mening en dat scherpt mijn mening dus ook.
Dus ja, ik ben lid van ON. En ook meelevend en van harte christen.
Davinci83
04-03-2025 / 11:52
Ja het nieuws eerlijk van meerdere kanten aan de burger voorschotelen is er niet meer bij. Als schapen volgt men 1 richting en is men goed of fout.
Trump, wappies, Israël, Rusland. Allemaal aan de foute kant zogenaamd. Terwijl gezond verstand anders zou suggeren.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

In de war over de Bijbel

Ik ben soms zo in de war over de Bijbel. Hoe kan ik weten of de Bijbel (SV of HSV) helemaal Gods Woord is? Of er geen dingen zijn die er eigelijk wel bij horen, maar er niet in staan, of andersom? Den...
2 reacties
27-02-2013

Deur van je hart openen en Jezus aannemen

Vraag voor evangelist Van Dooijeweert. Ik ben opgegroeid in een reformatorische kerk. Ik denk dat het niet zo belangrijk is om te zeggen welk kerkverband. Ik heb een paar vragen waar ik een eerlijk an...
8 reacties
27-02-2015

Bevindelijke prediking

Wat bedoelt men nou eigenlijk echt met “bevindelijke prediking”? Mijn oom zegt dat dat wil zeggen dat de dingen allemaal gezegd worden in iedere preek. Mijnheer Van Dooijeweert, ik vind het zo verschr...
Geen reacties
27-02-2007
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering