Belijdeniscatechisatie volgen, maar in welke gemeente?

Ds. C.G. Vreugdenhil | 2 reacties | 07-10-2024| 16:03

Vraag

Mijn verloofde (22 jaar) en ik (22 jaar) hebben nu vier jaar een relatie en zijn al een hele tijd op zoek naar welk kerkverband we straks hopen te gaan als we getrouwd zijn. Mijn vriend zit in de Gereformeerde Gemeenten en ik zit in de Hersteld Hervormde Kerk. We hebben andere kerken bezocht in ons kerkverband. We hebben meerdere gesprekken gehad met vrienden, familie en ouderlingen van beide kerkverbanden en zij geven ons de tip om te kijken waar we gaan wonen en van daaruit verder te kijken. Met de huidige huizenmarkt is het echter heel moeilijk om een huis te krijgen en we hebben nog geen huis, dus wij weten nog niet waar we gaan wonen. Zowel kopen is lastig als huren, je komt er bijna niet tussen, maar we weten dat God daarin voorziet.

Nu voelen wij het verlangen om belijdenis te doen, maar belijdeniscatechisatie volgen wij het liefst wel samen, omdat wij van mening zijn dat het goed is voor de geestelijke band ook straks als man en vrouw. Vorig jaar hebben wij samen 'gewone' belijdenis gevolgd in zijn gemeente, maar dit vind ik persoonlijk erg lastig, omdat je niet met elkaar in gesprek gaat. Je zit in een schoolopstelling en je kan tussendoor vragen stellen aan de ouderling over hetgeen wat hij vertelt.

Belijdeniscatechisatie duurt in onze gemeente twee jaar en in zijn gemeente één jaar. Ik heb het voorstel gedaan om dit jaar samen belijdeniscatechisatie te volgen in mijn gemeente, omdat je dan na een jaar niet 'verplicht' bent om belijdenis te doen (ik weet dat je er in de Ger. Gem. ook langer over mag doen in overleg, maar dit is minder gebruikelijk). Mijn vriend vindt dit lastig omdat hij het een beetje gek vind om belijdeniscatechisatie te volgen bij een kerkverband waarvan je niet weet of je daar naar toe zal gaan. Dit snap ik vanuit zijn kant ook heel goed.

We zouden nog een jaar samen bij mij in de gemeente 'gewone' 18+ catechisatie kunnen volgen, maar we zijn bang dat er minder verdieping in zal zitten vanwege het leeftijdsverschil. De afgelopen jaren kwamen de vragen en gesprekken vooral vanuit de oudere catechisanten, waarvan wij nog zijn overgebleven, de rest is naar belijdeniscatechisatie. We zijn eigenlijk wanhopig, omdat we niet weten waar we goed aan doen. Is het gek om belijdeniscatechisatie te volgen voor de verdieping, terwijl je nog niet weet naar welk kerkverband je in de toekomst hoopt te gaan?

Antwoord

Jonge vrienden,

Wat fijn dat jullie verloofd zijn, op zoek naar een huis in een bepaalde woonplaats en dat je samen belijdenis wil doen. Daar ben je nu ook oud en volwassen genoeg voor. Natuurlijk moet je samen op één en dezelfde cursus zitten. Dat biedt veel gesprekstof over geloofszaken.

Ik begrijp dat je al een jaar de catechisatie in de Gereformeerde Gemeenten hebt gevolgd zonder belijdenis te doen. De catechese in de Hersteld Hervormde Kerk duurt twee jaar. Het ligt toch voor de hand dat je nu samen het eerste jaar in de HHK gaat volgen. Daarna hoef je nog geen beslissing te nemen. Je kunt trouwens in iedere kerk aan het eind van de rit besluiten om geen belijdenis te doen. Maar jullie leeftijd is zo dat je niet te lang meer moet wachten om een definitieve keus te maken.

Daarbij moet je ook bedenken wat menselijk gesproken de toekomst is van de kerk waarin je belijdenis doet. De plaats waar je later samen gaat wonen als je getrouwd bent is ook belangrijk op het punt van: welke gemeente is daar waar je je bij aan kunt sluiten?

Belangrijker dan een kerkverband is de band met de Heere. Als je elkaar mag liefhebben in de Heere is je huwelijk gelukkiger dan dat daar nog grote problemen liggen. In iedere kerk zijn goede en minder goede dingen. De volmaakte kerk zul je nergens vinden.

Kort gezegd komt mijn advies dus hierop neer: volg samen de belijdeniscatechese bij de HHK en evalueer na een jaar wat jullie definitieve keus gaat worden.

Je schrijft dat je er bijna wanhopig van wordt. Dat klinkt eigenlijk niet goed. Probeer samen een meer ontspannen houding te krijgen. Dat is toch wel nodig om het huwelijk in te gaan. Het meedoen met huwelijkscatechese lijkt mij voor jullie niet overbodig.

Ik wens jullie sterkte in deze dingen en de Heere kan Zijn wil ook aan jullie bekend maken. Daar mag je om vragen, want Zijn weg is de beste weg.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Naschrift redactie: Dit is het laatste antwoord van ds. Vreugdenhil voor de vragenrubriek van Refoweb. Vanaf van het begin van de vragenrubriek, nu bijna 25 jaar geleden, is deze broeder aan Refoweb verbonden geweest. Hij schrijft: "Ik ben nu 78 jaar en moet mijn werkbelasting verminderen. Ik heb altijd graag meegewerkt, maar nu ga ik ermee stoppen." Het langstdienende panellid van Refoweb neemt hiermee afscheid na 231 vragen en antwoorden. De redactie van Refoweb zegt hem voor dit alles hartelijk dank en wenst hem nog veel gezegende en vruchtbare jaren toe bij het werk in Gods Koninkrijk.

2 reacties
Ellenoor
Wat een mooi nuchter antwoord hebben jullie gekregen. Wie weet dat de Heere jullie juist in dit jaar door het volgen van de belijdeniscatechisatie verder de weg zal wijzen. Ik wens jullie een gezegend jaar met goede gesprekken, waarin jullie nog meer naar elkaar en naar God toegroeien. En hopelijk vinden jullie een fijn plekje om te wonen en te kerken!
Misschien is de belijdeniscatechisatie inmiddels al begonnen, maar laat dat geen belemmering zijn om toch maar niet meer te gaan. Het lijkt me ook goed als jullie in het begin gelijk jullie situatie in een open gesprek uitleggen aan degene die catechisatie geeft, mocht je dat niet van plan zijn. Het is fijn als hij vanaf het begin ook op de hoogte is van jullie intenties en jullie worstelingen. En dan voelt voor je vriend misschien ook wat minder gek om de belijdeniscatechisatie te volgen zonder duidelijkheid over de uitkomst van jullie zoektocht.
kip
mooi antw,v d dominee
mensen vraag de Heere om raad en antwoord
de ene plaats zal je aangenomen worden,en bij de andere niet

hebben wij ook meegemaakt
wees voorzichtig
hou veel van elkaar
met Hem zal t gaan
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.