Roepende zonden

Ds. C.J. Droger | Geen reacties | 30-08-2024| 08:04

Vraag

Ik las in de Bijbelverklaring van Dächsel bij 2 Koningen 2:23; dat de zonde van het uitschelden van Elisa behoorde tot de “roepende zonden.” Wat wordt daarmee precies bedoeld? Álle zonden roepen toch tot straf? Zijn er meer van dat soort “roepende zonden”? Zo ja, welke?

ADVERTORIAL

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Familiedagen is hét evenement voor jong en oud, vol activiteiten, workshops en entertainment. Geniet samen van een onvergetelijke dag vol plezier, inspiratie en gezelligheid!

Meer info...

Familiedagen 29, 30 en 31 oktober

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je las in de Bijbelverklaring van Dächsel en kwam daarin de uitdrukking “roepende zonden” tegen. Je vraagt je af wat daarmee wordt bedoeld, of niet alle zonden roepende zonden zijn en of er nog meer voorbeelden van roepende zonden zijn. Ik wil graag op je vragen ingaan.

Je hebt helemaal gelijk dat alle zonden Gods toorn en ongenoegen oproepen. Dat vergeten wij veel te vaak en daarom zondigen wij er maar op los en vergeten we vaak om vergeving te vragen. Met andere woorden: wij beseffen niet goed wat we uithalen en over ons heen halen als we zondigen tegen God. Want dat geldt van elke zonde. Wat we ook doen: elke zonde is een zonde tegen God. De Bijbel en onze belijdenis zijn heel duidelijk over de gevolgen daarvan. Op de zonde staat de doodstraf én een eeuwig verblijf in de hel, tenzij God ons in genade aanneemt en wij door het geloof aan Christus verbonden raken. Ben jij dat trouwens al?

Toch noemen we in de theologie niet elke zonde een roepende zonde. Met deze aanduiding worden zonden bedoeld die zo hemelschreiend en Godtartend zijn dat Hij wel moet ingrijpen. Dat zien we dan ook gebeuren bij de kinderen bij Beth-El. Ze kwetsen de profeet van de HEERE zo diep en daarmee zijn Zender, dat God straffend ingrijpt. Voor ons gevoel misschien veel te heftig, maar hier zien we dat God ijvert voor Zijn eer en dienaren. Wie daaraan komt, komt in een gevarenzone. Niet doen dus!

Je voelt nu wel aan welke zonden nog meer “roepende zonden” genoemd kunnen worden. Ik denk aan seksueel misbruik, abortus, moord en dergelijke zonden. Laat het ons dagelijks gebed zijn om voor alle zonden bewaard te worden en zeker voor roepende.

Vooral in de oudere theologie wordt de uitdrukking “roepende zonden” gebruikt. Bijvoorbeeld door de puritein Thomas Watson in zijn verhandeling over de zonde. Deze verhandeling is de moeite van het lezen en overdenken waard. Onder Gods zegen zal ze ons uitdrijven tot de Heere Jezus en ons dicht bij Hem houden, want bij en door Hem is er een oplossing voor onze zonden, roepend of niet.

Met een hartelijke groet!
Ds. C. J. Droger

Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.