De dag des Heeren is de zondag

Redactie Refoweb | Geen reacties | 29-07-2024| 08:05

Vraag

Beste medewerkers van de HSV. Met veel genoegen gebruik ik de Studiebijbel, maar nu stuitte ik op een uitleg die volgens mij toch nog bij de vervangingsleer vandaan komt: Openbaring 1:10, “De dag des Heeren is de zondag, de dag waarop Christus opstond...” Dit is volgens mij onjuist, dan zou er staan: Ik was in de geest op de zondag of op de eerste dag der week. Dus in gedachten was hij op de zondag? Dat is een uitleg om de zondag in de plaats van de sabbat te schuiven.

Johannes was van het Joodse volk, hij hield de sabbat, dat was een eeuwige inzetting. Dat wij de zondag als rustdag houden is mooi, maar beslist geen inzetting zoals de sabbat. De dag des Heeren, kuriakos, de dag die bij de Heere hoort, is in de Bijbel altijd gekoppeld aan de dag dat Jezus terug komt of de dag des oordeels. Dat lees je in het hele boek Openbaring.

Antwoord

Helaas, u trekt een verkeerde vertaalconclusie. Lees voor meer informatie deze artikelen:

Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.